Succesvol re-integreren bij de eigen of een andere werkgever

Wanneer je werknemer langere tijd ziek of uitgevallen is, moeten jullie samen werken aan re-integratie. Jullie kijken naar de mogelijkheden binnen en buiten het bedrijf, zodat de werknemer weer zo snel mogelijk aan de slag kan! Oftewel re-integreren. Maar wat houdt re-integratie precies in? Wat zijn de mogelijkheden? En hoe pak je dit het beste aan? Op deze pagina vertellen we je alles over re-integratie en hoe jij als werkgever in vijf stappen het re-integratietraject in goede banen leidt.

Wat is re-integratie?

Een werknemer wordt arbeidsongeschikt of ziek en er dreigt langdurig ziekteverzuim aan te komen. Wat doe je dan? Als werkgever werk je samen met je werknemer aan de re-integratie. Het doel is natuurlijk om je werknemer zo snel mogelijk (volledig of gedeeltelijk) weer aan het werk te krijgen.

De werknemer kan op twee manieren terugkeren naar het werk:

  • 1e spoor: de werknemer gaat weer werken bij de huidige werkgever. Eventueel in een nieuwe of aangepaste functie.
  • 2e spoor: de werknemer kan niet meer terecht bij de huidige werkgever en krijgt ‘passend werk’ bij een andere werkgever.
We hebben het bij re-integratie vaak over eerste en tweede spoor re-integratie. Maar wat houdt het precies in: 1e en 2e spoor? En hoe pak je dit goed aan?

Eerste spoor re-integratie

Is je medewerker langdurig ziek? Dan staat werkhervatting in het eigen bedrijf voorop. Alle activiteiten die dit tot doel hebben, vallen onder re-integratie spoor 1 of re-integratie eerste spoor. Binnen spoor 1 spannen zowel werkgever als medewerker zich in om de medewerker weer gezond aan het werk te krijgen binnen de oorspronkelijke functie. Lukt dat niet? Dan wordt er gekeken naar passend of aangepast werk binnen het bedrijf. Hierbij zoek je als werkgever altijd werkzaamheden die zoveel mogelijk aansluiten op het profiel van je medewerker. Een casemanager kan je helpen bij het zoeken naar passend werk. Indien nodig wordt er een arbeidsdeskundige ingeschakeld die het bedrijf bezoekt en ter plekke naar de mogelijkheden kijkt.

Tweede spoor re-integratie

Een tweede spoor re-integratie zet je in als terugkeer naar het eigen bedrijf niet meer mogelijk is. Het kan dan zinvoller zijn om te focussen op trajectbemiddeling naar ander werk om onnodig verzuim te voorkomen. Als werkgever help je jouw werknemer samen met een re-integratiebedrijf om passend werk te vinden op een andere plek. Bij het re-integratiebedrijf werken re-integratiespecialisten die partijen kunnen inzetten die gespecialiseerd zijn in re-integratietrajecten. Hierbij wordt de werknemer begeleid naar een andere baan. Je staat er als werkgever dus niet alleen voor.

Wat is jouw rol bij de re-integratie van je medewerkers?

Samen met je werknemer ben je verantwoordelijk en zelfs verplicht om te zorgen voor een goede re-integratie. Dit betekent niet dat je er als werkgever alleen voor staat. De bedrijfsarts, casemanager, arbeidsdeskundige en het re-integratiebedrijf kunnen jou en je werknemer ondersteunen.

Zo pak je een re-integratie aan in 5 stappen
​​Tips voor een snelle en succesvolle re-integratie

Als werkgevers kan je de re-integratie zeker versnellen en laten slagen met de deze aandachtspunten:

  • Wacht niet te lang met het re-integratietraject. Het is goed dat je werknemer rust pakt, maar probeer de re-integratie te starten zodra bekend is wat de beperkingen zijn;
  • Ga uit van wat de werknemer nog wel kan, in plaats van niet. Een werknemer kan ook rustig op een andere afdeling of binnen een andere functie opstarten. Hoe langer een werknemer niet aan het werk is, hoe lastiger het wordt om weer terug te keren naar werk;
  • Vraag hulp aan jouw arbodienst of een re-integratiebedrijf;
  • Verdiep je in de subsidies en voorzieningen die UWV biedt. Wanneer de werknemer een beperking heeft en daardoor ander werk moet doen, zijn er subsidies en regelingen waar je gebruik van mag maken.

Zorg dat je de arbeidsmogelijkheden optimaal benut

Is het onduidelijk wat de arbeidsmogelijkheden zijn? Of wat voor soort werk je werknemer uit kan voeren? Dan kun je een werkhervattingsadvies op laten stellen. Hierin adviseert een arbeidsdeskundige over de arbeidsmogelijkheden binnen (aangepast) eigen of (tijdelijk) vervangend werk. Daarnaast werk je mee aan een optimale re-integratie doordat je alle mogelijkheden op de werkvloer benut. Hiermee voldoe je aan de Wet Verbetering Poortwachter en het herstel van je medewerker.

Lees alles over de re-integratiedocumenten

Om een WIA-uitkering aan te vragen, heeft je medewerker een compleet re-integratieverslag nodig. Hieronder lees je meer over de documenten die in het re-integratieverslag (moeten) staan.

Lees meer over welke re-integratieverplichtingen je hebt als werkgever en welke re-integratie en preventieve diensten er zijn.  

Hoe helpt a.s.r. bij een re-integratie?

MKB ondernemers kunnen a.s.r. re-integratie inschakelen. We ontzorgen onze klanten zoveel mogelijk bij verzuim en helpen om verzuim te voorkomen. Met onze re-integratiedienstverlening wordt een zieke werknemer sneller geholpen. De Ontzorgmanager van a.s.r. re-integratie werkt nauw samen met de bedrijfsarts en de arbodienst. Ook ondersteunen wij werkgevers in het ingewikkelde proces van wetten en regels als een werknemer ziek uitvalt. Lees meer over de diensten van a.s.r. re-integratie. Bekijk ook onze MKB Verzuim-ontzorgverzekering.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }