Wanneer is het nodig en wat staat er precies in?  

Wanneer een werknemer langdurig ziek is, is het belangrijk dat er een en re-integratieverslag wordt gemaakt. De Probleemanalyse is hier een verplicht onderdeel van. Deze maakt iemand van de arbodienst of een bedrijfsarts. Wat er precies in de Probleemanalyse staat en wanneer je deze moet laten opstellen lees je hier.
Wat is de Probleemanalyse?

De Probleemanalyse is een formulier van UWV waarin iemand van de arbodienst of een bedrijfsarts de beperkingen van een zieke of uitgevallen werknemer in kaart brengt. Ook staat hierin wat de gevolgen van deze beperkingen zijn voor de werkzaamheden van de werknemer. Dit formulier is nodig bij het re-integratietraject van een werknemer.  

Wanneer wordt de Probleemanalyse opgesteld? 
Binnen zes weken neemt de arbodienst contact op met je medewerker en wordt, als dit mogelijk is, de Probleemanalyse opgesteld. In bepaalde situaties kan het zijn dat dit later gebeurt.  
Wat staat er in de Probleemanalyse? 
De Probleemanalyse bestaat buiten de gegevens van de medewerker, werkgever en bedrijfsarts uit drie belangrijke onderdelen. 
1. Beperkingen en mogelijkheden
De bedrijfsarts gaat in gesprek met de zieke medewerker en omschrijft in de Probleemanalyse de beperkingen van de medewerker waardoor hij zijn werk niet meer (volledig) kan uitvoeren. Ook de mogelijkheden voor wat de medewerker wél nog kan worden hier beschreven. Dit kunnen ook werkzaamheden zijn buiten de oude functie.  
2. Advies voor het Plan van aanpak 

Wil je weten waar je op lange termijn aan toe bent? In de Probleemanalyse geeft de bedrijfsarts een advies voor een einddoel van de re-integratie op de lange termijn. Samen met je medewerker beschrijf je dit einddoel verder in het Plan van aanpak. Dit doe je uiterlijk twee weken (rond week 8) nadat je de Probleemanalyse hebt ontvangen van de bedrijfsarts.  

3. Advies stappenplan re-integratie-activiteiten

Nu het einddoel van de re-integratie is vastgesteld, wil je natuurlijk ook weten hoe je het beste tot dat einddoel komt. Hiervoor adviseert de bedrijfsarts een stappenplan waarin de mogelijke activiteiten worden beschreven die jij en je werknemer kunnen uitvoeren om tot een succesvolle re-integratie te komen.

Voor het invullen van de Probleemanalyse gebruik je altijd het formulier voor de Probleemanalyse van UWV

4. Medische gegevens apart vermelden

Als werkgever krijg je een kopie van de Probleemanalyse. Om deze reden staat er geen medische of privacygevoelige informatie in de Probleemanalyse. Deze informatie vermeldt de bedrijfsarts in het formulier Medische informatie. Alleen je werknemer krijgt een kopie van dit formulier. Als werkgever mag je dit alleen inzien wanneer je werknemer hier toestemming voor geeft.  

Lees alles over de re-integratiedocumenten

Om een WIA-uitkering aan te vragen, heeft je medewerker een compleet re-integratieverslag nodig. Hieronder lees je meer over de documenten die in het re-integratieverslag (moeten) staan.

Lees meer over welke re-integratieverplichtingen je hebt als werkgever en welke re-integratie en preventieve diensten er zijn.  

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":true,"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }