Home Blogs van a.s.r. 6 onmisbare tips voor wie begint met wielrennen (met trainingsschema)

6 onmisbare tips voor wie begint met wielrennen (met trainingsschema)

29 juni 2020

Wist je dat je met wielrennen wel twaalf kilocalorieën per kilo lichaamsgewicht per uur kunt verbranden? Daarmee staat wielrennen in de top 3 van sporten waarbij je de meeste kilocalorieën verliest! En het is een sport waarbij je heerlijk van de natuur kunt genieten. Waar wacht je nog op? Deze 6 tips helpen je op weg (of baan of veld of heuvel)!

Trainingsschema wielrennen

6 tips om te starten met wielrennen

  1. Leen een fiets
    Je hoeft niet direct een fiets te kopen: er zijn vast genoeg mensen in jouw buurt die wielrennen. Leen er eerst eentje om te kijken of je het echt leuk vindt om te doen. Klikschoenen of andere accessoires komen wel als je besloten hebt er helemaal voor te gaan. Maar het hoeft zeker niet veel geld te kosten als je net begint!

  2. Vergeet geen helm op te doen!
    Wij Nederlanders fietsen normaal gesproken rustig rond zonder helm, maar bij wielrennen heb je die helm wél echt nodig. Opzetten dus!

  3. Die zadelpijn, daar wen je wel aan!
    Hoe meer druk je uitoefent (hoe harder je fietst), hoe minder last je hebt van die gevreesde zadelpijn. Het is ook een kwestie van gewenning: eventjes doorbijten en het wordt al minder. Dat is hetzelfde bij spierpijn: die ga je zeker krijgen in het begin. Maar goed: je voelt in ieder geval dat je het ergens voor doet, toch?

  4. NIET alleen met je voorrem remmen!
    Bij wielrennen komt een hele andere techniek kijken dan bij normaal fietsen. Je moet leren sturen, dat is toch wel anders op van die dunne bandjes. Ook neem je een hele andere houding aan: je zit een stuk hoger op je fiets. Verder moet je leren om te schakelen en te remmen: als je alleen met je voorrem remt, dan lig je zo ondersteboven! 

  5. Bouw het op met een trainingsschema
    Ga niet te hard van start! Begin bijvoorbeeld met een rondje van dertig kilometer. Van die dertig kilometer kan je dan vijfendertig kilometer maken en weer veertig, enzovoorts. Ook kan je opbouwen in de snelheid: probeer het grote rondje eens even snel te fietsen als het kleine rondje. Niet teveel doortrappen, maar rustig aan versnellen. Met ons trainingsschema hierboven bouw je rustig op.

  6. Ga samen met een vriend fietsen (op 1,5 m afstand wel hè!)
    Alleen fietsen is maar alleen. Het is heerlijk om zo nu en dan even je hoofd leeg te maken na een lange werkdag, maar ga ook vooral samen fietsen. Als je met een vriend fietst, kan je gezellig bijkletsen, maar kun je ook een beetje die competitie aangaan en elkaar uitdagen. 

    Bijvoorbeeld als je een bordje ziet, roep dan: ‘bordje!’ en fiets je er zo snel mogelijk naartoe: wie er als eerste is. Door er een spelelement aan te koppelen wordt het nog leuker. Daarnaast wil je natuurlijk gewoon laten zien dat je de beste bent ;).

Verdien beloningen met a.s.r. Vitality

Hoe leuk is het als je ook nog een beloning ontvangt voor het wielrennen in de vorm van een cadeaubon, cashback op je Fitbit of Apple Watch of een gratis product? Met a.s.r. Vitality kan dat! 

a.s.r. Vitality is een vitaliteitsprogramma gebaseerd op gedragswetenschap dat gezonde keuzes beloont. Door je week-, maand-en jaardoelstellingen te halen, ontvang je leuke cadeaus én voel je je fitter!


Meer verhalen over Vitaliteit