Ga naar de hoofdinhoud

Zo lever je een volledig re-integratieverslag aan

Is je medewerker langdurig ziek of verwacht je dat je medewerker voor langere tijd niet kan werken? Dan moet je een re-integratieverslag bijhouden, ook wel een re-integratiedossier of verzuimdossier. In dit verslag bewaar je alle afspraken en formulieren rondom de re-integratie van je zieke medewerker. Zo weet je altijd wat er is besproken en afgesproken. Het is belangrijk om een volledig re-integratieverslag op te stellen om aan de Wet Verbetering Poortwachter te voldoen. Hieronder lees je meer over het belang van een re-integratieverslag en wat er in moet staan.

Waarom een re-integratieverslag?

Als je medewerker langer dan twee jaar ziek is, stopt voor jou de loondoorbetalingsverplichting. Rond de 88e ziekteweek ontvangt je medewerker een brief over de WIA-aanvraag. Je medewerker vraagt - uiterlijk in week 93 - zelf de WIA-uitkering aan bij UWV. Om dit te kunnen doen, moet je samen met je medewerker een volledig re-integratieverslag aanleveren. Is het re-integratieverslag onvolledig of beoordeelt UWV dat er te weinig is gedaan aan de re-integratie? Dan kan UWV een loonsanctie opleggen.  

Om een loonsanctie te voorkomen is het dan ook belangrijk om vanaf het moment van de ziekmelding (of uiterlijk vanaf week zes) alles bij te houden in een re-integratiedossier.  Houdt u zich aan de polisvoorwaarden en volgt u de adviezen van de arbodienst en casemanager op? Dan geeft a.s.r. Poortwachtergarantie af. De kosten voor een eventuele loonsanctie neemt a.s.r. dan voor haar rekening. Met Poortwachtergarantie van a.s.r. nemen wij de kosten - onder bepaalde voorwaarden - voor onze rekening.  

Wat moet er in het re-integratieverslag staan?

Het re-integratieverslag laat zien wat er door jou, je medewerker en de arbodienst is gedaan om de re-integratie te bevorderen. Afhankelijk van hoe lang je medewerker ziek is, moet het re-integratieverslag de volgende onderdelen bevatten om aan de voorwaarden van UWV te voldoen: 

Je werknemer is maximaal 6 weken ziek  Je werknemer is tussen de 6 en 10 weken ziek  Je werknemer is meer dan 10 weken ziek 
Je hoeft geen re-integratieverslag aan te leveren bij UWV.
Je moet een verkort re-integratieverslag maken op basis van het formulier van UWV. 
Je moet een volledig re-integratieverslag aanleveren bij UWV. 

Het verslag moet bestaan uit: 
- de Probleemanalyse en eventuele bijstellingen; 
- het Plan van aanpak en eventuele evaluaties. 
Het verslag moet bestaan uit: 
- de Probleemanalyse en eventuele bijstellingen; 
- het Plan van aanpak en eventuele evaluaties; 
- het Actueel oordeel van de Probleemanalyse; 
- de Eindevaluatie van het Plan van aanpak; 
     Indien aanwezig: 
- de (Eerstejaars)evaluatie van het Plan van aanpak 
- de arbeidsdeskundige rapportage; 
- rapportages van aanvullende interventies; 
- het deskundigenoordeel van UWV. 
Wanneer moet je deze onderdelen invullen?
Samen met je medewerker stuur je het complete re-integratieverslag naar UWV op. Dit is inclusief de medische documenten van de bedrijfsarts of arbodienst. Zorg wel dat je werknemer een kopie van het re-integratieverslag ontvangt. 
Lees alles over de re-integratiedocumenten

Om een WIA-uitkering aan te vragen, heeft je medewerker een compleet re-integratieverslag nodig. Hieronder lees je meer over de documenten die in het re-integratieverslag (moeten) staan.

Lees meer over welke re-integratieverplichtingen je hebt als werkgever en welke re-integratie en preventieve diensten er zijn.  

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }