Er zijn talloze oorzaken van stress te benoemen. Als ondernemer heb je er vast weleens mee te maken. Stress wordt veroorzaakt doordat je draagkracht niet in balans is met je draaglast. Dit houdt in dat er, als je over een langere tijd stress blijft ervaren, te veel van je gevraagd wordt, waardoor je over je eigen grenzen heen gaat. Dat kan verschillende redenen hebben. Het kan zowel lichamelijk als emotioneel van aard zijn en stress kan van binnen en buitenaf komen. Lees hier meer over de verschillende oorzaken van stress en hoe je hiermee om kunt gaan.
Snel naar:
  • Wat zijn stressoren?
  • Externe stressoren
  • Interne stressoren
  • Hoe ga je om met externe en interne stressoren?
  • Beter leren omgaan met werkstress: 7 tips
  • De Persoonlijke Gezondheidscheck
Wat zijn stressoren?
Oorzaken van stress worden ook wel stressoren genoemd. We verdelen stressoren in twee categorieën: externe en interne stressoren. Bij externe stressoren ervaar jij stress door jouw omgeving. Bij interne stressoren ligt de oorzaak van stress vaak aan je persoonlijkheid of je karakter. Denk hierbij aan een karaktereigenschap zoals perfectionisme. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van externe- en interne stressoren die je kan tegenkomen als ondernemer. De lijst geeft uiteraard slechts een indruk van wat externe en interne stressoren kunnen zijn. Wat precies stress oplevert is per persoon verschillend. 
Externe stressoren
  • Je staat in de file en dreigt te laat te komen voor een afspraak;
  • Je bent je autosleutels kwijt en je moet je collega nog ophalen;
  • Je ontvangt na werktijd een aantal belangrijke e-mails;
  • Je hebt geldstress, doordat bijvoorbeeld een klant zijn factuur niet betaalt;
  • Je ondergaat een grote verandering in je leven, bijvoorbeeld op werkgebied, een scheiding, ziekte of sterfgeval.
Interne stressoren
  • Je bent perfectionistisch, je legt de lat vaak te hoog voor jezelf;
  • Onzekerheid, je twijfelt vaak over je kennis en kunde;
  • Je vindt het moeilijk om nee te zeggen, waardoor je jezelf met teveel werk opzadelt;
  • Gevoel van machteloosheid, je hebt het gevoel geen controle over een situatie te hebben;
  • Minderwaardigheidsgevoelens, je hebt het gevoel dat je minder bent dan anderen.
Hoe ga je om met externe en interne stressoren?

Het lijkt lastiger om op de juiste manier om te gaan met externe stressoren, dan interne stressoren. Op jouw eigen gedrag heb je invloed, op wat er om je heen gebeurt een stuk minder. Toch heb jij wel degelijk invloed op hoe je omgaat met externe stressoren.

Bijvoorbeeld: het is vrijdagmiddag 17:00 uur, je wilt je kinderen van de opvang halen en het weekend inluiden. Maar dan: je ziet dat die belangrijke deadline van over een week al op aanstaande maandag staat. Stress! Hierna volgt vaak een vecht- of vluchtreactie.

Nu kan je meerdere dingen doen. Je kan in paniek raken en dichtslaan. Je haalt je kinderen op en werkt in het weekend door: alles om die deadline toch nog te halen. Of je zoekt contact met je opdrachtgever, legt het voor en probeert er toch nog wat dagen bij te snoepen. Wat zou jouw keuze zijn?

Bekijk ook de verschillende fases van stress

Beter leren omgaan met werkstress: 7 tips

Bovenstaand voorbeeld is een vorm van acute stress. Dit is gezond: het zorgt ervoor dat je presteert. Je krijgt een adrenalinekick, zodat je die belangrijke deadline alsnog haalt bijvoorbeeld. Maar wanneer je te maken hebt met langdurige stress, dan heeft jouw lichaam meer moeite om van de stress te herstellen. Je krijgt minder rust en dit kan op de lange termijn vervelende gevolgen hebben. Herken je enkele bovengenoemde stressoren? Dan is het verstandig om daar extra op te letten. Een aantal tips:

Tip 1. Zorg voor structuur en overzicht
Zonder overzicht en structuur zal je sneller prikkels krijgen en met stress te maken krijgen. Een strakke planning, to-do-lijst en een geordend bureau zorgen ervoor dat je deze prikkels uit de weg ruimt. Dat vergroot ook nog eens de productiviteit! Je stress vermindert doordat je weet wat je te wachten staat.
Tip 2. Praat erover met collega’s of iemand die je vertrouwt
Maak van stress geen taboe. Praat erover met je collega’s of met iemand die je vertrouwt. Iedereen ervaart weleens stress en daardoor kan herkenning ook rust geven. Je bent namelijk lang niet de enige die hier last van heeft. Luister naar elkaar en geef tips!
Tip 3. Probeer te relativeren

Soms kun je door stress ook gaan piekeren om de kleinste dingen. Stel jezelf daarom de vraag ‘waarom ben je gestrest?’ Is je stress wel terecht? Komt het bijvoorbeeld door een deadline, om maar wat te noemen? Vraag jezelf dan af of dit een harde deadline is of dat er wat ruimte voor speling is. Probeer de hoofdzaken te onderscheiden van de bijzaken. Je stresspunten opschrijven kan hierbij helpen. 

Tip 4. Plan een vast moment in om te piekeren
Wanneer je stress hebt kun je veel gaan piekeren. Even peinzen kan enorm nuttig zijn omdat je daarmee oplossingen kunt bedenken. Iemand die daarentegen te veel piekert, verliest het vermogen om te denken in oplossingen en blijft vaak te lang malen over het probleem. Om dit te voorkomen kun je een vast moment inplannen waarin je je gedachten de vrije loop laat en er niet tegen vecht, voor een kwartiertje of half uur bijvoorbeeld. Met mindfulness kun je dit trainen.
Tip 5. Neem op tijd rust en afstand van je werk
Als ondernemer wil je het liefst elke dag de volle honderd procent geven. Daardoor kan het natuurlijk weleens voorkomen dat je wat langer doorwerkt. Stel voor jezelf wel een grens. Elke dag overwerken is ongezond en bovenal onnodig. Probeer hierin een goede balans te vinden. Zorg ook voor een goede nachtrust en probeer op vaste tijden naar bed te gaan. Een goede nachtrust is essentieel om stress te verminderen.
Tip 6. Zet je smartphone af en toe uit
Door je smartphone ben je als ondernemer altijd bereikbaar. Enorm handig, maar daardoor is het ook lastiger om soms even afstand te nemen van je werk. Een uitnodiging voor een meeting, pushberichten of belletjes na werktijd. Als je geen grenzen stelt sta je constant ‘aan’. Dit kan voor veel onnodige stress zorgen. Probeer daarom geregeld je smartphone en andere werkapparaten even uit te zetten of stel een telefoonloze zondag in bijvoorbeeld. Zo creëer je echt even wat tijd voor jezelf.
Tip 7. Beweeg voldoende
Dit heb je vast vaker gehoord: bewegen is een enorm belangrijke factor bij het verminderen van stress. Door te sporten kun je je hoofd leegmaken, slaap je beter en voel je je fitter en energieker.
Breng jouw valkuilen in kaart met het OndernemersProfiel

Als je een arbeidsongeschikt­heids­verzekering bij a.s.r. hebt, kun je gebruikmaken van het OndernemersProfiel. Zelfkennis is een van de belangrijkste eigenschappen van een succesvolle ondernemer. Daarom kun je ieder jaar, wanneer het jou uitkomt en samen met een coach, jouw OndernemersProfiel in kaart brengen. Meer weten over onze AOV's en of het iets voor jou is?

Lees meer over stress bij ondernemers

Wil je meer lezen over stress? Bekijk dan onze informatiepagina over stress. Of lees meer over één van de onderstaande onderwerpen:

Wij helpen je graag