Ga naar de hoofdinhoud
Home Financiële fitheid van Nederlanders verbeteren met digitalisering
Ingrid de Swart, Heidi Huurdeman, vrouwen, a.s.r., digitalisering, Pensioen Pro, Ik denk vooruit, financiële fitheid

Financiële fitheid van Nederlanders verbeteren met digitalisering

19 mei 2022

Financieel fit zijn blijft voor veel Nederlanders een uitdaging. Invloed uitoefenen op je financiële gezondheid begint met inzicht in je huidige situatie, om vervolgens doelgericht stappen te kunnen zetten. Internet is tegenwoordig dé plek waar mensen hun financiën regelen en hun informatie vandaan halen. Verzekeraar a.s.r. zet daarom in op verdere  digitalisering. “We willen mensen op toegankelijke wijze financieel inzicht geven waarmee ze de regie over hun geldzaken kunnen nemen”, stelt COO Ingrid de Swart. Collega Heidi Huurdeman, productmanager Beleggen en Pensioenen, wijst hierbij op de belangrijke rol van online platform ‘Ik denk vooruit’. 


Dit artikel is gepubliceerd in Pensioen Pro op 19 mei 2022. 

Werknemers financieel fit houden
Vanuit goed werkgeverschap medewerkers helpen met inzicht in hoe zij er financieel voorstaan, nu én later.
Ontdek 'Ik denk vooruit'
Inzetten op digitaal

Financiële bedrijven hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid om de financiële redzaamheid van mensen te vergroten, meent de Swart. “Wij zien de gevolgen als mensen financiële zaken op hun beloop laten. Neem het pensioen; Nederlanders gaan daar vaak te laat mee aan de slag. Het is zaak ze pensioenbewust te maken, als ze nog de tijd hebben om bij te sturen.” 

Het is echter lastig om mensen in beweging te krijgen. Ze vinden pensioen complex, te ver-van-hun-bed of zijn simpelweg niet gemotiveerd om zich erin te verdiepen. De Swart: “Het is belangrijk om op een laagdrempelige manier informatie te bieden en mensen te bereiken waar ze al aanwezig zijn: achter de laptop, tablet of mobiel. Daarom zetten we in op digitaal. Pensioen in je broekzak, zeggen we hier wel eens.” 

'Ik denk vooruit' voor inspiratie, inzicht en oplossingen

De informatie moet op maat en up-to-date zijn. Dat vraagt om digitalisering, stelt Huurdeman. “Wij doen dit onder meer via ons online platform ‘Ik denk vooruit’. Hier inspireren we mensen met persoonlijke verhalen en handige financiële tips. Daarnaast bieden we een tool waarmee ze inzicht krijgen in hun financiële situatie.” 

 Daarbij gaat het niet alleen om pensioen, stelt Huurdeman, maar om het totale financiële plaatje. Welke financiële doelen heeft iemand en wat is daarvoor nodig? Hoeveel heeft iemand nodig aan pensioen? Wat is er extra nodig als iemand eerder wilt stoppen met werken? Is er een eigen woning en wat betekent dit voor de vaste lasten later? Wat gebeurt erbij een overlijden? 

Lees ook: “Wat je doel ook is, je hebt een plan nodig"

Triggeren om in actie te komen

Huurdeman: “De tool van ‘Ik denk vooruit’ verwijst ook naar oplossingen zoals onze beleggingsdienst Doelgericht beleggen. We geven overigens geen advies, enkel handelingsperspectief. Het is ons doel mensen te triggeren om in actie te komen, bijvoorbeeld als de tool laat zien dat het doel ‘eerder stoppen met werken’ niet kan worden behaald.” Vooral de bewustwording over pensioen is een uitdaging, bevestigt Huurdeman. “Het is lastig om iets dat voor veel mensen nog ver in de toekomst ligt op het netvlies te brengen. We zijn daarom ook op sociale media actief, waar we onder andere persoonlijke verhalen van jongeren delen. Zo laten we andere jongeren zien dat het iets van nú is.”  

Lees ook: Patrick (23): “Ik heb mijn beleggingsportefeuille zo ingericht dat ik zo min mogelijk risico loop”

Informatie op maat

De Swart is enthousiast over de digitale aanpak: “We zien per geanonimiseerde bezoeker het klikgedrag en de leestijd per onderwerp. Zo weten we precies waar bezoekers behoefte aan hebben en kunnen we ze informatie op maat bieden. Dat dit werkt, merken we aan de klanttevredenheid. Onze digitale klanten hebben een drie keer hoger tevredenheidscijfer dan onze niet-digitale klanten. Een groot verschil.”

Goed voorbereid naar een adviseur

Mensen die de tool hebben doorlopen kunnen het financiële inzicht als pdf-document downloaden. “Dit kunnen ze eventueel als hulpmiddel meenemen naar een adviseur. Tijdens een gesprek worden dan snel de financiële situatie en eventuele knelpunten bij persoonlijke doelen duidelijk”, aldus Huurdeman. Volgens Swart blijven financieel adviseurs van belang. “Intrinsiek blijven financiële zaken complex, en is er vaak een deskundig advies nodig, Ook blijft persoonlijk contact belangrijk. Veel ‘low impact’-zaken, zoals een nieuw adres doorgeven, willen mensen online regelen. Maar soms wil je echt iemand spreken, bijvoorbeeld over een overlijden. Bij a.s.r zal dat altijd mogelijk blijven.”

Beleggen brengt risico’s en kosten met zich mee. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen.
De beleggingsonderneming a.s.r. Vooruit is onderdeel van a.s.r.

Pensioenen

Meer verhalen over Pensioen

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }