Ga naar de hoofdinhoud

Inzicht in de huidige belastbaarheid van je medewerker

Als je medewerker ruim anderhalf jaar ziek is, kan hij een WIA-uitkering aanvragen. Het is verplicht om bij deze aanvraag het Actueel oordeel van de arbodienst mee te sturen. Met dit formulier geeft de arbodienst aan hoe de situatie van de werknemer nu is. Er wordt gekeken naar de huidige belastbaarheid van je medewerker en de verwachtingen over hoe dit verbeterd in de toekomst. Tegelijkertijd stuurt de arbodienst ook het formulier Medische informatie (ook wel medisch Actueel oordeel) door naar UWV. Dit oordeel mag de werkgever niet inzien. UWV heeft zowel het Actueel oordeel als medisch Actueel oordeel nodig om te kunnen beslissen over de WIA-aanvraag van je zieke medewerker. Hieronder lees je meer over wanneer en hoe het Actueel oordeel wordt opgesteld.  
Wanneer wordt het Actueel oordeel opgesteld?

De arbodienst zorgt dat het Actueel oordeel tijdig wordt opgesteld. Uiterlijk in de 93e ziekteweek van je medewerker. Aan de hand hiervan stel je vervolgens samen met je medewerker de Eindevaluatie op en maak je het re-integratieverslag compleet. Als werkgever lever je een kopie van het re-integratieverslag aan bij zowel je medewerker als UWV. Je medewerker dient vervolgens zelf een WIA-aanvraag in (in week 90-93) en stuurt hierbij het medisch dossier van de arbodienst mee.  

Hoe wordt het Actueel oordeel opgesteld?

Om het Actueel oordeel op te stellen, gaat de arbodienst in gesprek met je medewerker. Aan de hand van werkgerelateerde vragen wordt er gekeken naar het verloop van het verzuim en de huidige belastbaarheid van je medewerker. De resultaten worden vervolgens ingevuld op het formulier ‘Actueel oordeel bedrijfsarts of arbodienst’.  

Met wie wordt het Actueel oordeel gedeeld?
De bedrijfsarts deelt een kopie van het volledig ingevulde Actueel oordeel met zowel jou als je medewerker. Verder staan er in het Actueel oordeel geen medische gegevens of privacygevoelige informatie, dit wordt aangeleverd in het medisch Actueel oordeel bij je medewerker. Vervolgens stuurt de medewerker of de arbodienst deze gegevens op naar UWV. 
Is het Actueel oordeel nodig als je medewerker ziek uit dienst gaat?
Is je medewerker langer dan 10 weken ziek als het dienstverband eindigt? Dan heb je het Actueel oordeel nodig voor de aanvraag van een Ziektewet-uitkering voor je medewerker. Zorg dat de arbodienst tijdig op de hoogte is dat je medewerker ziek uit dienst gaat. Het Actueel oordeel moet namelijk worden opgesteld voor het einde van het dienstverband.  
Bekijk alle verplichte re-integratiedocumenten

Om een WIA-uitkering aan te vragen, heeft je medewerker een compleet verzuimdossier nodig. Hieronder lees je meer over de documenten die in het re-integratieverslag (moeten) staan.

Lees meer over welke re-integratieverplichtingen je hebt als werkgever en welke re-integratie en preventieve diensten er zijn.  

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }