Ben jij klaar voor de volgende stap? Wil je jouw eigen bedrijf beginnen? Dan is het goed om een ondernemingsplan te schrijven. Een ondernemingsplan helpt om jouw onderneming op te zetten en is de leidraad van jouw bedrijfsvoering. Hierin beschrijf je jouw onderneming, de doelstellingen en beschrijf je de markt en jouw (financiële) plan. Dit bedrijfsplan is niet alleen jouw heilige graal, maar kan je ook helpen bij het overtuigen van investeerders en mogelijke partners.
Voordat je begint met het ondernemingsplan is het goed om te weten dat je dit niet binnen een uurtje klaar hebt. Er gaat tijd in zitten, maar door alles goed op papier te zetten wordt jouw idee realistischer en zal je sneller naar je doelstellingen toewerken. Je schrijft ten slotte de blauwdruk van je onderneming.
Wil je nog eens rustig doorlezen hoe jij jouw ondernemingsplan schrijft en een vliegende start maakt met je bedrijf?
Een ondernemingsplan kan je op je eigen manier schrijven, maar het is belangrijk om in ieder geval deze informatie mee te nemen:
De samenvatting van je plan schrijf je aan het einde. Je maakt hier in maximaal een halve pagina duidelijk wat jouw bedrijf inhoudt, wie je doelgroep is en hoe je hen gaat bereik. Zie het als een elevator pitch. In 60 seconden moet jij iemand weten te overtuigen waarom jouw bedrijf de nieuwste aanwinst voor de markt wordt. In de samenvatting zet je:
Het belangrijkste onderdeel van het ondernemingsplan. Hier schrijf je het idee voor je bedrijf uit. Wat houdt het bedrijf in? Heeft het een fysieke locatie of is het alleen online? Vertaal jouw passie en idee in de tekst en vergeet vooral niet je eigen motivatie te benoemen. Waarom dit idee? Hoe sluit de onderneming aan bij jou als persoon?
Voordat je begint met het schrijven van je ondernemingsplan is het goed om doelgroep- en marktonderzoek te doen. Is er behoefte aan jouw dienst of product? Zijn er meer bedrijven die jouw diensten en producten aanbieden? Welke doelgroepen bedienen zij? Wie zijn jouw grootste concurrenten? Een doelgroep- en marktonderzoek kun je uitbesteden aan professionele organisaties, maar kan je ook zelf doen. Gebruik hiervoor enquêtes, lees onderzoeken, analyseer de concurrentie en maak doelgroep- en marktanalyses.
Hoe zet je jouw onderneming in de markt? Schrijf vervolgens een plan hoe jij de doelgroep gaat bereiken. Hoezo zou iemand kiezen voor jouw dienst en product en niet voor die van een ander? Wat onderscheid je? Stel jezelf net zoveel vragen totdat je een volledig beeld kunt schetsen hoe jij onderscheidend kan zijn ten opzichte van concurrenten en welke meerwaarde jij kunt bieden aan de doelgroep. Formuleer met die informatie de boodschap van je communicatie en bepaal vervolgens welke kanalen je inzet om jouw doelgroep te bereiken.
Hoeveel geld denk je nodig te hebben om jouw plannen te realiseren? Denk hierbij aan opstartkosten, maar ook aan marketingbudget. Kijk naar de eerste 5 jaar. Hoe zie je dit voor je? Maak een overzicht van mogelijke kosten en maak een financieel plan hoe je dit geld wilt gaan terugverdienen om minimaal quitte te spelen.
Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor je eigen financiële vangnet. Wat nou als je arbeidsongeschikt raakt? Het is belangrijk om goed na te denken over je financiële situatie. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering bied je (financiële) zekerheid. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn?