Home Blogs van a.s.r. Zomersporten Mountainbiken: 5 handige tips voor mtb-beginners!

Mountainbiken: 5 handige tips voor mtb-beginners!

29 juli 2020
Op zoek naar een leuk en actief uitje met je vrienden of familie deze zomer? Ga mountainbiken! Als je nog nooit op een mountainbike bent gesprongen, is het handig om een aantal dingen te weten voordat je van start gaat. Daarom vertellen we je in deze blog precies waar je op moet letten als je beginnend mtb’er bent. Even doorlezen ennn… crossen maar!

Wat is mountainbiken?

Mountainbiken (afgekort: mtb) is een sport waarbij je op een speciale fiets door ruige gebieden en bossen rijdt. Het is een leuke sport voor alle leeftijden en er kan zowel in de winter als in de zomer gemountainbiked worden. Je kunt wedstrijden mountainbiken, maar het wordt door Nederlanders ook veel recreatief gedaan. Aha, op die fiets! 

Ook niet verkeerd: mountainbiken is volgens Gezondheidsnet één van de beste sporten voor een goed lichaam! Je traint er namelijk je volledige lichaam mee, zowel conditie als kracht. Bij gewoon fietsen of wielrennen gebruik je met name je beenspieren, maar bij mountainbiken bouw je ook spiermassa op in de rest van je lichaam. Beter!

In Nederland heb je trouwens 200 officiële mountainbikeroutes ! Korte en lange routes, voor zowel beginners als gevorderden. Voor ieder wat wils dus. 

1. Dit neem je mee als je gaat mountainbiken

Dagje mountainbiken gepland? Lekker! Zorg dan in ieder geval voor:

  • Een mountainbike: duh! Als je net begint met mountainbiken kun je het beste een mtb-fiets huren in plaats van kopen. Zo test je wat voor soort fiets bij jou past. Een goede mountainbike is namelijk een investering, dus kies verstandig en probeer eerst een aantal huurfietsen uit!
  • De juiste mtb-gear: mountainbikeaccessoires  ! Denk aan een fietshelm, fietsbroek en een paar fietshandschoenen. Heb je snel last van je zadelpijn? Schaf dan een fietsbroekje aan of leen er een van iemand uit je omgeving. Daar zit meestal een kussentje in die je beschermt tegen zadelpijn.
  • Sportieve kleding: mountainbiken is een stuk intensiever dan even op de fiets naar de supermarkt. Het is een echte sport! Draag dus sportieve kleding, zodat je soepel kunt bewegen. Check ook van tevoren het weer, zodat je precies weet hoeveel lagen je aan moet trekken en of je regenkleding mee moet nemen.
  • Voldoende eten en drinken: neem sowieso een flinke drinkfles/bidon met water mee! Ook een snack voor onderweg - zoals een energiereep - is geen onnodige luxe. Ga je een hele dag weg? Zorg dan dat je voldoende eten en drinken meeneemt voor de hele dag. Doe dit bijvoorbeeld in een speciale lichtgewicht rugzak, zodat je er tijdens het fietsen geen last van hebt. 

2. Laat de mountainbike het werk doen

Ontspan! Laat de fiets het werk doen, want daar is de mountainbike ook voor gemaakt. Het is de taak van de mountainbike om over ruige paden en hobbelig terrein te fietsen. Het enige dat jij moet doen? De fiets in de juiste banen leiden! En trappen natuurlijk. 😉

Hoe je dat doet? Sta op van het zadel als je over hobbels rijdt, zoals rotsen en wortels. En wanneer je bergafwaarts gaat, is het belangrijk dat je armen en benen naar buiten steken. Houd je armen dus in een opdruk-positie en laat je knieën naar buiten wijzen. Zo ga je mee in de flow van je fiets!

Het is daarnaast belangrijk om je gewicht te verplaatsen. Waar je het gewicht naartoe plaatst, is afhankelijk van hoe het pad loopt. Ga je bijvoorbeeld van een steile helling naar beneden? Verplaats dan je gewicht naar achteren. Ga je juist een steile helling op? Dan verplaats je je gewicht juist naar voren. Zo verander je het zwaartepunt van je fiets en val je minder snel. Top!

3. Kies het terrein en je mtb-route zorgvuldig

De 200 officiële mtb-routes in Nederland bestaan uit verschillende niveaus, van beginner tot gevorderd. Tijd voor je eerste rit? Ga dan niet meteen voor de meest uitdagende route. Kies een terrein met minder obstakels en een route zonder al te steile hellingen. Denk bijvoorbeeld aan een vlak bos. Naarmate je vaker op de fiets springt, kun je telkens een stapje verder zetten in de moeilijkheidsgraad van de mtb-routes. 

4. Focus op waar je heen wilt

Focus op waar je heen wilt. Want… heb jij al eens van doelfixatie gehoord? Het werkt simpel. Daar waar je naartoe kijkt, ga je heen. Wat je dus niet moet doen? Naar de obstakels kijken die eraan komen! Kijk voorbij die rotsen, takken en hellingen. Houd je kin recht, kijk naar voren en probeer zo ver mogelijk vooruit te kijken. Dat gaat je lukken!

5. Rem gedoseerd

Goed remmen is belangrijk als je gaat mountainbiken. En ja, dat werkt anders dan bij je gewone fiets! Het is bij mtb namelijk niet de bedoeling om vol op de rem te gaan. Ook al kan dat verleidelijk zijn, probeer gedoseerd te remmen! Anders sla je over de kop… De remmen van goede mountainbikes zijn sterk genoeg om al met één of twee vingers snelheid te minderen. 

Pas je snelheid aan vóórdat je over obstakels gaat of door bochten heen crosst, in plaats van in het moment. Ga je toch te snel richting een hindernis? Of door de bocht? Rem dan met je achterrem en NIET met je voorrem! Anders heb je kans dat je wegglijdt met je voorwiel en uiteindelijk valt. En dat wil je natuurlijk het liefst voorkomen. Oppassen met remmen, dus!

Beginnen met mountainbiken met a.s.r. Vitality

Ga jij deze zomer mountainbiken? Of een andere leuke buitensport uitproberen? Laat je dan belonen! Dat kan met a.s.r. Vitality. Jij beweegt, wij belonen. Verdien Vitality Punten en wissel ze in voor de leukste beloningen! Denk aan cashback op je verzekering, cadeaubonnen van Bol.com of donaties aan een goed doel. Benieuwd hoe het precies werkt?


Meer verhalen over Vitaliteit