Ga naar de hoofdinhoud

Benthe van Meggelen gaat in 2019 een maand lang helemaal offline op social media. Daarvóór is ze elke dag gemiddeld 6 uur of langer bezig op haar telefoon. Na enthousiaste reacties op haar actie richt ze Uitflencer op. Met dit platform helpt ze mensen om social media op een gezondere manier te gebruiken. Wij vragen haar of zij een verband ziet tussen veel social media gebruiken en mentale klachten. En welke positieve invloed heeft vaker offline zijn op werknemers? Lees de tips van Benthe waarmee je werknemers aanmoedigt vaker offline te zijn.

Hoe gebruiken we social media?

14,3 miljoen Nederlanders zijn actief op social media (Nationaal Social Media Onderzoek 2024). De 5 populairste socials zijn WhatsApp, Facebook, Youtube, Instagram en LinkedIn. Gemiddeld besteden we bijna 2 uur per dag aan social media. Nederlanders onder de 40 jaar gebruiken social media het meest. Voor de leeftijdsgroep 15 - 19 jaar is dit gemiddeld 168 minuten per dag. En de leeftijdsgroep 20 - 39 jaar haalt gemiddeld 154 minuten per dag.

Vaker op social media dan goed voor je is

Benthe: ‘We denken vaak dat we kunnen multitasken, maar dat is een misverstand. Doordat je telefoon je telkens afleidt, ben je minder geconcentreerd en productief. Eigenlijk zijn we gewend om de hele tijd op prikkels te reageren. Pas als je daarmee stopt, merk je hoeveel tijd je over houdt voor andere dingen. Veel mensen pakken hun mobiel erbij als ze willen ontspannen. Toch geef je jouw hersenen op dat moment juist méér prikkels, waardoor je niet echt ontspant. Dat verhoogt het risico op stress en mentale klachten.’

Gezonder omgaan met social media

Benthe deelt tips en uitdagingen met haar volgers via Instagram om meer offline te zijn. Daarnaast is ze de ‘Offunity’ begonnen, een online community waar ze elke week offline uitdagingen en tips plaatst. 

Een zo’n tip is om zoveel mogelijk (geluids)meldingen op je telefoon uit te zetten. ‘Eigenlijk zijn social media apps kleine gokmachines die je verslaafd willen houden’, vertelt Benthe. ‘Hoe vaker en langer jij op die apps zit, hoe meer die bedrijven aan jou verdienen. Door meldingen uit te zetten, bepaal jij zelf wanneer je op jouw telefoon kijkt.’

Positieve gevolgen van vaker offline zijn

‘Werknemers die hun telefoon vaker wegleggen, dragen bij aan een betere sfeer en meer teamgevoel op de werkvloer’, vertelt Benthe. ‘Daarnaast zorgt die betere concentratie als je offline bent ervoor dat je meer gestructureerd werkt.’

‘Veel mensen besteden meer tijd op social media als ze niet lekker in hun vel zitten. Daar worden ze nóg ongelukkiger van, omdat ze zich daar voortdurend vergelijken met andere mensen. Wat dan helpt, is uit die online bubbel stappen en iets actiefs gaan doen. De hele dag ‘aan’ staan, is niet goed voor je. Vaker offline zijn heeft bijvoorbeeld een positieve invloed op de kwaliteit van je slaap.’

Werknemers aanmoedigen vaker offline te zijn

Vaker offline zijn, begint met goede communicatie en afspraken met je werknemers. Benthe geeft hiervoor deze tips:

  1. Gun je werknemers en jezelf rust buiten werktijd. Spreek bijvoorbeeld af dat je elkaar in de avonduren niet appt over het werk.
  2. Bespreek dat werknemers niet direct op WhatsApp- of andere berichten hoeven te reageren. Spreek ook met elkaar af hoe je bij spoedgevallen bereikbaar wilt zijn. Bijvoorbeeld telefonisch.
  3. Stem met het team af wanneer je de telefoons zo weinig mogelijk gebruikt. Bijvoorbeeld tijdens de lunch, bij bepaalde werkzaamheden en tijdens autorijden voor de veiligheid.
  4. Meer offline zijn, begint ook met meer bewust zijn van schermtijd. Laat werknemers zien hoe ze hun schermtijd bijhouden op hun telefoon. En bedenk met het team een uitdaging.
  5. Geef zelf het goede voorbeeld als leidinggevende. Beperk je eigen social media gebruik en ben hier open over naar jouw team. Dit inspireert hen waarschijnlijk om hetzelfde te doen.
  6. Het doel is vooral om bewuster met social media om te gaan. Benthes motto is dan ook: ‘Wat meer offline en bewuster online’. ‘Social media hebben ook hele mooie kanten. Ze maken veel onderwerpen bespreekbaar en verbinden mensen en groepen.’

 

Zo helpen wij verzuim voorkomen

Hoe voorkom je dat werknemers voortdurend ‘aan’ staan en uit balans raken? Werknemers met een goede mentale gezondheid zijn productiever en voelen zich meer betrokken bij het bedrijf. Investeer daarom in hun fysieke en mentale fitheid om verzuim te voorkomen. Met de MKB Verzuim-ontzorgverzekering van a.s.r. krijg je een vaste Ontzorgmanager die samen met jou kijkt hoe je uitval van werknemers kunt voorkomen.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }