Ga naar de hoofdinhoud
Home Virtual assistant worden: een handig stappenplan!
Header Schade Blog Virtual assistent worden een stappenplan

Virtual assistant worden: een handig stappenplan!

04 april 2022

Een virtual assistant (VA) is een persoonlijke assistent (PA) op afstand. Een virtueel assistent wordt steeds populairder. Van PA naar VA. Als virtual assistant bepaal je zelf je opdrachtgevers, en waar en wanneer je precies werkt. Klinkt dit goed? Lees dan hier hoe je start als virtueel assistent, welke opleiding je ervoor nodig hebt en wat het gemiddelde salaris is.

Wat is een virtueel assistent?

Een virtual assistent ondersteunt een ondernemer met het runnen van zijn of haar bedrijf. Vaak helpt een virtueel assistent met administratieve taken, zoals het beheren van de mailbox en agenda. Maar de precieze werkzaamheden van een virtueel assistent liggen niet vast. Een VA kan ook vergaderingen organiseren en notuleren, evenementen opzetten of content voor sociale media en nieuwsbrieven maken.

Wat is het verschil met een personal assistant (PA)?
De taken van een virtual assistant zijn ongeveer gelijk met die van een persoonlijk assistent (PA). Allebei helpen ze ondernemers bij het reilen en zeilen van hun bedrijf. Een VA kan dus net zoals een PA een vergadering organiseren of een post maken voor Facebook. Het grootste verschil? De VA werkt altijd digitaal en op afstand, een PA niet. Een VA zou je dus kunnen omschrijven als soort een PA op afstand.

De voordelen van werk als virtueel assistant
  • Je bepaalt je eigen werktijden;
  • Je kiest zelf waar je werkt, of dit nu vanuit huis is of op Bali;
  • Je hebt weinig kosten met je onderneming (je hebt geen kantoor of auto nodig en maakt geen reiskosten);
  • Je hoeft geen grote investeringen te doen (je hoeft geen dure apparatuur aan te schaffen of een opslag te huren);
  • Een groot deel van je omzet is je nettosalaris (omdat je dus weinig kosten hebt of investeringen doet als VA).
Virtual assistant worden: een stappenplan 

1. Schrijf je eenmanszaak in bij de KvK
De eerste stap om virtual assistent te worden is je eigen onderneming inschrijven bij de Kamer van Koophandel(KvK). Je maakt hiervoor eenvoudig online een afspraak bij de KvK. Bij het inschrijven kies je als ondernemer een rechtsvorm voor je onderneming. Omdat een virtueel assistent over het algemeen als zzp’er werkt, is de meest logische rechtsvorm een eenmanszaak.

2. Verzeker je onderneming
Gefeliciteerd! Nu ben je officieel eigenaar van je eigen onderneming. Het is belangrijk om jezelf en je onderneming goed te verzekeren nu je werkt als zzp’er. Sluit daarom een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) af. Zo zorg je ervoor dat je als zelfstandig ondernemer toch nog inkomsten krijgt wanneer je niet kunt werken. Bijvoorbeeld wanneer je ziek bent of wanneer je arbeidsongeschikt raakt. Wanneer jij een VA bent van een ambtenaar, dan is de beroepsaansprakelijkheidsverzekering zelfs verplicht. Zo dek jij jezelf voor het schenden van geheimhouding.

Lees ook: Hoe verzeker ik mijn bedrijf?

3. Zoek opdrachtgevers
En start! Om te beginnen als virtual assistent heb je natuurlijk opdrachtgevers nodig: ondernemers die je gaat ondersteunen bij hun operationele werkzaamheden. Wellicht ken je al een aantal potentiële opdrachtgevers in je eigen familie-, vrienden- of kennissenkring. Ook is het slim om een openbaar bericht op je LinkedIn-profiel te plaatsen. Daarnaast kan je ervoor kiezen om je aan te sluiten bij een officieel netwerk, zoals Virtual Assistant Nederland.

Virtual assistant opleiding

Om aan de slag te gaan als virtueel assistent heb je officieel geen opleiding nodig. Afhankelijk van welke diensten je als VA wilt aanbieden, kan je ervoor kiezen om alsnog een opleiding of cursus te gaan volgen. Een populaire opleiding voor virtueel assistent is de opleiding van Schoevers.

Virtual assistant salaris

Als virtueel assistent werk je als zzp’er. Daarom zijn je inkomsten afhankelijk van hoeveel opdrachtgevers je hebt en voor welke tarieven je werkt. Sommige virtual assistants werken met een uurprijs, anderen met een projectprijs. De gemiddelde uurprijs van een virtual assistant is 45 euro per uur.

Een virtual assistant verdient tussen de 1.600 en 5.000 euro per maand (bron: Nationale Beroepengids). Het gemiddelde bruto maandsalaris van een virtueel assistent ligt tussen de 1.600 en 3.300 euro.

Waarom is een virtual assistant nodig?

Ondernemers huren steeds vaker een virtueel assistent in. De reden: ze willen minder tijd kwijt zijn aan de operationele zaken van hun onderneming. Wanneer een VA bijvoorbeeld de mailbox in de gaten houdt, krijgt een ondernemer meer tijd voor innovaties en verbeteringen aan het bedrijf zelf.

Het zakelijke voordeelpakket van a.s.r.

Wil jij starten als virtueel assistent? Dan is het belangrijk een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) af te sluiten. En wanneer je een VA wordt van een ambtenaar, dan is de beroepsaansprakelijkheidsverzekering verplicht.

Hoe meer zakelijke verzekeringen je afsluit bij a.s.r, hoe meer korting je op je premie ontvangt. Die korting kan oplopen tot wel 10% van je totale premie. Bovendien sluiten al onze verzekeringen naadloos op elkaar aan en staan al je verzekeringen op één handig overzicht. Wel zo prettig.

Lees verder:  ons zakelijk voordeelpakket op Voordeelpakket Bedrijven

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }