Ga naar de hoofdinhoud

Vitaliteit van medewerkers. Een belangrijk punt op de HR-agenda. Fysiek, mentaal en financieel gezonde mensen zijn namelijk van grote waarde voor werkgevers. Maar hoe weet je of je mensen vitaal zijn? Manager HR Data & Digitaal Simone Roos van a.s.r. vertelt over het meetbaar maken van vitaliteit op de werkvloer. En wat de voordelen zijn van deze opkomende trend.

De expert

Simone Roos: Manager Data & Digitaal op de HR-afdeling van a.s.r. 
Simone is expert op het gebied van digitaliseren van klant- en bedrijfsprocessen. Ook is zij verantwoordelijk voor data en onderzoek, zoals het meetbaar maken en evalueren van HR-beleid.

Van onderbuikgevoel naar datagedreven HR-beleid 

Waarom wil je vitale mensen op de werkvloer?

Simone Roos begint haar verhaal: ‘Vitale medewerkers zijn een belangrijke succesfactor van organisaties. Daar worden we ons allemaal steeds bewuster van. Gelukkig maar. Vitale, gelukkige, stabiele en veerkrachtige medewerkers: die wil je op je werkvloer. De prestaties van die medewerkers zijn namelijk over het algemeen beter. Ze zijn gelukkiger in hun baan, gaan goed met stress om, helpen de klant beter en zijn productiever.’

Hoe weet je of medewerkers vitaal zijn?

Het ziekteverzuim binnen bedrijven in Nederland neemt al jaren toe. En dat geldt nog sterker voor psychisch verzuim. Arbo Unie telde vorig jaar 2,9 miljoen verzuimdagen als gevolg van mentale klachten. Het ziekteverzuim door psychische klachten kost de samenleving ruim 1 miljard euro per jaar (Nu.nl, 2024). Gevoelens van toenemende werkstress en een hoog ervaren werkdruk, zorgen voor dit probleem. Ook wordt ons privéleven steeds drukker, door sociale verplichtingen en meer zorgtaken. Simone: ‘Om uitval van medewerkers te voorkomen, is het goed om als bedrijf aandacht te hebben voor vitaliteit. En dat betekent dus ook meten van vitaliteit. Als je wilt weten hoe het écht met medewerkers gaat, wil je niet alleen uitgaan van onderbuikgevoel. Of van wat ‘je hoort in de wandelgangen’. Als je feitelijk kunt onderbouwen hoe medewerkers zich voelen, kun je de juiste interventies ontwikkelen of HR-beleid aanpassen.’

Hoe meet je vitaliteit op de werkvloer?

'In maart 2020 (begin corona) zijn we het welzijn van onze thuiswerkende a.s.r. collega’s wekelijks gaan meten. Dat was niet voor iedereen in de organisatie logisch, maar voor onze afdeling een no-brainer. We hebben de tool Employee Mood Monitor, afgekort ‘eMood®’ ontwikkeld, die we nog altijd gebruiken. eMood® is begonnen als monitor om bij te houden hoe het met medewerkers gaat. Nu is het een blijvend onderdeel van ons beleid. De tool houdt ons in verbinding, ook nu we weer vaker op kantoor werken. Medewerkers voelen zich gehoord. De respons is na 4 jaar nog net zo hoog als in het begin.’

Wat is eMood®?

eMood® is een digitale thermometer voor werkgeluk, vitaliteit en productiviteit van medewerkers. Via een wekelijkse mail ontvangen medewerkers drie stellingen die ze in negen seconden kunnen beantwoorden. Denk aan vragen als: Hoe zit je in je vel? Hoe is je energieniveau? Of de vraag of je wel eens bezig bent met je pensioen. 

Simone vertelt: ‘Werkgeluk, vitaliteit en productiviteit meten samen de algehele ‘mood’ van de organisatie, een afdeling of team. Voor vitaliteit, meten we de mentale, fysieke en financiële fitheid van medewerkers. Hierdoor krijgen we inzicht in de gemoedstoestand en de tevredenheid van medewerkers op uiteenlopende onderwerpen. Op een hoger niveau monitoren we het algehele sentiment van de organisatie.’

Wat zijn de voordelen van eMood® voor werkgevers?

‘De digitale thermometer bestaat uit meerdere lagen van inzichten en voordelen. Het is wetenschappelijk bewezen dat een continue dialoog in teams over werkgeluk en vitaliteit bijdraagt aan het vergroten ervan. Binnen het HR-vak is dit evident, maar nog niet iedereen in de organisatie was zich hiervan bewust. Door via eMood® gevoelens en ervaringen te delen, is het makkelijker om elkaar te steunen of nieuwe werkafspraken te maken. De tool biedt praktische handvatten om op een laagdrempelige manier in gesprek te blijven. Ook over onderwerpen die medewerkers of leidinggevenden zelf misschien niet zo makkelijk bespreken. De eMood® gespreksleidraad helpt leidinggevenden hierbij door een open, prettige en veilige sfeer te creëren.’

Hoe maakt eMood® datagedreven beleid mogelijk?

De tweede laag van eMood® gaat meer over het monitor- en meetniveau. We hebben een enorme hoeveelheid data op diverse HR-onderwerpen. Dit geeft op grote schaal inzicht en verklaringen in het gedrag en het welzijn van medewerkers. Zo doen we datagedreven aanpassingen en stellen we nieuw beleid op als het nodig is. Op organisatieniveau, maar ook op functie- of afdelingsniveau. Daarnaast ontwikkelen we op basis van de unieke, longitudinale surveydata (anoniem volgen van personen in de tijd) weer nieuwe toepassingen. Zoals bijvoorbeeld ziekteverzuim voorspellen en voorkomen.’

Is vitaliteit meten iets voor ‘kleine’ bedrijven?

‘eMood® is juist voor kleine bedrijven een waardevol meetinstrument voor vitaliteit. Wat we terugkrijgen uit de markt, is dat kleine bedrijven vaak een minimale HR-bezetting hebben. De werkdruk is hoog, en er zijn weinig handen vrij. Met eMood® meet je als bedrijf met weinig moeite op veel HR-onderwerpen. De tool biedt een volledige service; van versturen van de check-ins tot de wekelijkse dashboards voor leidinggevenden. Als HR-afdeling neem je met eMood® dus echt datagedreven beslissingen en stel je zo een vitaliteitsbeleid op.’

Lees meer over vitaliteitstrends op de werkvloer

Wil je meer weten over hoe je de vitaliteit van medewerkers stimuleert? Download het a.s.r. Vitality trendrapport 2024 en lees ook de andere vitaliteitstrends.

Lees meer over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit

Werknemers zijn een onmisbare schakel binnen jouw organisatie. Door de arbeidskrapte is het extra belangrijk om goed voor hen te zorgen. Zo houd je je huidige personeel duurzaam inzetbaar en vitaal en ben je een aantrekkelijke werkgever voor nieuw talent. Dat kan met goede arbeidsvoorwaarden die fysieke, mentale én financiële fitheid stimuleren. Denk aan een passend salaris en pensioen, tools voor financieel inzicht zoals ‘Ik denk vooruit’ en een gezondheidsprogramma zoals a.s.r. Vitality. Daarnaast helpen wij je graag bij duurzame inzetbaarheid en verzuimpreventie met onze preventieve diensten. Ga voor al onze zakelijke producten en diensten naar asr.nl/zakelijk.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }