Ga naar de hoofdinhoud
Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) heb je recht op een uitkering als je arbeidsongeschikt bent. Maar wanneer ben je nu precies arbeidsongeschikt? En hoe wordt dit beoordeeld? Met onze AOV ben je niet alleen verzekerd van voldoende inkomen, we ondersteunen je ook met een team van specialisten in elke fase van arbeidsongeschiktheid. Zo helpen we je snel weer om het werk op te pakken.
Lees meer over arbeidsongeschikt zijn
Wanneer ben je arbeidsongeschikt? 
Als ondernemer gelden er andere regels bij arbeidsongeschiktheid dan wanneer je een werknemer bent. Werknemers komen in de ziektewet wanneer zij niet kunnen werken of langdurig ziek zijn. Een ondernemer moet zelf zorgen voor een financieel vangnet. Dat kan in de vorm van een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Wanneer is er sprake van arbeidsongeschiktheid? Je bent arbeidsongeschikt als je door een medische en objectief vast te stellen oorzaak tenminste 25% van je werk niet meer kunt doen. Dat is de maatstaf die we bij a.s.r. hanteren. Deze vuistregel gebruiken de meeste arbeidsongeschiktheidsverzekeraars. 
Een medische oorzaak kan bijvoorbeeld komen door:
  • Een ongeval
    Als je door bijvoorbeeld een ongeluk of val niet meer in staat bent om te werken of slechts een deel van je werkzaamheden kan doen.
  • Lichamelijke klachten
    Denk hierbij aan een hernia of een gebroken been. Dit kan je zo belemmeren dat je niet meer in staat bent om je werk te doen.
  • Psychische klachten
    Als door psychische klachten je werk niet meer kan uitvoeren, ben je ook arbeidsongeschikt. 
Wie bepaalt of je arbeidsongeschikt bent?
Een arts helpt jou om je klachten objectief en medisch vast te stellen. Doe je een beroep op de AOV-uitkering dan bepaalt een team van deskundigen in overleg met jou of je arbeidsongeschikt bent en in welke mate. Zij beoordelen in hoeverre je niet in staat bent om de werkzaamheden in jouw specifieke beroep of bedrijf uit te oefenen. De beperkingen kunnen komen door fysieke klachten (bijvoorbeeld door een gebroken arm of been) of psychische klachten (bijvoorbeeld door een depressie).
De mate van arbeidsongeschiktheid vaststellen

Bij bijna alle arbeidsongeschiktheidsverzekeraars geldt dat je pas in aanmerking komt voor een uitkering als je voor meer dan 25% je werk niet meer kunt doen. Dit heet de uitkeringsdrempel. Je kunt er bij het sluiten van een AOV ook voor kiezen om deze drempel te verhogen. Je betaalt dan een lagere premie. Kies je bijvoorbeeld voor een uitkeringsdrempel van 80%, dan krijg je pas uitgekeerd als je voor 80% of meer arbeidsongeschikt bent, en dus bijna niets meer kunt. Voordat je een AOV-uitkering krijgt, wordt de mate van arbeidsongeschiktheid bepaald. Dit kan op twee manieren: door te kijken naar beroepsarbeidsongeschiktheid of passende arbeid.

Stappenplan: wat moet je doen als je arbeidsongeschikt raakt? 

Als je arbeidsongeschikt raakt of dreigt te worden, komt er veel op je af. Je zit vol vragen en je wilt weten wat je te wachten staat. Bij a.s.r. staat direct een team van specialisten voor je klaar om jou zo goed mogelijk op te vangen. 

Je doorloopt dit stappenplan:
  1. Heb je een AOV en kan je niet meer (voluit) werken door ziekte of een ongeluk? Meld dat dan zo snel mogelijk via ons online formulier ‘arbeidsongeschikt melden voor ondernemers’.
  2. Daarna word je gebeld door je claimbeheerder, vanaf nu jouw vaste aanspreekpunt. In dit telefoongesprek vertelt je claimbeheerder je over het vervolg van je melding en beantwoordt al je vragen.
  3. Na dit telefoontje gaan wij aan de slag om te kijken wat we voor je kunnen doen. Dan zijn er twee opties:
    • We hebben aanvullende informatie nodig.
    • Je melding is duidelijk en je ontvangt direct een uitkering na jouw wachttijd.  Zo bepalen wij de hoogte van de AOV-uitkering
  4. Tijdens je arbeidsongeschiktheid begeleiden wij je. Dit team van professionals inclusief de claimbeheerder, medische dienst en arbeidsdeskundigen staan voor je klaar! 
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }