Ga naar de hoofdinhoud
Home Aan het werk met een jobcoach
Lieveheersbeestje op de vingers van een hand

Aan het werk met een jobcoach

01 november 2023

Journalist Jesse Frederik van De Correspondent geeft met het manifest ‘Schuldvrij’ vijf aanbevelingen aan de landelijke politiek om het schuldenprobleem op te lossen. Ook wij ondertekenden dit manifest omdat we het belangrijk vinden dat mensen financieel zelfredzaam zijn. Wij realiseren ons dat sommige mensen daar soms wat hulp bij nodig hebben en daarom helpen wij door te doen. Bijvoorbeeld met een jobcoach als een klant zijn hypotheek niet meer kan betalen.

Als je geen inkomen hebt, houdt alles op. Vaste lasten blijven doorlopen en je teert snel in op reserves. Een hypotheek is een van de laatste rekeningen die mensen nog blijven betalen. Als ook op de hypotheek een betalingsachterstand ontstaat, zijn de problemen vaak al veel groter. Dan ligt er een grote stapel ongeopende post en zijn de schulden al flink opgelopen.

Snel contact

Al bij de eerste signalen van betalingsproblemen proberen we met klanten in contact te komen. Soms is een gesprek voldoende of wordt, als mensen het overzicht kwijt zijn, een budgetcoach ingeschakeld. We kunnen ook (tijdelijk) de hypotheek aanpassen of een betalingsregeling treffen. Het is belangrijk dat we zo vroeg mogelijk op de hoogte zijn van betalingsproblemen. Hoe eerder wij het weten, hoe beter wij klanten kunnen helpen.

Jobcoaching

Veel betalingsproblemen ontstaan door het wegvallen van een vast inkomen. Het is belangrijk dat mensen zo snel mogelijk weer aan het werk komen. In zo’n geval helpen we klanten door hen jobcoaching aan te bieden. Steven Tolsma van Brand New Job is zo’n jobcoach. Steven helpt bij het zoeken naar een passende baan. Mensen krijgen intensieve, persoonlijke begeleiding en ontdekken waar hun talenten liggen. Zo wordt de kans op het vinden van een nieuwe baan vergroot.

Blij verrast

Steven vertelt: "Zodra de betaling van de hypotheek achter begint te lopen, belt a.s.r. haar klanten met de vraag of ze kunnen helpen. Soms mogen klanten tijdelijk minder maandlasten betalen onder de voorwaarde dat ze meer werk maken van het zoeken naar een baan. Daar stap ik in. Als jobcoach begeleid ik klanten naar een nieuwe baan en help bijvoorbeeld met het oefenen in het voeren van sollicitatiegesprekken. Ook geef ik tips voor hun CV en help ik met het verbeteren van sollicitatiebrieven. In 80% van de gevallen lukt het klanten weer nieuw werk te vinden. Ik vind het mooi dat a.s.r. haar klanten helpt om de oorzaak van de financiële problemen weg te nemen. Ik merk dat klanten ook echt blij verrast zijn dat een hypotheekvertrekker ze niet alleen aan hun betalingsverplichting herinnert, maar ook echt de helpende hand uitsteekt in de vorm van jobcoaching."

Birgit Johansson

Meer verhalen over Hypotheek

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }