Wat zijn de symptomen en signalen?

Als werkgever is het heel belangrijk om te weten hoe je een burn-out herkent. Een medewerker zit namelijk niet van de ene op de andere dag thuis met een burn-out. Vaak gaat daar een periode van stress en druk zijn aan vooraf. De signalen van een naderende burn-out kan je zelfs herkennen. En wanneer je deze symptomen herkent, kan je er ook alles aan doen om een burn-out te voorkomen! Wij helpen je de symptomen vroegtijdig op te vangen.
Zo herken je de signalen van een burn-out bij medewerkers

Een burn-out treedt op bij langdurige overbelasting door stress. Als je lichaam geen kans krijgt om te herstellen van spanning, ontstaan fysieke en mentale klachten. Dit zijn ook wel spanningsklachten. Veel medewerkers negeren zulke waarschuwingen. Hun lichaam past zich aan het verhoogde stressniveau aan, maar kan dat niet volhouden. En dan storten mensen plotseling in. Ze zijn helemaal opgebrand en iedere prikkel is te veel. Dát is burn-out.

Als werkgever wil je dat graag voorkomen. Maar hoe doe je dat? Door goed te kijken naar het gedrag van je medewerkers waardoor je vroegtijdig signalen van een burn-out herkent. Zodat je nog kan ingrijpen voordat het te laat is.

Dit zijn de symptomen van een burn-out
Een burn-out herkennen is niet altijd even makkelijk. Zo zijn er een hoop signalen die op een burn-out kunnen wijzen. Probeer op deze vier punten te letten als je het gevoel hebt dat er iets veranderd is aan je werknemer.
1. Lichamelijke signalen
Je werknemer heeft regelmatig hoofdpijn, langdurige spierpijn en/of hartkloppingen. Is vaak misselijk of benauwd en ervaart onverklaarbare buikpijn, slapeloosheid, vermoeidheid en/of een lagere weerstand.
2. Cognitieve signalen
Je medewerker ziet alleen maar beren op de weg, is het overzicht in het werk kwijt, heeft concentratieproblemen, is vergeetachtig en/of kan lastiger beslissingen nemen. Wanneer je merkt dat een medewerker steeds meer fouten maakt, moet je alert zijn. Ook dat kan een signaal zijn dat hij teveel belast is.
3. Emotionele signalen
Je medewerker is onverschillig, apathisch en futloos. Tijdens vergaderingen schiet hij eerder uit zijn slof of wordt sneller boos. Ook brengt hij een negatieve sfeer met zich mee op de werkvloer. 
Deze psychische symptomen duiden ook op een burn-out: 
  • Besluiteloosheid;
  • Laag zelfbeeld;
  • Opgejaagd gevoel;
  • Wantrouwend tegenover collega’s;
  • Angstig;
  • Paniekerig;
  • Geëmotioneerd;
  • Snel mentaal geblokkeerd.
4. Gedragssignalen

Het gedrag van je medewerker verandert. Je medewerker eet meer of juist minder, slaapt veel of juist weinig, drinkt ineens veel alcohol of gebruikt verdovende middelen en gedraagt zich hierdoor anders. Je medewerker kan op een negatieve manier meer aanwezig zijn op de werkvloer of zichzelf juist wegcijferen.

Herken de eerste symptomen van een burn-out

Hieronder vind je verschillende symptomen van een burn-out. Beantwoord jij meer dan 6 kenmerken met een ja? Dan is het duidelijk dat je medewerker niet lekker in zijn vel zit. Het is goed om het gesprek aan te gaan en te achterhalen wat er aan de hand is. Wat zijn de oorzaken van deze symptomen? Is de werkdruk te hoog, haalt je medewerker geen voldoening meer uit zijn werk of zijn er omstandigheden in zijn privéleven die een rol spelen?

Voorbeelden van symptomen:

  • Je medewerker is vergeetachtiger dan anders;
  • Je medewerker kan zomaar zonder reden erg emotioneel reageren;
  • Je medewerkers is sneller geïrriteerd dan normaal;
  • Je medewerker is cynischer dan vroeger;
  • Je medewerker trekt zich terug en maakt minder contact met collega’s;
  • Je medewerker maakt een vermoeide indruk;
  • Je medewerker is ongeduldiger dan vroeger;
  • De kwaliteit van het werk van je medewerker is verminderd en je medewerker maakt meer fouten;
  • Je medewerker houdt zich niet aan gemaakte afspraken en krijgt steeds vaker zijn/haar werk niet af.

Nu je weet wat de symptomen zijn van een burn-out kan je ook makkelijker een burn-out voorkomen.

Maak burn-outs bespreekbaar
Niet alle signalen en symptomen van een burn-out zijn voor jou als werkgever direct zichtbaar. Veel speelt zich af in het privéleven van medewerkers. Maak daarom regelmatig een praatje met je medewerkers. Niet alleen over het werk, maar ook over alledaagse dingen. Wees geïnteresseerd en toon waardering. En geef medewerkers het gevoel dat ze bij je terecht kunnen. Het bespreekbaar maken van het onderwerp stress en burn-out helpt je om het te voorkomen.
 Dit zijn bijvoorbeeld vragen die je kan stellen
  • Hoe gaat het met je? 
  • Kun je het werk nog aan?
  • Hoe is het met je werk-privé-balans?
Lees meer over burn-out bij je medewerkers

Wil je meer lezen over burn-outs? Bekijk dan onze informatiepagina over burn-out. Of lees meer over één van de onderstaande onderwerpen:

    Wij helpen je graag