Ga naar de hoofdinhoud
Home 5 tips om betaalproblemen te voorkomen
Budgetcoach aan tafel in gesprek

5 tips van een budgetcoach om betaalproblemen te voorkomen

28 mei 2020

Maak je je zorgen over je inkomsten? Of heb je moeite om rond te komen? Financiële problemen lossen niet vanzelf op en veroorzaken veel stress. Voor klanten met betalingsproblemen, kan a.s.r. een budgetcoach inschakelen van Brand New Job. Eén van die budgetcoaches is Anita de Nie. Zij helpt al 9 jaar mensen om hun financiën op orde te krijgen. We vroegen haar naar de belangrijkste tips voor mensen die moeite hebben om rond te komen.

1. Breng inkomsten en uitgaven in kaart

Het begint altijd met inzicht in de financiële situatie. Breng in kaart hoeveel er elke maand binnenkomt en hoeveel er uit gaat. Is dit niet in balans? Kijk dan of je de inkomsten kunt vergroten. Heb je bijvoorbeeld recht op toeslagen? Kun je (meer) werken of ander werk vinden? Kijk ook naar je uitgaven. Welke kosten kun je op bezuinigen, helemaal wegstrepen of pauzeren?

2. Budgetteer en maak potjes

Ik adviseer om verschillende potjes aan te maken voor de verschillende soorten uitgaven. Kijk eerst wat je ruimte is en stem daar je budget op af. Via internetbankieren kun je onder je rekening verschillende potjes aanmaken. Elke maand kun je automatisch een bedrag in elk potje storten of je kunt dit handmatig doen. Het kost wel even moeite om dit te regelen. Maak ook een potje aan voor reserveringen. Reserveer bijvoorbeeld elke maand €34 voor het eigen risico van je zorgverzekering. Dan kom je niet in de problemen als je bijvoorbeeld een keer naar het ziekenhuis moet en je het bedrag aan eigen risico moet betalen.

3. Verdeel je geld over alle schuldeisers

Heb je niet genoeg geld om al je rekeningen te betalen? Betaal dan niet 1 rekening helemaal en de rest helemaal niet. Je bent dan wel van die ene rekening af, maar de andere rekeningen blijven onbetaald liggen en kunnen worden verhoogd met aanmaning- en incassokosten. Neem daarom met alle partijen contact op, leg je situatie uit en maak met iedereen een haalbare betaalafspraak. Je kunt dan van alle rekeningen een deel betalen.

4. Geef huis, energie- en zorgkosten prioriteit

Geef altijd prioriteit aan het betalen van je woning (huur of hypotheek), je zorgverzekering en de kosten voor gas, water en licht. Je kunt niet zonder water of elektriciteit. En als je je hypotheek besluit te pauzeren, dan moet je deze bedragen later alsnog zien terug te betalen. En die kosten lopen al snel hoog op. Streep dus eerst andere uitgaven weg of probeer andere uitgaven te verlagen of pauzeren (altijd in overleg met je schuldeisers). Als je verwacht dat dat niet meer lukt, neem dan direct contact op met je verhuurder, hypotheekverstrekker, energieleverancier of zorgverzekeraar en leg je situatie uit. 

5. Vraag om hulp bij personeelszaken

Als je ergens stress van krijgt, is het van financiële problemen en dat gaat ten koste van de productiviteit. Ik werk ook veel in opdracht van bedrijven. Zij hebben vaak afspraken met instanties als Brand New Job om een budgetcoach te kunnen inschakelen voor hun medewerkers. Verwacht of heb je financiële nood? Informeer eens bij personeelszaken. Je hoeft niet te vertellen of je schulden hebt, maar vraag of je hulp kunt krijgen bij het op orde brengen van jouw financiën.

Heb je een hypotheek bij a.s.r. en heb je of verwacht je problemen met het betalen van je maandlasten? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Ons uitgangspunt is dat jij in je woning kunt blijven wonen. Samen kijken we dan naar een passende oplossing. Als je moeite hebt met financiële zaken, kunnen we jou bijvoorbeeld een budgetcoach toewijzen, zoals Anita. De kosten van de budgetcoach betaalt a.s.r. Andere mogelijkheden zijn een (gedeeltelijke) betalingspauze of het inzetten van een jobcoach. Kijk voor meer informatie op www.asr.nl/hulpbijhypotheken

Birgit Johansson

Meer verhalen over Hypotheek

5 tips van een budgetcoach
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }