Ga naar de hoofdinhoud

Veel ondernemers onderschatten de impact van verzuim. Bij verzuim is het fijn als iemand met je meedenkt en advies geeft om herhaling te voorkomen. Nieuwenhuijsen Scheepsbouw rekent hiervoor op Lisette Remeeus, Ontzorgmanager bij a.s.r., om te werken aan duurzaam werkgeverschap.

Wederzijdse waardering als basis

Ron Nieuwenhuijsen is mede-eigenaar van Nieuwenhuijsen Scheepsbouw, een vooruitstrevende scheepswerf in Geertruidenberg. Op hr-gebied werkt hij samen met Claudia Dane, freelance hr-professional en eigenaar van GOUD HRM. Toen Claudia bij Nieuwenhuijsen begon, introduceerde ze meteen een regelmatige gesprekkencyclus voor medewerkers: ‘Door elkaar zo regelmatig te spreken, geven we medewerkers veel meer gelegenheid om met ons te delen hoe het met ze gaat. Mocht dan blijken dat ze ergens behoefte aan hebben, dan kunnen we hier ook eerder gehoor aan geven.’ Ron beaamt dat deze aanpak werkt: ‘Medewerkers geven letterlijk aan dat ze zich gehoord voelen en dat ze dit waarderen. Deze wederzijdse waardering is bij ons echt de basis voor duurzaam werkgeverschap.’

In alle opzichten ontzorgd

Als werkgever zorgen dat werknemers zich gehoord voelen helpt ook om verzuim te voorkomen. Ron: ‘Natuurlijk kun je het nooit voor de volle 100% voorkomen, maar we hebben het wel degelijk weten te verminderen. En toen een medewerker helaas toch voor langere tijd uitgevallen was, bleek gelukkig dat we goed verzekerd waren bij a.s.r. Zo kwamen we in contact met Lisette, onze Ontzorgmanager bij a.s.r. Zij ondersteunt ons bij het voorkomen van én omgaan met verzuim. De ondersteuning van een Ontzorgmanager is onderdeel van onze MKB Verzuim-ontzorgverzekering.’

Het contact met de Arbodienst verloopt bijvoorbeeld grotendeels via Lisette, en ze zorgt er ook voor dat medewerkers zo snel mogelijk geholpen worden. ‘Zo heeft ze voor een medewerker met een psychische hulpvraag binnen een dag eerstelijnszorg geregeld. Zonder haar had deze medewerker eerst 10 tot 12 weken op een GGZ-wachtlijst moeten staan. Ook dit zijn dingen waar medewerkers regelmatig hun waardering over uitspreken. En zelf zijn we ook nog eens veel minder tijd en energie kwijt aan regelwerk, zodat het bedrijf beter door kan draaien.’

Lees ook de tips van Ontzorgmanager Lisette over hoe je als werkgevers verzuim verlaagt en voorkomt.

Meer werkplezier en minder verzuim

Samen met Claudia en Lisette heeft Ron met zijn team inmiddels een gezonde basis gelegd voor duurzaam werkgeverschap. Door mensen op de eerste plaats te blijven zetten, wil men hier de komende jaren graag op verder bouwen: ‘Het succes van elk bedrijf valt of staat met de mensen die er werken. Sommige ondernemers zien mensen ten onrechte als kostenpost, maar tevreden medewerkers zijn goud waard. De tevredenheid die er nu is willen we dan ook graag zo houden.’ Claudia: ‘We zijn nu op het punt dat we ook wat meer kunnen gaan kijken naar voorkomen van verzuim. En ook hier gaat de Ontzorgmanager ons verder bij adviseren, hierover hebben we binnenkort een afspraak staan.’

Ron: ‘In ons geval betekent verzuim voorkomen ook zorgen dat de lichamelijke belasting van mensen zo gering mogelijk is. Want werken op een scheepswerf kan natuurlijk ook een bepaalde lichamelijke belasting met zich meebrengen. Door te blijven investeren in innovaties, in het nieuwste gereedschap en materieel helpen we voorkomen dat mensen overbelast raken. Daar hoort ook bewustwording bij: je hoeft niet de hele tijd zware dingen te tillen om te laten zien hoe goed je bent in je werk. Juist door dit op een slimmere manier te doen, zorg je dat je dit werk ook later nog aankunt.’

Blije medewerkers, terugkerende klanten

Dat medewerkers in een verzuimsituatie dankzij Lisette meteen goed worden geholpen, klinkt ook door op de werkvloer. Ron: ‘Ik hoor regelmatig van medewerkers dat ze blij zijn dat er goed voor ze gezorgd wordt. En dat enthousiasme stralen ze ook uit naar onze klanten, die op hun beurt weer waarderen dat ze op zo’n prettige manier geholpen worden. Mede daarom komen klanten graag bij ons terug. Daarnaast helpt het enthousiasme van onze mensen ook bij het werven van nieuwe medewerkers. Ik heb recent nog 2 nieuwe mensen aangenomen, die graag hier wilden werken dankzij positieve verhalen die ze van anderen hoorden.’

Wil jij ook verzuim verlagen en voorkomen?

Met de MKB Verzuim-ontzorgverzekering van a.s.r. ondersteunen we niet alleen bij verzuim, maar helpt de Ontzorgmanager je ook met preventie. Zo sta je er nu niet alleen voor, blijven mensen later met plezier bij je werken, en draag je altijd bij aan een vitaal werkend Nederland. Lees meer tips om verzuim te verlagen en te voorkomen in onze whitepaper.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }