Je arbeidsongeschiktheidsverzekering opzeggen
Je situatie verandert. Misschien ga je in loondienst. Of je stopt met ondernemen. Of je hebt een andere reden om je AOV te stoppen. Op deze pagina lees je wat opzeggen betekent. En welke andere mogelijkheden er zijn. Ook lees je wat je moet doen om je verzekering te stoppen.
Als je jouw AOV opzegt, ben je vanaf de dag dat jouw verzekering stopt niet meer verzekerd voor inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid. Dat betekent dat je geen uitkering meer ontvangt als je door ziekte of een ongeluk niet kunt werken. Ook kun je dan geen gebruik meer maken van de preventieve diensten. Of van begeleiding als je arbeidsongeschikt bent.
Het is belangrijk om hier goed over na te denken. Zeker als je nog geen vervangende oplossing hebt. Iedereen kan arbeidsongeschikt raken. Ook al ben je jong en gezond. Twijfel je? Dan kan het verstandig zijn om dit met een adviseur te bespreken voordat je opzegt. Je kunt ook contact met ons opnemen. Wij denken graag met je mee. Misschien is er een betere oplossing. Zo voorkom je dat je zonder inkomen zit, als je niet kunt werken.
Opzeggen is niet altijd de enige of beste oplossing. Soms is het aanpassen van jouw verzekering een betere keuze. Denk bijvoorbeeld aan:
- Je dekking verlagen: bijvoorbeeld een lager verzekerd bedrag of een langere wachttijd. Dat scheelt in premie, maar je blijft wel verzekerd.
- Je verzekering pauzeren: Pauzeren betekent dat de verzekering tijdelijk stopt. Dit kan als je in loondienst gaat of tijdelijk stopt met je werk. Dit kan voor maximaal 2 jaar en je betaalt jaarlijks 8% van je jaarpremie.
- Overstappen naar een andere verzekering binnen a.s.r.: bijvoorbeeld als jouw situatie verandert en een andere vorm van verzekeren beter past. Je gaat bijvoorbeeld in loondienst. Een WIA Excedentverzekering is dan mogelijk interessant.
- Een betalingsregeling afspreken: als je een achterstand hebt op het betalen van je premie zoeken we samen naar een oplossing.
Bespreek wat voor jou mogelijk is met je adviseur. Je kunt ook contact opnemen via (030) 278 15 50 of mail naar aovia@asr.nl.
Wil je een opzegging of een andere aanvraagdoorgeven? Dan stuur je een mail naar onze afdeling Acceptatie via aovia@asr.nl. Een medewerker bekijkt jouw aanvraag en helpt je verder. Hieronder staan een aantal voorbeeldberichten klaar. Die kun je gebruiken om je aanvraag door te geven. Klik op jouw keuze om het voorbeeldbericht te openen. Pas aan waar nodig en verstuur:
Wil je een betalingsregeling afspreken? Kijk voor meer informatie op onze pagina ‘Hulp bij achterstand van je arbeidsongeschiktheidsverzekering’.
Ben je een nabestaande van de verzekerde? Via onze Nabestaandendesk kun je een overlijden doorgeven.
Na het verzenden van je aanvraag ontvang je van ons een bevestiging. Daarin staat vanaf welke datum jouw verzekering stopt. Of wanneer de aanpassing ingaat. Ook geven wij je aanvraag door aan je verzekeringsadviseur. Is er iets niet duidelijk? Dan bellen of mailen wij je. Heb je te veel premie betaald? Dan betalen wij dat natuurlijk terug.
Heb je vragen of wil je bespreken of opzeggen wel de beste keuze is? Wij staan voor je klaar. Bel ons op (030) 278 15 50 of e-mail ons via aovia@asr.nl.