Het lijkt er op dat je een ad blocker hebt. Je kunt daardoor niet kiezen welke cookies wij plaatsen. Daarom plaatsen wij alleen de functionele cookies.
Schade komt altijd ongelegen. Je wilt zo snel mogelijk een oplossing maar weet vaak niet meteen hoe. Daarom helpen we je op weg om het zo goed mogelijk te regelen. Met zo weinig mogelijk rompslomp natuurlijk. Wij helpen je graag om je schade snel en duurzaam te laten herstellen.
Log in op je a.s.r. account, dan hebben wij je gegevens direct bij de hand. Of vul het online schadeformulier zelf in.
Je kunt je schade ook melden via ons schadeformulier. Binnen 10 dagen nemen we contact met je op over de behandeling van je schade. Wil je precies weten binnen hoeveel dagen je een reactie ontvangt? Bekijk dan onze reactietermijnen.
Wil je liever telefonisch je schade bij ons melden? Dit kan natuurlijk ook. We zijn bereikbaar op werktijden via (030) 278 00 00. Noodsituatie? Bel direct (030) 256 77 77. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week, ook vanuit het buitenland.
Voor autoruitschade neem je direct contact op met Glasgarant. Ruitschade in huis meld je rechtstreeks bij Uniglas of via (030) 257 80 00. Zij hebben een landelijk dekkend netwerk van lokale herstellers.
Schade aan of met je voertuig is nooit leuk. Wij helpen je graag om je schade zo snel mogelijk op te lossen.
Kijk op de pagina Schade aan of met je voertuig melden bij a.s.r. voor meer informatie over schade aan je auto melden, het online schadeformulier en wat te doen bij diefstal.
Je kunt je gemelde schade terugvinden in jouw persoonlijke inlogomgeving. Je kunt daar eenvoudig de status van je schade volgen en je ziet ook wie jouw schade in behandeling heeft. Als je nog geen account hebt voor Mijn a.s.r. schadeverzekeringen, dan kun je deze direct bij ons aanmaken.
Na je melding handelt een van onze schadebehandelaars je schade af. Van het begin tot het eind. Je verzekeringsadviseur is altijd op de hoogte. Je kunt altijd bij je adviseur terecht als je vragen hebt.
Wat mag je van a.s.r. verwachten?
Als je schade hebt, mag je van a.s.r. het volgende verwachten:
Wat verwachten we van jou?
Om je zo goed en snel mogelijk te kunnen helpen, is het belangrijk dat je je aan een aantal regels houdt:
Bij ingewikkelde schade kan het nodig zijn om eerst onderzoek te doen. Dan roept de schadebehandelaar de hulp in van een schade-expert. Dat kan een schade-expert van ons zijn. Die kent de voorwaarden van je verzekering en weet dus precies waar je allemaal recht op hebt. Het kan ook zijn dat we een schade-expert inschakelen om een schade te beoordelen.
Onze schade-expert:
De schade-expert regelt het herstelbedrijf voor jou, maar jij blijft formeel de opdrachtgever. Dat betekent dat jij het opdrachtformulier ondertekent. En als er een eigen risico of btw-verrekening geldt, dan krijg je daarvan de rekening.
Wil je naast onze schade-expert ook gebruikmaken van een eigen schade-expert om jouw schade vast te stellen? Dan mag dat. Bijvoorbeeld omdat je het niet eens bent met het schadebedrag dat onze expert vaststelt. Of als je een andere redelijke aanleiding hebt om jouw eigen schade-expert in te schakelen.
Contra-expert
Zo'n eigen schade-expert heet een ‘contra-expert’. Jouw contra-expert benoemt met onze schade-expert vooraf een derde schade-expert. Dit wordt een arbiter genoemd. Deze arbiter bepaalt wat de schade is, als jouw en onze schade-expert het niet eens kunnen worden over de hoogte van de schade. Hij blijft dan binnen de grenzen van de schadevaststelling die jouw en onze expert gedaan hebben.
Wat betaalt a.s.r.?
De redelijke kosten van alle experts betalen wij. Dus ook de kosten van jouw expert. Wij doen geen beroep op de beperking die nog in de oudere polisvoorwaarden voorkomt, namelijk dat de vergoeding van de kosten van jouw expert beperkt is tot maximaal het bedrag dat wij aan onze expert hebben betaald.
Gedragscode Expertiseorganisatie
Voorwaarde is wel dat alle betrokken schade-experts werken volgens de Gedragscode Expertiseorganisaties of vergelijkbaar deskundig zijn op het gebied van schadevaststelling.
Wat betaal je zelf?
De kosten van jouw expert die niet met de schadevaststelling te maken hebben betaal je zelf. Zo kan jouw expert kosten maken voor jouw belangenbehartiging. Die kosten betaalt a.s.r. niet tenzij wij dat verplicht zijn vanuit wet- en regelgeving. Wil je onverwachte kosten achteraf voorkomen? Spreek dan van tevoren af wat de contra-expert precies voor jou gaat doen.
Als je schade hebt en wij laten jouw schade duurzaam herstellen, dan geven wij een herstelbedrijf namens jou de opdracht om de schade zo snel mogelijk te beperken en te herstellen. Schadeherstel kan vaak op verschillende manieren en door verschillende bedrijven, zoals een bouwbedrijf of een schoonmaakbedrijf. Wij of de experts overleggen altijd met jou voordat we een herstelbedrijf inschakelen.
Wij betalen de kosten van het herstelbedrijf. Misschien wil je dat het herstelbedrijf extra werkzaamheden of verbeteringen uitvoert. Vaak is dat mogelijk. Het herstelbedrijf laat je dan van tevoren weten hoeveel dat kost. Je betaalt zelf voor de kosten van deze extra werkzaamheden. Vaak vragen herstelbedrijven aan jou om een ‘akte van cessie’ te ondertekenen. Daarmee geef je ons toestemming om de kosten van het herstel rechtstreeks aan het herstelbedrijf te betalen.
Ben je ergens niet of niet volledig voor verzekerd, of heb je een eigen risico? Dan betaal je dat deel van de schade zelf.
Wil je weten wat onze herstelbedrijven duurzaam maakt? Lees dan meer over duurzaam herstel.
Heb je een klacht over onze dienstverlening? Of ben je het niet eens met onze beslissing over jouw verzoek tot schadevergoeding? Bespreek je klacht dan met je verzekeringsadviseur. Die overlegt met ons over een passende oplossing.
Bent je niet tevreden met het resultaat? Dan kan je een klacht indienen bij het interne klachtenbureau van a.s.r.
Kom je ergens niet uit en wil je direct contact met ons? Gebruik dan via onderstaande knop onze livechat. Je kunt dan direct een a.s.r. medewerker spreken via de chat.
Wil je precies weten waarvoor je bent verzekerd? Lees dan de polisvoorwaarden en de clausules op het polisblad van je verzekering. Je verzekeringsadviseur of onze schade-expert kan je hierop toelichting geven.
Je vindt je polisblad en voorwaarden in je persoonlijke omgeving. Daar vind je ook een overzicht van jouw schademeldingen en kun je de status van je schade volgen. De polisvoorwaarden zijn daarnaast ook terug te vinden op de productpagina's van onze verzekeringen.