Ga naar de hoofdinhoud

Ziekenvervoer en je zorgverzekering

Moet je voor een behandeling naar het ziekenhuis, een medisch specialist of een therapeut? Maar kun je niet zelfstandig reizen, bijvoorbeeld omdat je behandeling te heftig is? Of omdat je bijvoorbeeld door slecht zicht moeilijk aan het verkeer kunt deelnemen? In dat soort gevallen kun je recht hebben op vergoeding van een taxi of eigen vervoer.

Wat valt er onder de vergoeding van ziekenvervoer?
Spoedeisende zorg

Moet je vervoerd worden met een ambulance? Dan worden de kosten volledig vergoed vanuit je basisverzekering. Wel vallen deze kosten onder het eigen risico.

Geplande zorg

Moet je voor een afspraak of een geplande behandeling naar je zorgverlener? Dan noemen we dat vervoer ‘ziekenvervoer’. In deze gevallen krijg je de kosten voor ziekenvervoer vergoed uit je basisverzekering:

  • Als je nierdialyses ondergaat.
  • Als je vanwege je kanker chemotherapie of radiotherapie ondergaat. De controleconsulten tussendoor vergoeden wij ook.
  • Als je jezelf met een rolstoel moet verplaatsen naar een behandeling of consult die vergoed wordt door je basisverzekering.
  • Als je gezichtsvermogen zo beperkt is dat je niet zonder begeleiding naar een behandeling of consult kunt die vergoed wordt door je basisverzekering.
  • Als je kind door een medische noodzaak naar een verpleegkundig kinderdagverblijf vervoerd moet worden.
  • Als je door langdurige ziekte of een aandoening gebruik maakt van ziekenvervoer. Dit noemen we de hardheidsclausule
  • Als je zorg ontvangt vanuit de geriatrische revalidatiezorg (GRZ). 
  • Als je dagbehandelingen in een groep ontvangt als onderdeel van geneeskundige zorg voor specifieke patiëntengroepen. 

 

Eigen risico en eigen bijdrage

De kosten van ziekenvervoer voor geplande zorg vergoeden we vanuit de basisverzekering. De vervoerskosten worden verrekend met het eigen risico. Je betaalt ook een eigen bijdrage. In 2024 is dit € 118 voor het hele kalenderjaar.

Zo vraag je ziekenvervoer aan

Ziekenvervoer moet je altijd van tevoren aanvragen.

Wil je gebruik maken van taxivervoer op basis van een van de indicaties uit de basisverzekering? En wil je gebruik maken van gecontracteerd taxivervoer van Transvision? Dan hoef je alleen maar met hen te bellen op 0900 - 33 33 33 0 (€ 0,15 cent p/m). Het is in dat geval niet nodig om het vervoer bij ons aan te vragen. 

Wil je vervoer aanvragen op basis van de hardheidsclausule of vanuit je aanvullende verzekering? Of wil je gebruik maken van eigen vervoer? Dan vragen we je om een machtiging aan te vragen. Wij beoordelen dan je aanvraag.

Veelgestelde vragen over ziekenvervoer
Vergoeding zoeken Zorgkosten declareren Zorgverlener zoeken Machtiging aanvragen Wachtlijstbemiddeling Kind meeverzekeren Alles over betalen Betalingsregeling Eigen risico Eigen bijdrage Maximale vergoedingen Fysiotherapie Zwangerschap Mondzorg GGZ Meer zorg a.s.r. Zorg App Zorgpas English information Buitenland Polisvoorwaarden en documenten
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }