Benthe, uitfluencer, maakt duurzame inzetbaarheid bespreekbaar op de werkvloer. Met een frisse aanpak helpt ze werkgevers en medewerkers een gezonde balans tussen werk en privé te vinden.
In 2019 besluit Benthe van Meggelen een maand lang helemaal offline te gaan van social media. Daarvóór zit ze gemiddeld zes uur per dag op haar telefoon. De positieve reacties op haar actie inspireren haar om Uitfluencer op te richten, een platform waarmee ze mensen helpt social media gezonder te gebruiken. 'Veel tijd op social media kan bijdragen aan mentale klachten, zoals stress en vermoeidheid,' legt Benthe uit. 'Door vaker offline te gaan, krijg je meer rust, focus en energie – precies wat je nodig hebt om goed in je werk te presteren.' Met Uitfluencer biedt Benthe werkgevers en werknemers de tools om online gedrag te verbeteren en zo de vitaliteit op de werkvloer te versterken.
14,3 miljoen Nederlanders zijn actief op social media (Nationaal Social Media Onderzoek 2024). De 5 populairste socials zijn WhatsApp, Facebook, Youtube, Instagram en LinkedIn. Gemiddeld besteden we bijna 2 uur per dag aan social media. Nederlanders onder de 40 jaar gebruiken social media het meest. Voor de leeftijdsgroep 15 - 19 jaar is dit gemiddeld 168 minuten per dag. En de leeftijdsgroep 20 - 39 jaar haalt gemiddeld 154 minuten per dag.
Benthe: ‘We denken vaak dat we kunnen multitasken, maar dat is een misverstand. Doordat je telefoon je telkens afleidt, ben je minder geconcentreerd en productief. Eigenlijk zijn we gewend om de hele tijd op prikkels te reageren. Pas als je daarmee stopt, merk je hoeveel tijd je over houdt voor andere dingen. Veel mensen pakken hun mobiel erbij als ze willen ontspannen. Toch geef je jouw hersenen op dat moment juist méér prikkels, waardoor je niet echt ontspant. Dat verhoogt het risico op stress en mentale klachten.’
Benthe deelt tips en uitdagingen met haar volgers via Instagram om meer offline te zijn. Daarnaast is ze de ‘Offunity’ begonnen, een online community waar ze elke week offline uitdagingen en tips plaatst.
Een zo’n tip is om zoveel mogelijk (geluids)meldingen op je telefoon uit te zetten. ‘Eigenlijk zijn social media apps kleine gokmachines die je verslaafd willen houden’, vertelt Benthe. ‘Hoe vaker en langer jij op die apps zit, hoe meer die bedrijven aan jou verdienen. Door meldingen uit te zetten, bepaal jij zelf wanneer je op jouw telefoon kijkt.’
‘Werknemers die bewust momenten in de dag nemen om hun telefoon weg te leggen, dragen bij aan een betere sfeer en meer teamgevoel op de werkvloer,’ vertelt Benthe. ‘Deze momenten van focus zorgen ervoor dat medewerkers meer gestructureerd en met meer concentratie werken, wat de algehele productiviteit verhoogt.’
‘Veel mensen spenderen meer tijd op social media als ze zich niet goed voelen, wat vaak leidt tot een negatief zelfbeeld door constante vergelijkingen. Het helpt om af en toe uit die online bubbel te stappen en iets actiefs te doen. Het is belangrijk om je niet constant ‘aan’ te voelen. Vaker offline zijn kan ook een positieve invloed hebben op de kwaliteit van je slaap en helpt medewerkers fris en energiek te blijven, zonder dat dit de bereikbaarheid of prestaties schaadt.’
Het stimuleren van offlinetijd begint met duidelijke communicatie en afspraken tussen werkgever en werknemers. Benthe deelt enkele praktische tips om dit eenvoudig toe te passen:
Het doel is vooral om bewustere keuzes te maken. Benthe’s motto is dan ook: 'Wat meer offline, en bewuster online.' Social media heeft zeker veel positieve kanten; het maakt onderwerpen bespreekbaar en verbindt mensen, maar een gezonde balans is belangrijk voor het welzijn en de productiviteit van je team.
Bij a.s.r. begrijpen we dat je medewerkers de onmisbare schakel zijn in jouw organisatie. En dat het belangrijk is dat zij vitaal, gemotiveerd en competent blijven. Daarom helpen we je graag om de mentale, fysieke en financiële fitheid van je medewerkers te bevorderen. Bijvoorbeeld met ons gezondheidsprogramma a.s.r. Vitality. Maar ook met onze preventieve maatregelen om verzuim te voorkomen en te beperken en met een goed pensioen. Én door kennis van experts over duurzame inzetbaarheid met je te delen.