Ga naar de hoofdinhoud

Je verdiepen in een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) kan tijdrovend zijn. Hoe kies je een AOV die goed bij jouw situatie past? Ondernemer Martijn Visser sluit in 2021 een AOV af bij a.s.r. Dit is een jaar nadat hij samen met zijn zakenpartner het online marketingbureau Funnel Optimizers heeft opgericht. Hij vertelt waarom hij een AOV heeft afgesloten en welke keuzes hij hierin heeft gemaakt.

De toegevoegde waarde van een AOV

Voor Martijn is financiële zekerheid voor zijn gezin de belangrijkste reden om een AOV af te sluiten. ‘Mocht er iets helemaal misgaan met mij, dan heb ik het financieel goed geregeld voor mijn vriendin en 2 kinderen. En de AOV geeft mij ook rust als ik denk aan ons bedrijf. Stel dat ik uitval en ik heb geen AOV. Dan moet mijn zakenpartner mij wel doorbetalen en dat legt een onnodig hoge druk op hem en onze medewerkers. Gelukkig hoeven we daar niet aan te denken door de AOV.’

Een AOV kiezen die bij je past

‘Ik heb via een goede vriend een adviseur gevonden die ik vertrouwde’, vertelt Martijn. ‘Mijn adviseur heeft 3 aanbieders van AOV’s met mij besproken. De aantrekkelijke premie en voorwaarden van a.s.r. spraken mij het meeste aan. Zij bieden namelijk een Doorgaan­verzekering (AOV en zorg in 1), waarbij je korting krijgt op je AOV én aanvullende zorgverzekering.’

Martijn heeft voor zijn AOV een lager verzekerd bedrag en een langere wachttijd (eigen risicoperiode) gekozen. Dit heeft invloed op de AOV-premie die hij betaalt. ‘Ik heb voor mijn verzekerde bedrag een lager bedrag gekozen dan mijn inkomen nu. Ik verwacht namelijk dat ik met minder geld ook goed rondkom. Daarnaast heb ik mijn wachttijd op 90 dagen gezet. Dit is de eigen risicoperiode waarin ik nog geen AOV-uitkering ontvang, nadat ik mezelf arbeidsongeschikt meld. Ik heb een financiële buffer opgebouwd waarmee ik mezelf en mijn gezin in die periode kan onderhouden.’

Bekijk, lees of luister alles over de AOV in een minuut of 2

Fysiek en mentaal fit blijven

Naast financiële gezondheid is vitaliteit minstens zo belangrijk voor een ondernemer. ‘Sporten is voor mij een goede manier om fysiek en mentaal fit te blijven’, vertelt Martijn. ‘Ik tennis 1 keer in de week, ga naar de sportschool en loop soms hard. Als ik zo druk ben met werk dat het sporten erbij inschiet, dan voel ik dat meteen. Sporten is voor mij echt een uitlaatklep en ik kan het werk dan beter van me afzetten. Op die manier houd ik stress onder controle en voorkom ik dat ik uitval.’

Tips voor nadenken over een financieel vangnet

Martijn: ‘Ga na hoe je om wilt gaan met het risico dat je uitvalt. En wat de mogelijke gevolgen zijn voor mensen in je directe omgeving en je bedrijf. Wil je een AOV afsluiten, maar kom je er niet goed uit? Vraag dan hulp van een adviseur. Dat heeft mij in ieder geval geholpen. Een AOV is een investering. Dat geld zie ik als een investering in mezelf, zodat ik mijn aandacht kan blijven richten op ondernemen.’

Heb je een AOV nodig?

Twijfel je of je een AOV nodig hebt? Er is altijd een kans dat dat je voor korte of langere tijd niet kunt werken. Hoe betaal je dan jouw vaste lasten, zoals huur, hypotheek of studiekosten voor je kinderen? Ook jij hebt een financieel vangnet nodig. Daarnaast wil de regering een verplichte AOV invoeren. Kies jij net als Martijn liever nu zelf een AOV op maat? Onderzoek dan welke AOV bij jouw ondernemerschap past.

Lees meer over Martijns online marketingbureau Funnel Optimizers op www.funneloptimizers.nl.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }