Ga naar de hoofdinhoud
Home Pieter en Edith kozen voor de Verduurzamings­ hypotheek van a.s.r.
Pieter Wierema koos voor de Verduurzamingshypotheek

Pieter en Edith kozen voor de Verduurzamings­ hypotheek van a.s.r.

08 juni 2022

Hoge stookkosten en terugkerend onderhoud doen Pieter Wierema Kosters en zijn vrouw Edith besluiten hun huis te isoleren en te voorzien van kunststof kozijnen en triple-glas. Naast hun bestaande hypotheek van a.s.r. kiezen ze voor de uitbreiding met de Verduurzamingshypotheek. Na akkoord op hun plannen gaan ze voortvarend aan de slag. ‘We hebben de hele verduurzamingslening al in ons huis gestopt.’

De kozijnen worden vervangen en ook het dak, de gevelbekleding en de garagedeur krijgen een duurzame make-over. ‘We zijn ontzettend blij met de verbeteringen. We hebben geen last meer van tocht en zien nu al een afname van de stookkosten.’ Pieter en Edith wonen sinds drie jaar in hun huis aan de rand van Enschede, gelegen in Stroinkslanden, de groenste wijk van Enschede. De overwaarde van hun vorige huis investeerden ze in dit nieuwe huis. Pieter: ‘We wonen hier met veel plezier. De woning is praktisch vrijstaand, op een heel klein stuk grenzend aan de buren na. Het is dicht bij de natuur, winkels, scholen en toegangswegen. We zijn erg blij met deze plek. Juist ook omdat dit voor de kinderen, Maarten van 11 en Floor van 13, de perfecte plek is om van alles te kunnen ondernemen.’

Met de app stuur ik eenvoudig facturen in

Pieter

Isolatie

Het huis is uit 1976 en kon wel wat isolatie gebruiken. Begin 2020 informeren Pieter en Edith naar de mogelijkheden hiervoor. Ze kiezen voor kunststof kozijnen en triple-glas. Hun hypotheekadviseur adviseert om bij hun al lopende a.s.r.-hypotheek de Verduurzamingshypotheek af te sluiten. Ze zijn gelijk enthousiast over de hypotheekvorm waarmee ze hun woning energiezuiniger kunnen maken. Met de Verduurzamingshypotheek krijgen ze een speciale lage rente en hebben ze twee jaar de tijd om hun huis ermee te verduurzamen. Pieter: ‘Fijn dat deze vorm is ook dat we in relatief lange tijd, 15 jaar, de kosten van de verduurzaming terug kunnen betalen.’

Over de praktische kant van de verduurzamingslening is Pieter ook enthousiast. Bij het aangaan van de hypotheek werd hem gevraagd wat hij met het geld wilde gaan doen. ‘Bij de start heb ik een pro-forma nota ingediend voor de kozijnen en het dak en vier weken later had ik akkoord en konden we aan de slag.’ Ook vindt Pieter het makkelijk om betalingen in te dienen en uitgekeerd te krijgen. ‘De Verduurzamingshypotheek werkt als een soort bouwdepot. Via een app stuurde ik de facturen in en snel daarna kreeg ik goedkeuring en werd het geld uitgekeerd. Ook handig van de app is dat je altijd inzicht hebt in de kosten en de betalingen.’

Binnen een jaar hebben ze alle verbeteringen laten doorvoeren. Vorig jaar 1 april zijn ze gestart en in januari 2021 was alles afgerond. Het plaatsen van de kozijnen heeft wel wat langer geduurd dan ze hoopten en is niet altijd even soepel verlopen. ‘Maar dat is een ander verhaal. Alles is nu klaar en voor mekaar en we zijn er erg blij mee.’ Ze hebben de hele verduurzamingslening volledig geïnvesteerd. Naast de kunststof kozijnen en het triple-glas is de garagedeur vervangen en is nieuwe keralit gevelbekleding aan gebracht. De garage is verwarmd en inpandig. Afgelopen winter zagen ze direct effect in de afname van de energiekosten. ‘Het voelt veel aangenamer zonder de tocht en we hoeven niet meer zo hard te stoken.’

Meer informatie over de maatregelen die je met een verduurzamingslening kunt betalen? Neem dan een kijkje in het interactieve Verduurzaamhuis van a.s.r.

Het Verduurzaamhuis
Tip: vergeet de subsidie niet!

Pieter heeft nog wel een tip voor iedereen die gebruik wil maken van een subsidie voor isolatie. Want naast het afsluiten van de Verduurzamingshypotheek is het ook mogelijk om nog extra subsidie aan te vragen (red.: lees ook ons blog over subsidie voor woningisolatie). Hij vindt het een ondoorzichtige wereld en dat daar wel wat duidelijkere informatie over gegeven kan worden. ‘Ik werd van hot naar her gestuurd. Zelfs op de site van de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland), die een subsidie voor energiebesparende isolatiemogelijkheden aanbiedt, staat onduidelijke informatie. Om in aanmerking te komen voor subsidie moet je meerdere maatregelen nemen. Je moet dus goed opletten en zorgen dat je hieraan voldoet om van de subsidie gebruik te kunnen maken. Gelukkig voldoen wij dankzij de Verduurzamingshypotheek aan deze voorwaarden!’

Birgit Johansson

Meer verhalen over Duurzaam wonen

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }