En daar kwam nog een voordeel bij. Whello hanteert namelijk duidelijke bedrijfswaarden, zegt De Sousa. ‘We vinden diversiteit van belang, net als duurzaamheid. We zijn begaan met het klimaat. Niet voor niets hebben we een walvis in ons logo zitten. Daarom wilden we geen pensioenbelegger die bijvoorbeeld in wapens of olie belegt. Dat is ook echt niet meer van deze generatie. Bij a.s.r vonden we gelukkig een partij die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan als het gaat over pensioenregeling. Dat is voor ons ook echt een selling point gebleken.’
Dus nogmaals, terugkijkend: had hij de overgang naar een collectieve en duurzame pensioenregeling liever maar meteen gedaan? ‘Toen we begonnen, hebben we er ook wel aan gedacht’, blikt hij terug. ‘Maar je zag toentertijd dat er nog best wat opstartkosten aan zaten. En als je nog een klein bedrijf bent dat gewoon veel geld. Die opstartkosten hadden we nu echter niet of nauwelijks.’ Tegenwoordig zijn er namelijk partijen als Doenpensioen van a.s.r., waarmee je rechtstreeks een pensioenregeling kunt opzetten. Zo hoef je geen extra kosten te maken.
‘Dat scheelt een hoop. Want het is natuurlijk wel prettig om dit zo snel mogelijk goed geregeld te hebben. Als je het vanaf scratch doet, zijn de salarisstrookjes meteen goed. Je hoeft dan ook minder mensen te overtuigen om over te stappen. En je kunt het natuurlijk meteen inzetten in je employer branding. Je ziet toch vaak dat bij kleine, snelgroeiende bedrijven heel veel dingen op HR-gebied niet zo goed zijn geregeld. Als dat bij jou dan wel het geval is, kun je je daarin zeker onderscheiden.’