Ga naar de hoofdinhoud

Herken de signalen en symptomen van een burn-out bij je medewerkers

Iedereen krijgt te maken met stress, tegenslagen en uitdagingen. En iedere medewerker reageert hier anders op. Daarom is het als werkgever belangrijk om te weten hoe je de symptomen van een burn-out herkent. Een medewerker zit namelijk niet van de ene op de andere dag thuis met een burn-out. Vaak gaat daar een periode van stress en druk zijn aan vooraf. De signalen van een naderende burn-out kun je zelfs herkennen, waardoor je een burn-out kunt voorkomen. Wij helpen je de symptomen vroegtijdig te signaleren en leggen je ook uit wat je kunt doen als je tóch te maken krijgt met een burn-out in je bedrijf.

Ben je een particulier? Bekijk dan onze themapagina Burn-out: klachten, oorzaak en herstel.

Wat is een burn-out? 

Een burn-out treedt op bij langdurige overbelasting door stress. Als je lichaam geen kans krijgt om te herstellen van spanning, ontstaan fysieke en mentale klachten. Dit zijn ook wel spanningsklachten. Veel medewerkers negeren zulke waarschuwingen. Hun lichaam past zich aan het verhoogde stressniveau aan, maar kan dat niet volhouden. En dan storten mensen plotseling in. Ze zijn helemaal opgebrand en iedere prikkel is te veel. Dát is een burn-out.

Als werkgever wil je dat graag voorkomen. Maar hoe doe je dat? Door goed te kijken naar het gedrag van je medewerkers waardoor je vroegtijdig signalen van een burn-out herkent. Zodat je nog kan ingrijpen voordat het te laat is.

Lees meer over burn-out in je bedrijf
Zo herken je de eerste symptomen van een burn-out bij medewerkers

Hieronder vind je verschillende symptomen van een burn-out bij werknemers. Herken jij meer dan zes symptomen bij je medewerker? Dan is het duidelijk dat je medewerker niet lekker in zijn vel zit. Het is goed om het gesprek aan te gaan en te achterhalen wat er aan de hand is. Wat zijn de oorzaken van deze symptomen? Is de werkdruk te hoog, heeft je medewerker stress, haalt je medewerker geen voldoening meer uit zijn werk of zijn er omstandigheden in het privéleven die een rol spelen?

Symptomen van een burn-out, je medewerker:
  • is vergeetachtiger dan anders;
  • kan zomaar zonder reden erg emotioneel reageren;
  • is sneller geïrriteerd dan normaal;
  • is cynischer dan vroeger;
  • trekt zich terug en maakt minder contact met collega’s;
  • maakt een vermoeide indruk;
  • is ongeduldiger dan vroeger;
  • maakt meer fouten en levert kwalitatief minder goed werk op;
  • houdt zich niet aan gemaakte afspraken en krijgt steeds vaker zijn/haar werk niet af.
Nu je weet wat de symptomen van een burn-out  zijn, kun je ook makkelijker een burn-out voorkomen.
Het herkennen van signalen van teveel stress bij je medewerkers is de eerste stap in het voorkomen van een burn-out. Heb je het idee dat jouw medewerker niet zo lekker in zijn vel zit? Doe dan de gezonde twijfeltest en krijg advies over wat jij als werkgever kunt doen. 
Maak burn-outs bespreekbaar

Als werkgever speel je een grote rol in het leven van je medewerkers. Naast je verplichtingen, zoals loondoorbetaling na uitval, is het ook belangrijk om er voor je medewerkers te zijn. Zeker omdat veel zich in het privéleven van medewerkers afspeelt. Daardoor zijn niet alle signalen en symptomen van een burn-out direct zichtbaar voor jou als werkgever. Maak daarom regelmatig een praatje met je medewerkers. Niet alleen over het werk, maar ook over alledaagse dingen. Wees geïnteresseerd en toon waardering, zo geef je medewerkers het gevoel dat ze bij je terecht kunnen als er iets is. Door onderwerpen zoals stress en burn-out bespreekbaar te maken, kun je het gemakkelijker voorkomen.

Wat kun je als werkgever doen wanneer je te maken krijgt met burn-out in je bedrijf? 

Wat voor vragen kun je stellen aan je medewerker om signalen van een burn-out te herkennen? En wat kun je als werkgever doen als je toch te maken krijgt met een burn-out in je bedrijf? Wij laten je zien wat je voorafgaand, tijdens en na een burn-out voor je medewerker kunt doen. 

Voorafgaand aan een burn-out

Een burn-out wil je liever voorkomen dan genezen. Zorg daarom dat je als werkgever op de hoogte bent van wat er bij je medewerkers speelt. Ook is het handig om bekend te zijn met de meest voorkomende oorzaken van een burn-out. Zo kun je de signalen van een burn-out eerder herkennen en vergroot je de kans dat een burn-out voorkomen kan worden. Herken jij symptomen van een burn-out of overspannenheid? Ga dan het gesprek aan met je medewerker. 

Vragen die je kunt stellen aan je medewerker:
  • Hoe gaat het met je?
  • Krijg je energie van je werkzaamheden?
  • Hoe ervaar je de werkdruk? 
  • Kun je werk en privé goed gescheiden houden?
Merk je dat je medewerker lastig met stressvolle situaties om kan gaan? Dan kan onze workshop ‘Versterk je veerkracht’ mogelijk een uitkomst bieden. In de workshop leert je medewerker de eigenschappen hoop, optimisme, veerkracht en geloof in eigen kunnen verder te ontwikkelen. Je medewerker wordt zo veerkrachtiger en kan beter omgaan met stress en tegenslagen. 
Tijdens een burn-out

Zit een van jouw medewerkers thuis met een burn-out? Dan krijg je als werkgever diverse verplichtingen waar je volgens de Wet verbetering poortwachter aan moet voldoen. Zo moet je bijvoorbeeld samen met je medewerker een Plan van aanpak opstellen. Ook speel je een belangrijke rol in het herstel en de re-integratie van je werknemer. Het is dan ook belangrijk om er voor je werknemer te zijn en regelmatig contact op te nemen en te vragen hoe het gaat. Bekijk ook onze tips om de re-integratie voorspoedig te laten verlopen en de werkhervatting te stimuleren.

Na een burn-out 

Wanneer je eenmaal te maken hebt gehad met een burn-out binnen je bedrijf, wil je natuurlijk dat dit niet nog een keer voorkomt. Zorg voor een werksfeer waarin medewerkers en leidinggevenden open en transparant met elkaar omgaan. Zo herken je sneller wanneer iemand niet lekker in zijn vel zit. Lees meer tips over het voorkomen van een burn-out en de 12 meest voorkomende oorzaken van een burn-out.

Leer een burn-out bij je werknemers herkennen en voorkomen

In ons whitepaper hebben we alles over burn-out op een rijtje gezet. Van wat een burn-out is tot de persoonskenmerken die sneller leiden tot een burn-out en van de verschillende fases die een medewerker doorloopt tot jouw re-integratieverplichtingen. Dit is een complete gids om jou te helpen een burn-out binnen je bedrijf te voorkomen.

Met onze ziekteverzuimverzekering verzeker je de verzuimkosten in de eerste 2 jaar. Ook de kosten van ziekte door een burn-out zijn verzekerd. Daarbij kun je rekenen op uitgebreide ondersteuning bij het voorkomen of terugdringen van verzuim binnen jouw bedrijf. 

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }