Tweedehands is fijn voor de aarde: 10 gouden tips

Tweedehands is fijn voor de aarde: 10 gouden tips

14 april 2021

Heb je iets nodig? Koop het tweedehands. Dat is een stuk beter voor het milieu én scheelt veel geld. Renée koopt dit jaar (bijna) alles tweedehands en geeft 10 gouden tips.

'Sinds januari van dit jaar kopen we (bijna) alleen maar tweedehands spullen. In eerste instantie deden we dat puur voor het milieu. Ik probeer mijn afval goed te scheiden, ben spaarzaam met het gebruik van energie (liever een dikke trui aan dan een slinger aan de thermostaat) en overweeg zonnepanelen op mijn dak. Allemaal hartstikke goed, maar als ik aan de andere kant maar nieuwe spullen blijf kopen, is dat wat dubbel. Plastic speelgoed gemaakt van aardolie, meubels gemaakt van gekapt hout, kleding die aan de andere kant van de wereld onder slechte omstandigheden wordt gemaakt. En waarom zou ik het nieuw kopen? Er is zoveel aanbod in tweedehands spullen, tegenwoordig.

Besparing van 30 - 40%

Veel meer mensen willen meer tweedehands kopen en zo het milieu en je portemonnee sparen. Want wij besparen gemiddeld toch zo’n 30% á 40% op alles wat we kopen ten opzichte van de nieuwprijs. Reken maar uit hoeveel je dat bespaart gedurende een jaar. Bovendien koop je vanzelf wat je echt nodig hebt, in plaats van alles waar je in een winkel op stuit. Dus ook zo bespaar je geld. Maar mensen vinden het ook ingewikkeld. Hoe vind je goede spullen? Hoe doe je het met verzendkosten? Wat kun je eigenlijk allemaal tweedehands kopen? Ik deel mijn 10 gouden tips.

10 gouden tips voor het kopen van tweedehands spullen

1. Denk niet te snel dat je het niet tweedehands kunt kopen.
Wij kochten zelfs een wc-borstel tweedehands. Gelukkig ongebruikt. Mensen krijgen/kopen dingen dubbel, gebruiken iets helemaal niet of gaan samenwonen en hebben spullen over. Als jij het kunt verzinnen, zul je het ergens tweedehands kunnen vinden. Gewoon altijd even zoeken en het proberen.

2. Zoek gericht.
Als je gewoon wat gaat snuffelen tussen tweedehands spullen online of in een kringloopwinkel, raak je snel compleet overdonderd door het aanbod. Liever ga je bewust op zoek naar iets specifieks. Zorg dat je de officiële naam of het merk kent van het product dat je wilt hebben. Zo kun je heel gericht zoeken en voorkom je ook onnodige, spontane aankopen. 

3. Ik hoor wel eens dat mensen de verzendkosten een probleem vinden.
Die zijn soms zo hoog dat de hele besparing weg is. Kijk eens naar Homerr, dat is een duurzame en goedkopere manier van verzenden. Pakketten worden verzameld per postcodegebied. Pas als er genoeg zijn, worden ze uitgeleverd bij servicepunten, waar jij het weer op kunt halen. Zo hoeft niet voor ieder pakketje apart rond gereden te worden. Het kan wat langer duren voor je aankoop arriveert maar is het helemaal waard.

4. Zoek je iets specifieks?
Maak dan een alert aan op bijvoorbeeld Marktplaats. Je vult in wat je zoekt, waar je het zoekt en slaat je zoekopdracht op. Zodra er iets online wordt geplaatst wat aan die eisen voldoet, krijg je een mailtje en ben je er dus als eerste bij.

5. Ik zoek het liefst naar spullen binnen een straal van 15 kilometer.
De besparing voor je portemonnee en het milieu verdwijnt namelijk als je het halve land door moet rijden in je benzine-auto om het op te halen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

6. Laat het idee los dat tweedehands vies is.
Je slaapt toch in een hotel ook in een bed waar al tig mensen eerder in sliepen? Je eet in een restaurant van borden waar anderen van aten en zit op een stoel waar iemand anders ooit plaats op nam. Wat is het verschil?

7. Zoek naar alternatieven voor verzenden.
Vind je bijvoorbeeld in Schagen of Eindhoven iets dat je graag wilt hebben, denk dan even na of je daar niet iemand kent. Een collega of een vriend(in) of familielid. Zo kun je het item doorgeven zodat het zonder verzendkosten of onnodige vervoerskosten bij jou terecht komt.

8. Ga op zoek naar fijne webwinkels of fysieke winkels waar ze tweedehands spullen verkopen.
Vergeet ook Instagram niet. Zo zijn de mooie dingen al voor je bij elkaar geveegd en hoef je niet naar die speld in een hooiberg te zoeken.

9. Vraag bij een potentiële aankoop altijd naar de omgeving waarin het is geweest.
Waren er bijvoorbeeld huisdieren? Werd er gerookt? Een bank uit een rookvrij huis zonder huisdieren zal er anders aan toe zijn dan wanneer deze uit een huishouden komt waarin volop sigaretten worden gerookt en waar ze drie honden hebben.

10. Accepteer dat tweedehands kopen meer tijd kost dan gewoon online bestellen.
Dat is helemaal niet erg. Onthoud dat je de aarde hiermee spaart en geld overhoudt. Zet het geld dat je met je tweedehands aankopen bespaart op een aparte spaarrekening om jezelf gemotiveerd te houden.' 

PorteRenee

Meer verhalen over Duurzaam wonen

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }