Welkom bij a.s.r.

Wij gebruiken technieken in de site die niet worden ondersteund door jouw browser. Wij ondersteunen wel alle laatste versies van Chrome, Safari, Firefox en Internet Explorer.

Home Blog Sticks over a.s.r.-reclame

Sticks over a.s.r.-reclame in muziekblad OOR

In het december-nummer van het muziekblad OOR krijgen Rico en Sticks een aantal lastige keuzes voorgelegd. Keuzes als ‘Rutte of Klaver’, ‘Arjen Lubach of Matthijs van Nieuwkerk en ‘Zwolle of Amsterdam’. Sticks krijgt een hele persoonlijke lastige keuze. Nou ja, lastig…

Tom Engelshoven vraagt aan Sticks: ‘Sticks in de a.s.r.-reclame of Jan Smit in die van Pearle?’.
Sticks: ‘Ja, Sticks bij a.s.r. natuurlijk. Die reclame is origineler en zit beter in elkaar. En Jan Smit rapt niet eens! De insteek van a.s.r. vind ik interessanter. Vorig jaar ben ik door hen gevraagd om de tekst te schrijven. Dat ging op grond van: verplaats je in hoe Nederland een verzekeraar ziet! En neem geen blad voor de mond. Dat vond ik een leuke uitdaging. Ik dacht al een poos: ik wil breder met mijn stiel. Ik wil mijn teksten breder inzetten en kijken of ik dat ook in opdracht kan. Ze zochten gewoon een rapper die zo’n tekst kon maken. Toen ik ‘m af had, zei ik: Dan wil ik hem eigenlijk ook zelf voordragen. Want ik heb precies in mijn hoofd hoe ik dat zou doen. Ik heb me eigenlijk een beetje opgedrongen. Er zijn inmiddels twee van die reclames gemaakt. Vorig jaar de eerste: zo ziet Nederland een verzekeraar, inclusief punten van kritiek en hoe het beter moet. Dit jaar gaan we op een aantal van die punten wat dieper in. Dus: een verzekeraar mag niet investeren in wapen- en tabaksindustrie en kinderarbeid. Daar sta ik helemaal achter. Ik vond het natuurlijk een beetje tricky, omdat a.s.r. natuurlijk niet een heel smetteloos blazoen heeft. Maar er waait daar een nieuwe wind en ze willen een aantal stappen in de goede richting doen.’

Je bent op geen enkele manier gecensureerd of gestuurd?
Sticks: ‘Nee, dat is de vrijheid die je zoekt. Maar natuurlijk heb je van tevoren een aantal gesprekken, ze gaan niet bij zo’n grote campagne zeggen: doe maar alles wat je wil. Ja, ik ben wel trots op die reclame. Mijn doel was om zo’n tekst te schrijven met rijm en rap en dat is gelukt. Daar heb ik veel van geleerd. Veel reacties? Ja, vooral bij de eerste. Toen was het: Hé, wat is dat nu? Anderhalve minuut knallen. Heel veel goeie reacties eigenlijk. Bij de tweede merk je dat het moeilijk is om dezelfde impact te maken. De tweede is inhoudelijk sterker, maar het shockeffect is minder. Er zijn ook mensen die zeggen: Wat vreselijk, stop hier alsjeblieft mee! Dan zeg ik natuurlijk: Tja, zal ik gelijk doen! Je wordt er ook mee gebombardeerd natuurlijk. Dat is met reclame zo, reclame is gewoon goed als het sterke reacties oproept.’

Meer lezen?

Het hele interview met Rico en Sticks lees je in OOR 12. Het nummer ligt vanaf donderdag 7 december in de winkel. 

Christel van Capelleveen

Meer verhalen over hetanderebewijs

Sticks over a.s.r.-reclame