Ga naar de hoofdinhoud

Aanslag in Berlijn

en je reis- en annuleringsverzekering
Maandag 19 december 2016 vond een aanslag plaats op een kerstmarkt in Berlijn. In welke situaties biedt de reis- of annuleringsverzekering van a.s.r. een vergoeding?

De reis annuleren als je bang bent voor een terroristische dreiging, kan dat?
De “normale” Annuleringsdekking van ons Voordeelpakket biedt geen dekking voor annulering door een onrustige situatie op een vakantiebestemming. Dus ook niet in dit geval. Neem daarom in alle gevallen eerst contact op met de reisorganisatie, het hotel of de vervoersmaatschappij. Wellicht bieden zij een alternatief of kunnen zij u informeren over andere mogelijkheden. Dit staat los van de verzekering die je hebt. Is er echt een negatief reisadvies? Dan heb je mogelijk recht op een vergoeding van het Calamiteitenfonds. Kijk hiervoor op www.calamiteitenfonds.nl. Reisadviezen worden gegeven door het Ministerie van Buitenlandse Zaken en zijn te vinden op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/terrorismedreiging.

Heb je een MultiZeker polis met Annulering? En heb je geen recht op vergoeding van een reisorganisatie, hotel, of vervoersmaatschappij, maar zijn er verzekeraars die dit wel dekken? Dan ontvang je een vergoeding voor annulering van de reis op grond van de Ruimste dekkingsgarantie.

Let op: Is de gebeurtenis of situatie vóór het boeken van de reis al bekend? Dan biedt een annuleringsverzekering vanuit het Voordeelpakket en de MultiZeker polis geen dekking. Schade die het gevolg is van die situatie vergoeden wij dus niet.

Kun je door de aanslag niet meer naar Berlijn afreizen. Kun je dan de reis annuleren?
Hiervoor geldt hetzelfde antwoord als op de vorige vraag. Er is 1 uitzondering. Zijn de personen, waarbij je zou logeren, door de aanslagen niet meer in staat om onderdak te bieden? Dan zijn de annuleringkosten wel gedekt.

Je bent al op reis, maar je wilt de reis afbreken vanwege de aanslagen. Is dit verzekerd?
De “normale” Annuleringsdekking van ons Voordeelpakket biedt geen dekking voor afbreken van je reis door een onrustige situatie op je vakantiebestemming.

Heb je een MultiZeker polis met Annulering en zijn er verzekeraars die dit wel dekken? Dan krijg je een vergoeding voor het afbreken van je reis op grond van de Ruimste dekkingsgarantie.

Je hebt een reisverzekering bij a.s.r. Heb je recht op vergoeding als je schade hebt gekregen door de aanslag in Berlijn?
Je krijgt geen vergoeding voor kosten die je maakt om eerder terug te keren. Heb je door de situatie daar schade opgelopen? Dan is die schade gedekt door de reisverzekering.

Blijft de reisverzekering geldig als je door deze situatie langer onderweg bent dan gepland?
Ja, je reisverzekering blijft dan geldig tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis terugkeert.


Gerelateerd nieuws
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }