Ga naar de hoofdinhoud

Wat is Poortwachtergarantie en wanneer heb je er recht op?

Tijdens verzuim word je als werkgever geconfronteerd met de Wet verbetering poortwachter (Wvp). Daarin staat wat je als werkgever, samen met je medewerker en de arbodienst, moet doen om je zieke medewerker zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Het is belangrijk om deze regels goed op te volgen. Beoordeelt UWV na twee jaar langdurige arbeidsongeschiktheid dat je onvoldoende hebt gedaan aan de re-integratie van je medewerker? Dan legt UWV je een loonsanctie op en ben je verplicht het loon maximaal één jaar langer door te betalen.

Heb je een MKB Verzuim-ontzorgverzekering of een verzuimverzekering met verzuimbegeleiding? Dan zorgen de casemanager en arbodienst ervoor dat je aan alle verplichtingen van de Wvp voldoet en krijg je Poortwachtergarantie. Heb je hun adviezen opgevolgd en legt UWV je toch een loonsanctie op? Dan betaalt a.s.r. deze. Zonder Poortwachtergarantie zijn deze kosten voor eigen rekening. Hieronder lees je welke re-integratieverplichtingen je hebt volgens de Wet verbetering poortwachter.

Stappenplan Wet verbetering poortwachter
Week 1: ziekmelden medewerker en start bijhouden re-integratieverslag 

Meld je medewerker ziek bij de arbodienst of bedrijfsarts. Verwacht je langdurig verzuim? Vraag dan alvast uit wat je medewerker nodig heeft om weer aan het werk te kunnen. Het is aan te raden deze afspraken alvast vast te leggen en indien mogelijk alvast een start te maken met de re-integratie.

Week 6-8: opstellen Probleemanalyse en Plan van aanpak
  • Binnen zes weken neemt de arbodienst contact op met de werknemer en wordt, als dit mogelijk is, de Probleemanalyse opgesteld. Hierin staat wat nodig is voor de re-integratie. In bepaalde situaties kan het zijn dat dit contactmoment later plaatsvindt.
  • Uiterlijk twee weken nadat je de Probleemanalyse ontvangt, moet je een Plan van aanpak opstellen. We kunnen je helpen bij het opstellen van een conceptversie hiervan. Je bespreekt dit Plan van aanpak vervolgens uitvoerig met je medewerker, vult het aan waar nodig en zorgt dat jullie het beiden ondertekenen.  
  • In het Plan van aanpak staat in ieder geval:
    • de re-integratiedoelstelling van jou en je medewerker;
    • wat jij en je medewerker gaan doen om dit te bereiken.
  • Het Plan van aanpak stel je tijdens de gehele verzuimperiode bij wanneer er wijzigingen plaatsvinden in de situatie. Gebruik hiervoor het (Eerstejaars)evaluatieformulier. Het Plan van aanpak en de Probleemanalyse zijn allebei onderdeel van het re-integratieverslag dat je na twee jaar moet inleveren bij UWV (mits je medewerker dan nog ziek is).

    Tip: gebruik voor het Plan van aanpak altijd het formulier van UWV.

      Voortgangsgesprekken

      Elke twee weken bespreek je samen met je medewerker de voortgang van de re-integratie met je medewerker. Je bespreekt samen wat de volgende stappen zijn. Wijkt dit af van het Plan van aanpak? Dan vul je het (Eerstejaars)evaluatieformulier in. 

      Week 42: aangifte van langdurige ziekte bij UWV

      De arbodienst meldt je medewerker (langdurig) ziek bij UWV. Je ontvangt hier een bevestiging van.

      Goed om te weten: herstelt je medewerker na de 42ste week? Dan moet je je medewerker zelf beter melden bij UWV.

      Week 46 - 52: Eerstejaarsevaluatie van het Plan van aanpak
      • Je stelt samen met je medewerker de Eerstejaarsevaluatie op. Hierin blik je terug op het  afgelopen jaar en stel je een plan op voor het tweede ziektejaar. Vindt er binnen deze periode een arbeidsdeskundig onderzoek plaats? Dan is het handig om pas daarna de Eerstejaarsevaluatie op te stellen.
      • Je kunt op de website van UWV of in XpertSuite (voor klanten bij a.s.r. re-integratie) een formulier downloaden waarin je de Eerstejaarsevaluatie kunt invullen. We kunnen je helpen bij het opstellen van een conceptversie van de Eerstejaarsevaluatie. Je bespreekt de Eerstejaarsevaluatie vervolgens uitvoerig met je medewerker, vult het aan waar nodig en zorgt dat jullie het beiden ondertekenen.  
      • Kan uw werknemer niet terugkeren naar de eigen of aangepaste functie binnen de wettelijke termijn? Dan wordt spoor twee opgestart. Dit moet binnen zes weken na de Eerstejaarsevaluatie óf uiterlijk in de 58e week van het verzuim.

      Tip: de bedrijfsarts stelt rond deze periode een evaluatie op. In sommige gevallen heet deze evaluatie ook "Eerstejaarsevaluatie". Let op: dit niet de Eerstejaarsevaluatie die je samen met je medewerker opstelt. Je kunt deze evaluatie wel gebruiken voor het invullen van de Eerstejaarsevaluatie.  

      Week 88-90: Eindevaluatie opstellen
      • De arbodienst stelt een Actueel oordeel op over het verloop van de re-integratie. Dit is ongeveer twee weken vóórdat je medewerker een WIA-uitkering kan aanvragen. Het Actueel oordeel is, net als het Plan van aanpak, onderdeel van het re-integratieverslag. Je hoeft voor het Actueel oordeel niets te doen.
      • Heb je het Actueel oordeel ontvangen? Dan stel je samen met je medewerker de Eindevaluatie van het Plan van aanpak op. We kunnen je helpen bij het opstellen van een conceptversie hiervan. Je bespreekt de Eindevaluatie vervolgens uitvoerig met je medewerker, vult het aan waar nodig en zorgt dat jullie het beiden ondertekenen. 
      Week 90 – 93: WIA-aanvraag indienen bij UWV
      • Je levert samen met je medewerker het re-integratieverslag (RIV) aan bij UWV. Je hebt hier eHerkenning niveau 3 voor nodig. eHerkenning is een gestandaardiseerd inlogsysteem, waarmee organisaties hun diensten veilig online toegankelijk maken. Nog geen eHerkenning? Vraag deze tijdig aan. Wij adviseren om ook een kopie van het re-integratieverslag met je medewerker te delen. 
      • Je medewerker vraagt nu een WIA-uitkering aan bij UWV en stuurt het medisch dossier van de arbodienst mee. 
      Week 93 - 104: UWV neemt WIA-aanvraag in behandeling

      UWV heeft de WIA-aanvraag van je medewerker ontvangen en neemt deze in behandeling.

      • UWV vraagt ontbrekende documenten op bij jou als werkgever.
      • Is het verslag compleet? Dan beoordeelt UWV of je voldoende hebt gedaan aan de re-integratie van je medewerker.
      • Stelt UWV aanvullende vragen? Verzoek hen dan om deze op de mail te zetten. Neem ook direct contact op met je casemanager. 
      • Is dit voldoende? Dan wordt de WIA-aanvraag in behandeling genomen en ontvangt je medewerker een oproep van UWV voor de keuring.
      • Is dit onvoldoende? Dan neemt UWV de WIA-aanvraag nog niet in behandeling. Je moet dan eerst de re-integratie voortzetten en maximaal een jaar langer het loon van je medewerker doorbetalen.
      Goed om te weten

      Als UWV te laat is met de beoordeling van je WIA-aanvraag kun je als werkgever geen loonsanctie meer krijgen. Je medewerker kan dan een voorschot op zijn uitkering aanvragen. UWV neemt dan contact op met je medewerker als die daarvoor in aanmerking komt. Is UWV te laat met de boordeling van de WIA-aanvraag én nemen ze geen contact op met je medewerker? Neem dan zelf contact op met UWV.  

      a.s.r. biedt Poortwachtergarantie

      Heb je een MKB Verzuim-ontzorgverzekering of kies je voor de verzuimverzekering met verzuimbegeleiding? Dan krijg je bij ons Poortwachtergarantie. Wij zorgen dan dat je aan alle verplichtingen voldoet uit de Wet verbetering poortwachter. Heeft je bedrijf onze adviezen opgevolgd en komt er toch een boete van UWV? Dan nemen wij de boete van je bedrijf over.

      Advies over onze verzuimverzekeringen

      Wil je ook profiteren van Poortwachtergarantie? Bekijk of een van onze verzuimverzekeringen past bij jouw bedrijf met de Verzuim keuzehulp.
      Liever advies? Neem dan contact op met je adviseur of vraag via het contactformulier advies aan onze experts.

      Wij helpen je graag
      { "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }