Ga naar de hoofdinhoud

Training Verzuimgesprekken voeren

Inhoud van de training

Het voeren van goede en effectieve verzuimgesprekken kan je helpen om het verzuim binnen je bedrijf terug te dringen en zelfs te voorkomen. Door op de juiste momenten het gesprek met je (zieke) medewerkers aan te gaan en inhoudelijk de juiste gesprekken te voeren, kun je de ziekteduur verkorten.  Verzuim en verzuimbegeleiding is daarbij een gedeelde verantwoordelijkheid van de werkgever en de werknemer. De training 'Verzuimgesprekken voeren'  is erop gericht om verzuim bespreekbaar te maken binnen je bedrijf. De deelnemers oefenen met verschillende gesprekken die bij verzuim van je werknemers gevoerd (moeten) worden. We werken daarbij met praktijkvoorbeelden die door de deelnemers zelf worden aangedragen.

  • het ziekmeldingsgesprek
  • het preventief verzuimgesprek
  • het frequent verzuimgesprek

Voor wie is de training?

Deze training is speciaal ontwikkeld voor werkgevers of leidinggevenden en vindt plaats in groepen van maximaal 12 deelnemers. De training is afwisselend, praktisch en interactief. We werken met een trainer en een professionele trainingsacteur.

Onderwerpen die aan bod komen

 In deze training worden deze onderwerpen behandeld:

  • Verzuim: soorten, kenmerken, visie en uitgangspunten
  • Wettelijk kader: Wet verbetering poortwachter 
  • Aanpak en bespreekbaar maken van verzuim, rollen en verantwoordelijkheden
  • Welke soorten verzuimgesprekken kennen we?
  • Oefenen met het voeren van verzuimgesprekken waarbij vooral de eigen ervaringen centraal staan.

Duur en studiebelasting

De training duurt één dag en we vragen een voorbereiding die ongeveer een half uur in beslag zal nemen.

Kosten van de training

Deelname aan deze training kost € 395.

Opleidingen van a.s.r. is een erkend opleidingsinstituut voor beroepsopleidingen. Daarom is deze training vrijgesteld van btw-heffing.

Wat vonden eerdere deelnemers?

Eerdere deelnemers beoordelen de training gemiddeld met een 8. Zij gaven aan dat de oefeningen met de acteur en de gesprekstechnieken een goed beeld geven van de situatie en mogelijke aanpak. ‘’Rollenspellen en de kleine tips hoe je een gesprek goed kunt leiden. Heel erg leuke afwisseling.’’, aldus een oud-deelnemer.

Resultaat van de training
  • Je hebt handvatten om je gesprekstechnieken te verbeteren, waardoor de verzuimduur wordt verkort en de verzuimdrempel voor ziekmelding wordt verhoogd.
  • Je weet hoe je om kunt gaan met frequent en preventief verzuim.
  • Je kunt signalen van dreigend verzuim herkennen.
  • Je weet wat je kunt doen om verzuim te voorkomen.
     
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }