Ga naar de hoofdinhoud

Als ondernemer weet je ongetwijfeld dat social media kansen biedt voor een succesvolle onderneming. Denk aan meer naamsbekendheid, een groter netwerk of het generen van leads. Toch kan het lastig zijn om dit in de praktijk toe te passen. Want: welke kanalen gebruik je, waar begin je en waar moet je op letten? Lees hier welke stappen je kan volgen om social media succesvol in te zetten voor jouw onderneming.

Waarom is social media belangrijk voor ondernemers?

Je bent waarschijnlijk voor privégebruik al best wat uurtjes per dag op social media te vinden. Scrollen door je Instagram-feed, updates bekijken op LinkedIn en tutorials volgen op YouTube. Social media wordt dan ook wereldwijd dagelijks door miljoenen mensen gebruikt. Handig om te weten! Als ondernemer kan je dus met social media heel veel (potentiële) klanten bereiken.

De voordelen van social media op een rijtje:
  • Doelgroep bereiken. Via social media bereik je makkelijk je doelgroep. Zo kan je bijvoorbeeld zeer kostenefficiënt adverteren en bereik je met minder investeringen de juiste mensen.
  • Naamsbekendheid. Daarnaast kan je social media inzetten om meer naamsbekendheid te krijgen. Door jezelf of jouw bedrijf op een unieke manier te presenteren kan je nieuwe leads genereren.
  • Netwerken. Een ander groot voordeel van social media is dat het netwerken voor ondernemers enorm vergemakkelijkt. Vooral via LinkedIn maken ondernemers wereldwijd connecties met elkaar.
  • Werven van personeel. Ook voor het werven van personeel kan een socialmediaplatform zoals LinkedIn veel mogelijkheden bieden. Hier zitten professionals die geïnteresseerd kunnen zijn in jouw openstaande vacature.
  • Doorklikken naar je website. Alles wat je plaatst op social media kan een link naar je website bevatten. Zo trek je meer verkeer naar de website en verkoop je uiteindelijk ook meer producten of diensten.
  • Personal branding. Social media is de perfecte plek om jezelf als personal brand neer te zetten.
Zo zet je Facebook, Instagram en LinkedIn zakelijk in  

Elk socialmediaplatform kun je zakelijk inzetten. Toch hebben Facebook, Instagram en LinkedIn ieder zijn eigen voordelen en doeleinden. Een ondernemer kan zich bijvoorbeeld via Instagram anders positioneren dan op LinkedIn of Facebook. We zetten de drie bekendste socialmediaplatformen hieronder op een rij, met daarbij de belangrijkste features.

  • Facebook: op Facebook kun je een zakelijk account aanmaken. Op dit account plaats je gemakkelijk advertenties om gericht te adverteren. Je kunt bijvoorbeeld een specifieke doelgroep in jouw regio bereiken waardoor je op een gerichte manier jouw potentiële klanten aanspreekt.
  • Instagram: Instagram is een visueel medium. Voor ondernemers die bijvoorbeeld esthetische producten aanbieden, zoals kleding of sieraden is Instagram het perfecte platform. Door mensen in de foto te taggen, hashtags te plaatsen en het delen van je locatie kan je veel mensen bereiken. Daarnaast kun je net zoals op Facebook je content adverteren. Ook heeft Instagram een eigen shopping feature waarop je jouw producten kan aanbieden. 
  • LinkedIn: LinkedIn is hét platform voor zakelijke ontmoetingen. Via dit platform maak je gemakkelijk connecties met mensen binnen jouw vakgebied en kun jij je als ondernemer presenteren.
Social media stappenplan: je eigen socialmediastrategie in 7 stappen! 

Nu weet je welke voordelen social media ondernemers kan opleveren en welk specifiek doeleinde elk socialmediaplatform heeft. Maar wat kun je doen om met jouw onderneming succesvol te zijn op social media? Lees hieronder onze tips voor zakelijk succes op social media.

Stap 1. Positioneer jouw onderneming  

Bedenk eerst hoe je jouw onderneming op social media wil positioneren. Stel hierbij vragen zoals: wat vind ik belangrijk als ondernemer en hoe wil ik dat naar buiten brengen? Onderzoek daarnaast wie je doelgroep is. Wat kan jij jouw doelgroep bieden wat anderen niet kunnen? Een concurrentieanalyse kan helpen om te achterhalen wat jouw unique selling points zijn.

Stap 2. Bereik de juiste doelgroep

Bereik de juiste doelgroep door te onderzoeken op welk socialmediaplatform je doelgroep zich bevindt. Jongeren zitten over het algemeen meer op Instagram, dan op Facebook en zakelijk publiek vind je juist op LinkedIn.

Bied je zakelijke coaching aan? Promoot jezelf dan op LinkedIn. En heb je bijvoorbeeld een schoonheidssalon of een schoenenzaak? Dan zijn socialmediaplatformen, zoals Instagram of Facebook perfect. Dat komt omdat deze platformen visueler zijn ingesteld. Op deze platformen bereik je een veel grotere groep met je nieuwste collectie of producten.

Stap 3. Formuleer doelstellingen

Het is belangrijk om doelstellingen te formuleren. Je kunt social media namelijk voor veel verschillende redenen inzetten. Wat wil je als ondernemer bereiken: meer naamsbekendheid, interactie met klanten of leads? Deze doelen zet je vervolgens om tot doelstellingen. Bijvoorbeeld: ‘binnen één jaar wil ik via LinkedIn mijn netwerk met 20% vergroten’.

Stap 4. Deel regelmatig interessante content

Deel content die jouw doelgroep interessant vindt. Om erachter te komen waar je doelgroep naar op zoek is, kan je bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek doen. Dit kan met verschillende tools, maar ook door je product of dienst in te typen op Google en de sociale platformen. Wat komt er tevoorschijn? Zijn mensen op zoek naar tips, checklists, adresgegevens, video’s of blogs? Gebruik deze informatie voor het maken van eigen content. Heb je bijvoorbeeld een kapperszaak? Deel dan ‘before and after’ content. Jouw doelgroep wil namelijk weten hoe goed jij iemands haar kan knippen en zo haal je sneller nieuwe klanten binnen.

Extra tip: twijfel je over de hoeveelheid posts die je per week wil plaatsen? Begin dan met twee vaste dagen in de week waarop je content post. Zodra je merkt dat het goed werkt, kun je besluiten om dit te verhogen. Let er wel op dat je je klant niet overspoelt met content, kwaliteit gaat voor kwantiteit.

Stap 5. Ga het gesprek aan
Een groot voordeel van social media is dat het interactief is. Stelt iemand een vraag? Probeer hier dan vlot een antwoord op te geven. Zo bouw je een relatie met je netwerk of je klant op. Daarnaast kan je social media ook inzetten als onderdeel van je klantenservice. Door het beantwoorden van klantvragen verhoog je de tevredenheid. 
Stap 6. Analyseer en meet data

Er bestaan veel verschillende data- en monitoringsystemen waarop je overzichtelijk ziet hoe jouw content presteert. Denk bijvoorbeeld aan Coosto of Semrush. Ook de socialmediaplatformen zelf beschikken over deze tools, zoals Facebook Business Manager. Maak hier slim gebruik van: analyseer welke content wel en niet werkt en pas jouw content hierop aan. 

Stap 7. Heb een lange adem

Heb geduld als het gaat om social media. Verwacht niet dat je binnen een week zichtbare resultaten boekt. Zichtbaarheid op social media heeft namelijk tijd nodig. Maak je doelstellingen dus ook niet direct te ambitieus. Denk niet: binnen één week heb ik er 200 actieve volgers bij! Meestal werkt het helaas niet zo. Begin dus bescheiden en je zal merken dat je als ondernemer steeds meer profijt haalt uit je aanwezigheid op social media.

Download het whitepaper 'Succesvol ondernemen: zo doe je dat'

Een succesvol bedrijf oprichten en runnen gaat met vallen en opstaan. Daarom is kennis opdoen over hoe je flexibel en wendbaar blijft, naast het hebben van een visie en een gedegen strategie, misschien wel het belangrijkste. Als ondernemer is het jouw taak om zaken aan te pakken en door te gaan. Maar hoe doe je dat?

In dit whitepaper leer je meer over wendbaarheid, hoe je kunt inspelen op veranderingen in de markt, wat een goede strategie inhoudt en hoe je aan goede klantrelaties werkt. 

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }