Wanneer je werknemer langere tijd ziek of uitgevallen is, moeten jullie samen werken aan re-integratie. Jullie kijken naar de mogelijkheden binnen en buiten het bedrijf, zodat de werknemer weer zo snel mogelijk aan de slag kan! Oftewel re-integreren. Maar wat houdt re-integratie precies in? Wat zijn de mogelijkheden? En hoe pak je dit het beste aan? Op deze pagina vertellen we je alles over re-integratie en hoe jij als werkgever in vijf stappen het re-integratietraject in goede banen leidt.

Wat is re-integratie?

Een werknemer wordt arbeidsongeschikt of ziek en er dreigt langdurig ziekteverzuim aan te komen. Wat doe je dan? Als werkgever werk je samen met je werknemer aan de re-integratie. Het doel is natuurlijk om je werknemer zo snel mogelijk (volledig of gedeeltelijk) weer aan het werk te krijgen.

De werknemer kan op twee manieren terugkeren naar het werk:

  • 1e spoor: de werknemer gaat weer werken bij de huidige werkgever. Eventueel in een nieuwe of aangepaste functie.
  • 2e spoor: De werknemer kan niet meer terecht bij de huidige werkgever en krijgt ‘passend werk’ bij een andere werkgever.
We hebben het bij re-integratie vaak over eerste en tweede spoor re-integratie. Maar wat houdt het precies in: 1e en 2e spoor? En hoe pak je dit goed aan?

Eerste spoor re-integratie

Met een eerste spoor re-integratie zorg je ervoor dat de werknemer weer gezond aan de slag kan binnen jouw bedrijf. Dit kan een terugkeer naar het eigen werk zijn, maar ook naar passend of aangepast werk binnen het bedrijf. Een casemanager kan jou als werkgever helpen bij het zoeken naar passend werk. Indien nodig wordt er een arbeidsdeskundige ingeschakeld die het bedrijf bezoekt en ter plekke naar de mogelijkheden kijkt.

Tweede spoor re-integratie

Een tweede spoor re-integratie zet je in als terugkeer naar het eigen bedrijf niet meer mogelijk is. Het kan dan zinvoller zijn om te focussen op trajectbemiddeling naar ander werk om onnodig verzuim te voorkomen. Als werkgever help je jouw werknemer samen met een re-integratiebedrijf om passend werk te vinden op een andere plek. Bij het re-integratiebedrijf werken consultants die gespecialiseerd zijn in re-integratietrajecten, waarbij de werknemer begeleid wordt naar een andere baan. Je staat er als werkgever dus niet alleen voor.

Wat is jouw rol bij de re-integratie van medewerkers?

Samen met je werknemer ben je verantwoordelijk en zelfs verplicht om te zorgen voor een goede re-integratie. Dit betekent niet dat je er als werkgever alleen voor staat. De bedrijfsarts, casemanager, arbeidsdeskundige en het re-integratiebedrijf kunnen jou en je werknemer ondersteunen.

Zo pak je een re-integratie aan in 5 stappen
  • 1. Advies bedrijfsarts toon
  • 2. Plan van aanpak toon
  • 3. Gesprekken met je werknemer toon
  • 4. Evaluatie na het eerste jaar toon
  • 5. Eindevaluatie toon
​​Tips voor een snelle en succesvolle re-integratie

Als werkgevers kan je de re-integratie zeker versnellen en laten slagen met de deze aandachtspunten:

  • Wacht niet te lang met het re-integratietraject. Het is goed dat je werknemer rust pakt, maar probeer de re-integratie te starten zodra bekend is wat de beperkingen zijn;
  • Ga uit van wat de werknemer nog wel kan, in plaats van niet. Een werknemer kan ook rustig op een andere afdeling of binnen een andere functie opstarten. Hoe langer een werknemer niet aan het werk is, hoe lastiger het wordt om weer terug te keren naar werk;
  • Vraag hulp aan jouw arbodienst of een re-integratiebedrijf;
  • Verdiep je in de subsidies en voorzieningen die UWV biedt. Wanneer de werknemer een beperking heeft en daardoor ander werk moet doen, zijn er subsidies en regelingen waar je gebruik van mag maken.

Hoe helpt a.s.r. bij een re-integratie?

MKB ondernemers kunnen a.s.r. re-integratie inschakelen. We ontzorgen onze klanten zoveel mogelijk bij verzuim en helpen om verzuim te voorkomen. Met onze re-integratiedienstverlening wordt een zieke werknemer sneller geholpen. De Ontzorgmanager van a.s.r. re-integratie werkt nauw samen met de bedrijfsarts en de arbodienst. Ook ondersteunen wij werkgevers in het ingewikkelde proces van wetten en regels als een werknemer ziek uitvalt. Lees meer over de diensten van a.s.r. re-integratie. Bekijk ook onze MKB Verzuim-ontzorgverzekering.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }