Dit zijn de 11 meest voorkomende aanleidingen voor een burn-out

Als werkgever is het enorm belangrijk de oorzaken van burn-out te kennen. Hierdoor herken je de aanleidingen waaruit een burn-out ontstaat en wordt je werknemer zo snel mogelijk geholpen. Je voorkomt er zelfs burn-outs mee! Wij geven de 11 meest voorkomende oorzaken waar je vanaf nu wat alerter op kan zijn. Komen ze! 
Dit zijn de 11 meest voorkomende burn-out oorzaken
Er is niet één oorzaak die leidt tot een burn-out. Vaak is het een combinatie van persoonlijkheid en omstandigheden waardoor een disbalans ontstaat. Iedereen reageert verschillend op situaties, dat is nou eenmaal zo. Hieronder hebben we de 11 meest voorkomende oorzaken voor je op een rij gezet die je helpen een burn-out te herkennen en mogelijk te voorkomen.
1. Psychosociale arbeidsbelasting (PSA)
Eén van de grootste oorzaken van verzuim de laatste jaren zijn de zogenoemde PSA-klachten (psychosociale arbeidsbelasting klachten). Pesten, agressie, discriminatie of seksuele intimidatie: als er sprake is van een ongewenste omgangsvorm met collega’s, cliënten, patiënten of klanten heeft dat invloed op hoe je werknemer zich voelt. Dat kan stress veroorzaken. Ook als de werkdruk te hoog is en de balans tussen de taken en de regelmogelijkheden is verstoort, leidt dat tot stress bij je werknemers.
2. Perfectionisme

Perfectionisme uit zich bij werknemers in:

  • alles zelf willen doen;
  • lang doen over taken voordat ze volledig goed afgerond zijn;
  • de lat altijd hoger willen leggen;
  • alles drie keer checken;
  • veel behoefte aan erkenning en complimenten van collega’s en jou;
  • dat ze de hardste werker en de leukste collega moeten zijn;
  • falen kan niet.

Al deze factoren zorgen ervoor dat iemand die perfectionistisch is zijn of haar werk nooit goed genoeg vindt. Hierdoor voelt je werknemer zich nooit echt gezien en haalt geen voldoening meer uit het werk. De druk wordt alsmaar hoger omdat het nooit goed genoeg is. Vooral onder jongeren is dit perfectionisme toegenomen. Zij zijn zelf veeleisender geworden en hebben ook het idee dat anderen hoge eisen aan hen stellen. Sociale media worden als een van de oorzaken hiervoor gezien.

3. Controle

Sommige werknemers willen alles continu onder controle houden. Niet alleen hun eigen werk, maar vaak ook dat van collega’s. Hierdoor kan je werknemer heel slecht iets loslaten op werk, maar ook vaak thuis. Omdat iedere collega anders werkt, vindt deze werknemer alleen zijn eigen werk vaak goed genoeg en ontstaat een enorme controledrang. Maar je kan natuurlijk nooit al het werk in je eentje bijhouden en doen! 

4. Loyaliteit
Werknemers die loyaal zijn aan jouw organisatie zijn natuurlijk top. Deze werknemers zijn betrokken, doen hun werk met energie en hebben een hoop over voor je bedrijf. Alleen wanneer een werknemer té loyaal wordt, moet je opletten. Dit gaat vaak gepaard met flinke overuren, werk mee naar huis nemen en lastig samenwerken met andere collega’s die in hun ogen minder loyaal zijn.
5. Geen nee kunnen zeggen
Assertiviteit tonen op het werk en grenzen stellen is één van de belangrijkste skills in een werkleven. Maar er zijn genoeg mensen die dit niet kunnen en altijd ja zeggen. Ook wanneer ze geen tijd hebben. Hierdoor wordt de stress en werklast alleen maar groter.
6. Spanningen thuis
Wat er thuis gebeurt neem je mee naar je werk en andersom. Als het zowel op werk druk is en je ook door de spanningen thuis geen rust kan vinden wordt het op een gegeven moment teveel. 
7. Onduidelijkheid over de toekomst

Uit onderzoek van TNO blijkt dat baanonzekerheid en daarmee te weinig financiële zekerheid tot burn-outklachten leidt. Als er bijvoorbeeld iets verandert waarbij de werknemer niet precies weet wat er staat te gebeuren, zoals bij een nieuwe functie of reorganisatie, kunnen werknemers nogal stress krijgen. Zeker als er een kans is dat ze hun baan verliezen.

8. Blijven doorwerken

Zit je werknemer even niet zo goed in zijn vel, maar wordt dit genegeerd en gewoon doorgewerkt? Of is er een ziekte onder de leden maar gaat de werknemer maar door? Dit gaat op een gegeven moment fout. Vooral vrouwen zijn geneigd om extra zorgtaken (voor kinderen of mantelzorg) op zich te nemen, blijkt uit recent onderzoek van TNO. Het is een van de verklaringen waarom vrouwen vaker burn-outklachten ervaren. Een mens en lichaam kan veel aan, maar heeft ook rust nodig en ruimte om bij te tanken.

9. Sociaal onzeker zijn
Deze werknemers zijn niet heel zelfverzekerd en hebben dus continu vragen door hun hoofd spoken. Doe ik het wel goed genoeg? Wat vinden mijn collega’s van mij? Wat vindt mijn baas van mij? Zulke onzekerheid kan een grote invloed hebben op hoe een werknemer zich voelt op werk. Dat vreet energie en is niet gezond.
10. Moeite met tijd en plannen
Veel taken en weinig tijd. Soms mis je wel eens een deadline als werknemer en heb je de tijd niet helemaal goed ingepland. Maar als dit structureel gebeurt, gaat er iets fout en begint je werknemer waarschijnlijk over te lopen van werk. En daar komt een hoop stress bij kijken.
11. Wendbaar blijven
Als bedrijf wil je continu wendbaar blijven. Zowel je werknemers als je bedrijf moeten dit doen. Meegaan met de trends, kennis en je concurrentie voorblijven zijn erg belangrijk. Maar je werknemers kunnen hierdoor extra werkdruk ervaren. Zij moeten namelijk ook continu hun kennis updaten. 
Meer weten?

Wil je meer lezen over burn-out en wat je als werkgever kunt doen? Bekijk onze algemene pagina over burn-out. Wanneer je een verzuimverzekering bij ons hebt, helpen en adviseren wij jou ook om een burn-out te voorkomen en staan natuurlijk voor je klaar als een werknemer uitvalt!  

Lees meer over burn-out bij je medewerkers

Wil je meer lezen over burn-outs? Bekijk dan onze informatiepagina over burn-out. Of lees meer over één van de onderstaande onderwerpen:

Wij helpen je graag