Ga naar de hoofdinhoud
Home Verborgen gebreken opsporen met een bouwkundige keuring
magnifying glass

Verborgen gebreken opsporen met een bouwkundige keuring

01 september 2023

De verkoper van een woning heeft een mededelingsplicht om de koper te informeren over de eigenschappen van de woning, zoals bijvoorbeeld de bouwkundige staat. Als koper heb je een onderzoeksplicht. Dit wil zeggen dat je onderzoek moet doen naar onder andere de staat van de woning die je wilt kopen. Je hebt je droomhuis gevonden en op het oog ziet alles er perfect uit. Maar is jouw nieuwe paleisje bouwkundig wel op orde? Door een bouwkundige keuring te doen breng je de bouwkundige staat van de woning in kaart. Maar is zo’n keuring altijd nodig?

Wat is een bouwkundige keuring?

Je kunt als koper kiezen om een bouwkundige keuring te laten uitvoeren zodat je weet wat voor huis je koopt. Een bouwkundige keuring (ook wel bouwtechnische keuring) wordt altijd uitgevoerd door een onafhankelijke partij. Hiermee krijg je op hoofdlijnen een beeld van de bouwkundige staat van je woning en inzage in de kosten om het huis in goede staat te brengen als er sprake is van achterstallig onderhoud. Je ontvangt na de keuring een rapport.

Wat staat er in een bouwkundig rapport?

Je spreekt voordat de bouwkundige keuring plaatsvindt met de opdrachtgever af wat je allemaal in het bouwkundig rapport wilt terugzien. Vaak staat naast de bouwkundige staat van de woning ook een kostenplaatje van direct noodzakelijk onderhoud, de te verwachten uitgaven voor de toekomst en de kosten van verbeterpunten in het rapport. Als er na koop van de woning alsnog verborgen gebreken aan het licht komen, heb jij als koper aan je onderzoeksplicht voldaan. In de praktijk is het vaak lastig om te bepalen wie er dan voor de kosten moet opdraaien, omdat de verkoper soms ook niet op de hoogte was van de verborgen gebreken.

Wel of geen bouwkundige keuring laten doen? 

Een bouwkundige keuring kan je voor verrassingen behoeden. Zeker bij oudere huizen is een onderzoek naar de staat van de woning aan te raden. Bij oudere huizen is er sneller iets aan de hand met de fundering of er is slechte isolatie. Om de woning dan weer op te lappen moet je rekenen op extra kosten. Wil je zeker weten wat voor huis je koopt en wat de staat ervan is? Doe dan altijd een bouwkundige keuring.

Wanneer doe je een bouwkundige keuring?
  • Tijdens de onderhandeling: Je wilt je definitieve beslissing om een bod te doen laten afhangen van de uitkomst van de bouwkundige keuring.
  • Voor het verstrijken van de drie dagen bedenktijd na ondertekening van het koopcontract: Binnen deze drie dagen mag je zonder opgave van reden het koopcontract ontbinden.
  • Je neemt de uitkomst van de bouwkundige keuring mee als ontbindende voorwaarde in het koopcontract. Je kunt de keuring dan tijdens de periode van de ontbindende voorwaarden die je met de verkoper hebt afgesproken laten uitvoeren. Je ziet in de randstad dat deze ontbindende voorwaarde vaak achterwege gelaten wordt, omdat je zonder voorwaarden meer kans maakt op een huis.
Wat kost een bouwkundige keuring?

Gemiddeld gezien moet je rekening houden met een prijs tussen 275 en 450 euro. Bij de berekening van de kosten gaan aanbieders uit van de woninggrootte in kubieke meters (m3). Hoe groter de woning, hoe hoger de prijs van een bouwkundige keuring.

Huis gekocht? Regel nu je hypotheek

Speciaal voor starters hebben we de Startershypotheek. Dit is een lening voor je huis met een looptijd van 40 jaar. Die langere looptijd zorgt voor lagere maandlasten. Daardoor heb je wat meer financiële ruimte om bijvoorbeeld leuke dingen te doen. Je betaalt wel langer door waardoor de totale lasten hoger zijn.

Birgit Johansson

Meer verhalen over Starters hypotheek

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }