Home Blogs van a.s.r. Zomersporten Leren skeeleren? Met deze tips loopt jouw work-out op rolletjes!

Leren skeeleren? Met deze tips loopt jouw work-out op rolletjes!

22 juli 2020

Nu het lekker weer is, stoffen veel Nederlanders hun skeelers af. Ja, skeeleren is terug van weggeweest! Het is ook een hele goede manier om fit te worden. Wil jij leren skaten? En weet je niet goed hoe? In deze blog geven we je de handigste tips mee, zodat jij voorbereid en veilig de weg op kan!

Is skeeleren gezond?

Ja, ja en nog eens ja! Skeeleren is supergezond. Het is namelijk een cardio- en krachttraining in één. Je versterkt - volgens Gezondheidsnet - je conditie, stimuleert vetverbranding én traint meerdere spiergroepen. Met een half uurtje skeeleren verbrand je al snel 300 calorieën!

Als je skeelert, train je natuurlijk je beenspieren. Maar ook je dij- en bilspieren staan op flinke spanning tijdens een skeelertochtje. En dat is nog niet alles! Er komt namelijk ook een hoop balans bij kijken. Daardoor train je niet alleen je onderlichaam, maar ook je buik en rug. Wat wil je nog meer?

Nou, dit! Er komt namelijk een geluksstofje vrij als je sport. Naast de fysieke effecten van skeeleren op je lichaam, krikt skeeleren ook je mindset op. Niet alleen bij skeeleren, hoor. Maar doordat je door mooie natuur kunt crossen op je skates, kun je ook je hoofd goed leegmaken. Win-win!

Tips! Dit moet je weten als je begint met skaten

Twijfel je of je moet beginnen met skeeleren? Na het lezen van deze zes tips skate je gelijk weg!

  1. Investeer in goede skeelers
    De meeste skeelers hebben tegenwoordig vier wielen, met een diameter van 8 centimeter. Dit is de fitnessvariant en geschikt voor de gemiddelde skeeleraar. Begin jij net? Dan kun je het beste voor deze versie kiezen. Deze gezonde work-out is een kleine investering meer dan waard!

    Het is vooral belangrijk dat je skeelers lekker zitten, want je wilt niet dat je voeten pijn gaan doen tijdens een lange tocht. Ga daarom bij het passen van de skeelers vast in de goede houding staan, met je knieën licht gebogen. Skeelers heb je liever te groot dan te klein! Je voeten kunnen namelijk nog weleens opzwellen door de inspanning. En dikke sokken kunnen altijd. Check!

  2. Skeeler veilig met bescherming
    Skeeleren is vallen en opstaan, ook als je vroeger altijd geskeelerd hebt. Daarom is het verstandig om bescherming te dragen: een helm op je hoofd en beschermers om je polsen, knieën en ellebogen. Nee, dat is niet gênant hoor! 

    Skeelerbescherming koop je eenvoudig en goedkoop bij winkels als Bol.com, Intersport en Decathlon. Liever bescherming om je knieën dan schaafwonden, toch? ;-)

  3. Kies van tevoren een geschikte route
    Voor skaters gelden dezelfde regels als voetgangers. Op het voetpad skeeleren dus! Niet alle voetpaden zijn even geschikt om te skaten. Geasfalteerde paden zijn het beste vanwege het gladde oppervlak, waar je skeelers goed overheen rollen. Zoek van tevoren uit waar je kunt skeeleren en waar fijne voetpaden liggen. 

    Kijk tijdens het skeeleren uit voor losse stoeptegels, steentjes en gaten in de grond. Ook is het belangrijk om nooit door water, zand of modder te skeeleren! Dat is niet goed voor je skeelers en verhoogt de kans op vallen. Verder is het slim om uit te kijken voor trambanen en andere spleten in de weg. Daarom kun je het beste op klaarlichte dag te skeeleren, zodat je goed ziet waar je overheen rolt.

  4. Sta op en neem een goede houding aan
    De route is uitgestippeld en je skeelers zijn aan. Maar dan…? Sta op en neem een goede houding aan! 

    1.Om op te staan met je skeelers, ga je eerst met je knieën op de grond zitten (mét kniebeschermers natuurlijk);
    2.Til vervolgens één voet op, en zet je skate op de grond. Zorg ervoor dat je knie naar buiten is gericht; 
    3.Draai dan je bovenlichaam een kwartslag en steun op het been dat op de grond staat; 
    4.Ga vervolgens rechtop staan en zet je andere voet ook op de grond; 
    5.Tadaa!

    Voordat je wegvliegt op je skates, kun je het beste eerst een hurkhouding aannemen. Zet je voeten op heupbreedte naast elkaar en zak door je knieën heen. Verlaag je billen en leun iets naar voren. Een soort squathouding, eigenlijk. 

    Klaar om weg te sjezen? Laat je voeten van binnen naar buiten rollen, voet voor voet. Hoe sneller je deze beweging maakt, hoe harder je gaat! 

  5. Zo ga je soepel door de bocht heen
    Door de bocht heen skeeleren is niet altijd even makkelijk. Komt er een bocht aan? Probeer dan je afzetbeen in de richting van de bocht te plaatsen. Zo zet je jezelf af naar de juiste richting en maak je automatisch een bocht doordat je schuin over de weg glijdt. Voor gevorderden is ‘pootje over’ een goede optie, maar als je net begint kun je dit toch beter anders aanpakken. 

  6. Hoe rem je met skeelers?
    Ga jij als een speer? Lekker! Alleen uh… uiteindelijk moet je ook weer tot stilstand komen. Iets wat beginnende skaters vaak het lastigste onderdeel vinden. Want hoe rem je eigenlijk op skeelers? 

    Op één van je skeelers zit vaak een remblokje. Voor beginners is dat de makkelijkste manier om te remmen. Je remt door met één voet naar voren te glijden, je knie te buigen en de voorkant van je skate op te tillen. Daardoor druk je het remblokje op het asfalt en kom je tot stilstand. Oefen dit een paar keer voordat je de weg op gaat.

    Kijk van tevoren of je het fijner vindt om met links of rechts te remmen, meestal kun je het remblokje aan allebei je skates monteren. Handig!

  7.  Let’s roll!
    Zo, nu ben jij helemaal klaar om de weg op te gaan. Skeelers paraat? Route check? Juiste houding? En remmen geoefend? Go!

Rollend naar de leukste beloningen met a.s.r. Vitality

Heb jij de smaak te pakken? En wil jij nóg gemotiveerder over straat rollen? Doe dan mee met a.s.r. Vitality! Dankzij de app van a.s.r. Vitality word je beloond voor elke keer dat je je inspant. Je verdient namelijk punten als je beweegt, en die punten kun je inwisselen voor de leukste cadeaubonnen óf cashback op je zorgverzekering. Hoe lekker is dat? Wil je meer weten?


Meer verhalen over Vitaliteit