Ga naar de hoofdinhoud

Bij jeugdzorgorganisatie Wolfert in Context voeren medewerkers vaak moeilijke gesprekken met kinderen en gezinnen. Oprichters Jasminka Wolfert en Bas Gerdingh staan altijd klaar om hen te steunen, vooral bij tegenslagen.

Het doel van Wolfert in Context

Jasminka Wolfert en Bas Gerdingh richten in 2017 in Friesland de jeugdzorgorganisatie Wolfert in Context op. Inmiddels telt hun organisatie 61 medewerkers. Jasminka: ‘Onze cliënten zijn kinderen uit gezinnen met problemen op veel verschillende gebieden. Wij bieden ze een behandeling waar ze vrijwillig aan deelnemen, dus geen gesloten jeugdzorg.

We zien het gezin als een systeem. Daarom bieden wij ook hulp voor broertjes, zusjes en ouders. Wij helpen cliënten vooral thuis, maar als het nodig is hebben we ook een boerderij waar we gezinnen opnemen.’  Bas: ‘Ons doel is dat cliënten na hun behandeling zonder hulpverlening verder kunnen met hun leven.’

Een verbonden team voor vitale medewerkers en optimale zorg

Jasminka: 'Wanneer onze mensen vitaal zijn, dan kunnen wij ook de gezinnen die we helpen de beste zorg geven.' Bas vertelt: 'We vinden een veilige werkomgeving erg belangrijk. Daarom laten we onze medewerkers er nooit alleen voor staan. Zo plannen we per nachtdienst altijd 2 medewerkers in. Dat is uniek in onze sector. En als een van onze mensen een moeilijk gesprek heeft gehad met een cliënt, dan is er altijd een collega of teamcoach beschikbaar om mee te praten.'

Jasminka: 'Ze krijgen van ons ook de tijd om zo’n moeilijk gesprek op hun eigen manier te verwerken. Daarnaast proberen we de werkdruk te verlagen en zijn we erg betrokken bij onze mensen. Bas en ik zijn gelijk aan onze medewerkers en we zijn elke dag zichtbaar. We horen vaak terug dat mensen ons daarom zien als een leuke, veilige en verbonden organisatie.'

Voorkomen van en omgaan met verzuim

'We weten dat we verzuim nooit helemaal kunnen voorkomen', vertelt Jasminka. 'Tegelijk heeft verzuim serieuze gevolgen. Bijvoorbeeld wanneer een gezinsbehandelaar midden in een behandeling moet stoppen, maar wel al een relatie met het gezin heeft opgebouwd. Die medewerker moeten we dan vervangen, wat de druk bij andere collega’s verhoogt.'

'We gaan altijd in gesprek met een medewerker bij signalen dat het niet goed gaat. Vaak zien we dat er meer speelt dan alleen het werk. Bijvoorbeeld dat mensen daarnaast veel ballen in de lucht houden. We ontzorgen de medewerker dan zoveel mogelijk door afspraken op maat te maken. Bijvoorbeeld tijdelijk minder uren werken of we bieden gesprekken met een psycholoog aan. Onze Ontzorgmanager bij a.s.r. adviseert ons welke maatregelen het beste aansluiten.'

Lees ook de tips van Ontzorgmanager Lisette over hoe je als werkgever verzuim verlaagt en voorkomt.

Ondersteuning door de Ontzorgmanager

Lisette Remeeus is Ontzorgmanager bij a.s.r. en ondersteunt Wolfert in Context bij voorkomen van én omgaan met verzuim. De ondersteuning van een Ontzorgmanager is onderdeel van de MKB Verzuim-ontzorgverzekering.

Jasminka: 'Die ondersteuning door iemand die echt weet wat mogelijk is, vinden we erg fijn. Onze hr-medewerker heeft regelmatig contact met Lisette. Zij bespreken maatregelen die een medewerker helpen om eerder terug te keren in het werk. En ze bekijken hoe we verzuim zoveel mogelijk voorkomen. Bijvoorbeeld een afspraak maken voor de medewerker voor het preventief spreekuur van de bedrijfsarts. Of door inkopen van ondersteunende diensten – zoals loopbaanbegeleiding − via de Dienstenwinkel van a.s.r. Lisette weet dan ook precies wat er wel of niet vergoed wordt.'

Bas: 'Lisette ondersteunt ons heel goed bij de praktische zaken, zoals wanneer er een plan van aanpak moet komen voor de Wet verbetering poortwachter. Zij helpt ons ook bepalen waar we als werkgever verantwoordelijk voor zijn en waarvoor niet. Je kunt namelijk niet alle verantwoordelijkheid rond het verzuim overnemen van de werknemer. Soms ligt een deel van de oplossing ook in de persoonlijkheid en waar een collega thuis mee te maken heeft.'

Tips van Bas en Jasminka voor andere ondernemers

Bas en Jasminka geven de volgende tips aan werkgevers om duurzaam werkgeverschap te laten zien:

  1. Ondersteun je medewerkers in hun werk en zorg dat ze er niet alleen voor staan. Help je mensen ook om het werk weer los te laten.
  2. Ben betrokken en toon interesse in je medewerkers: in hun vak én in hen persoonlijk.
  3. Verzeker je onderneming tegen verzuimrisico’s en laat je adviseren. Je kunt niet alles voorzien, dus dan is het fijn als een professional met je meedenkt.
Wil jij ook verzuim verlagen en voorkomen?

Met de MKB Verzuim-ontzorgverzekering van a.s.r. ondersteunen we niet alleen bij verzuim, maar helpt de Ontzorgmanager je ook met preventie. Zo sta je er nu niet alleen voor, blijven mensen later met plezier bij je werken, en draag je altijd bij aan een vitaal werkend Nederland. Lees meer tips om verzuim te verlagen en te voorkomen in onze whitepaper.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }