Ga naar de hoofdinhoud

Verschillende manieren om te voorkomen dat personeel uitvalt

Verzuim komt in ieder bedrijf voor en in verschillende gradaties. Een medewerker die een dagje niet werkt vanwege een migraineaanval, een medewerker die een paar weken afwezig is vanwege een heupoperatie of langdurig verzuim vanwege een burn-out. Het liefst voorkom je alle drie, maar helaas heb je niet overal invloed op. Door te achterhalen wat oorzaken zijn van verzuim, krijg je hier wel meer grip op. En door signalen tijdig te herkennen, kun je verzuim mogelijk voorkomen. Hieronder lees je wat verzuimpreventie is, wat het je kan opleveren en hoe je verzuim voorkomt.

Wat is verzuimpreventie?

Voorkomen is beter dan genezen. Met verzuimpreventie probeer je te voorkomen dat je personeel uitvalt, door ziekte of een andere reden. Daar heb je verschillende manieren voor. Zo is het belangrijk om de signalen vroegtijdig te herkennen, de oorzaken te achterhalen en te weten wat voor soort verzuim in jouw bedrijf het meeste verzuim veroorzaakt. Inzicht in verzuim is dus een voorwaarde voor een effectieve aanpak van verzuim. 

Wat levert verzuimpreventie jouw bedrijf op?

Verzuimpreventie is een investering in tijd, energie en geld. Maar het bespaart je ook tijd, energie én geld. Want als medewerkers lekker in hun vel zitten en veilig kunnen werken, zijn ze productiever en vermindert de kans op uitval. En dat wil natuurlijk elk bedrijf.

Maar verzuimpreventie heeft nog veel meer voordelen, denk aan: 

  • minder verloop van personeel en dus minder wervingskosten;
  • een positiever imago als werkgever;
  • hogere werknemerstevredenheid;
  • een fijnere werkomgeving en werksfeer; 

Benieuwd wat het voorkomen van verzuim jouw bedrijf nog meer kan opleveren? Bekijk het in onderstaande video.

Wil je weten wat het je oplevert als je het ziekteverzuim binnen je bedrijf verlaagt? Bereken dat nu met onze handige verzuimrekenhulp. 
Zo krijg je verzuim onder controle

De eerste stap in het proces om je verzuim onder controle te krijgen, is het opstellen van een verzuimbeleid. In een verzuimbeleid staat vermeld hoe het bedrijf omgaat met verzuim en welke regels er gelden. Zo bestaat een verzuimbeleid uit een aantal elementen als verzuimpreventie, een verzuimprotocol, een verzuimregistratie-analyse en -begeleiding bij re-integratie. Door alle processen en regels vast te leggen, is het voor iedereen in je organisatie duidelijk wie wanneer wat moet doen. En hoe eerder de re-integratie begint, hoe sneller je zieke medewerker weer aan de slag kan.

Wat kun je nog meer doen als werkgever? 
  • Oorzaken van verzuim in je bedrijf opsporen met een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E).   
  • Oorzaken van verzuim in je bedrijf aanpakken met een Plan van Aanpak. 
  • Bij afwijkend gedrag in gesprek gaan met je medewerker en proberen te achterhalen wat er aan de hand is.
Meer weten over de wettelijke verplichtingen die komen kijken bij verzuimmanagement? Lees het hier.
8 tips om verzuim te voorkomen

Het voorkomen van verzuim is niet van de een op de andere dag geregeld. Het vereist een langere adem. Maar je moet ergens beginnen. Lees onze acht tips om verzuim te voorkomen en ga direct aan de slag!

Zo helpt a.s.r. bij verzuimpreventie

Bij onze verzuimverzekeringen kun je rekenen op uitgebreide ondersteuning van onze experts bij het voorkomen en terugdringen van verzuim binnen jouw bedrijf. En bij a.s.r. vergoeden we niet alleen je loonkosten. We pakken bij elke ziekmelding de regie. Zo zorgen we ervoor dat alle betrokken partijen hun werk doen en jouw medewerker snel weer aan het werk kan. Wil je advies over onze verzuimverzekeringen? Neem dan contact op met je adviseur of vraag via het contactformulier advies aan onze experts. 

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }