Wat is het en hoe stel je er een op?

Kan je werknemer na lange ziekteperiode binnenkort waarschijnlijk weer terug aan het werk? Dan is het belangrijk dat je samen een goed Plan van aanpak opstelt. Een Plan van aanpak met duidelijke acties en afspraken, zorgt voor een snelle en verantwoorde re-integratie. Wat is een Plan van aanpak precies? En wat moet hier allemaal instaan? Je leest het hier.
Wat is een Plan van aanpak?
Een Plan van aanpak is een document waarin jij als werkgever samen met je werknemer afspraken vastlegt over de re-integratie van de werknemer na langere tijd van ziekte. Wanneer maak je een Plan van aanpak? Uiterlijk twee weken na het ontvangen van de Probleemanalyse (rond week 8) vul je deze samen met je werknemer in.  Zo zijn de gemaakte afspraken voor beide partijen duidelijk. 
Wat staat er in een Plan van aanpak? 
Het Plan van aanpak bestaat uit drie verschillende onderdelen. 
1. Visie werknemer en werkgever

Moet de werkfunctie van je werknemer worden aangepast op basis van de Probleemanalyse? Verwacht je werknemer andere arbeidsvoorwaarde bij terugkeer? Of wil je werknemer extra scholing? In het Plan van aanpak beschrijven zowel jij als je werknemer hoe jullie de re-integratie en de tijd daarna voor jullie zien.   

2. Einddoel van de re-integratie

Samen met je werknemer zet je een einddoel voor de lange termijn. Dit einddoel baseer je op een advies dat wordt gegeven door de arbodienst of bedrijfsarts in de Probleemanalyse. Natuurlijk wil je dat de werknemer terugkeert in de eigen functie. Kan dit niet? Kijk dan naar een aanpassing van de functie. Of ga binnen je organisatie opzoek naar een andere functie voor je werknemer (spoor één). Als er geen mogelijkheden zijn binnen spoor één moeten de mogelijkheden binnen spoor twee (een functie bij een ander bedrijf) worden onderzocht. UWV hanteert de 58e ziekteweek als deadline om spoor twee op te starten.

3. Afspraken

Wat moeten jij en je werknemer allemaal ondernemen om tot jullie visie en einddoel te komen? Dat staat precies beschreven in de afspraken die jullie samen maken in het Plan van aanpak. Deze afspraken maak je op het niveau van:

  • arbeidsinhoud;
  • arbeidsomstandigheden;
  • arbeidsvoorwaarden;
  • arbeidsverhoudingen;
  • sociaal medische zaken;
  • overige activiteiten.
Voor het invullen van het Plan van aanpak gebruik je altijd het formulier voor het Plan van aanpak van UWV
Bijstelling van het Plan van aanpak

Het is alleen noodzakelijk om het Plan van aanpak bij te stellen als het einddoel van de re-integratie wijzigt. De drie einddoelen van re-integratie zijn: terugkeer in eigen werk, ander werk bij de eigen werkgever (spoor 1) of ander werk bij een andere werkgever (spoor 2).

Dus verandert er iets in de ziekte of arbeidsmogelijkheden van je werknemer? En wijzigt hierdoor het einddoel van de re-integratie, bijvoorbeeld van spoor 1 naar spoor 2? Dan stel je samen met je werknemer het Plan van aanpak bij. Nieuwe afspraken over de re-integratie leg je vast in het formulier ‘(Eerstejaars)evaluatie’. 

Begeleiding bij het uitvoeren van het Plan van aanpak

Om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de gemaakte afspraken houdt, stel je samen met je werknemer een casemanager aan. Jullie kunnen beide bij deze casemanager terecht als iets niet volgens de afspraken verloopt. Loopt de re-integratie vast of zijn de arbeidsmogelijkheden van je werknemer onduidelijk? Dan kan het ook helpen om een arbeidsdeskundig onderzoek te laten uitvoeren.

De casemanager kan iemand zijn van de arbodienst of een leidinggevende binnen je bedrijf. Wanneer je bij a.s.r. een MKB Verzuim-ontzorgverzekering of Verzekeringen Brancheloket Apotheken hebt afgesloten kun je kiezen voor re-integratie en preventieve diensten van a.s.r. Wij begeleiden je dan tijdens het gehele re-integratieproces.

Lees alles over de re-integratiedocumenten

Om een WIA-uitkering aan te vragen, heeft je medewerker een compleet re-integratieverslag nodig. Hieronder lees je meer over de documenten die in het re-integratieverslag (moeten) staan.

Lees meer over welke re-integratieverplichtingen je hebt als werkgever en welke re-integratie en preventieve diensten er zijn.  

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":true,"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }