Ga naar de hoofdinhoud
Ben je een startende ondernemer? Dan helpen wij je graag op weg met handige tips en aandachtspunten voor jou en jouw bedrijf. Op basis van gesprekken met jonge ondernemers hebben we voor jou onderstaande veel gestelde vragen – en antwoorden – op een rijtje gezet.
Ik ben een startende ondernemer (tot drie jaar)
Hoe bepaal ik mijn uurtarief/salaris? 
Kijk om je heen en probeer een marktgemiddelde vast te stellen. Ga qua uurtarief niet te ver onder het gemiddelde zitten, dat kan de verwachting wekken dat je minder goed bent. Maar denk bij het bepalen van je salaris ook aan jouw (potentiële) investeerders: die hebben inzage in jouw honorering en een te hoge beloning kan afschrikken. Verder is het goed voor jezelf na te gaan: welk deel van de omzet heb ik nodig voor een herinvestering? En wat reserveer ik voor de belasting? Na aftrek van dit soort zaken, kun je beter jouw loon bepalen. 
Hoe weet ik of er behoefte is aan mijn idee?

Kruip in de huid van je doelgroep en ontdek waar ze écht behoefte aan hebben. Wie is die doelgroep en is jouw idee van toegevoegde waarde voor hen? Laat jouw ondernemingsplan checken door bevriende ondernemers, familieleden en bekijk onze tips voor het schrijven van een ondernemingsplan hier. Verken verder goed de markt om je heen: welke bedrijven zijn er al met een vergelijkbaar idee? Bedenk waarin jij je van hen kunt onderscheiden en waar je iets kunt bijdragen. 

Hoe krijg ik genoeg opdrachten?

Ga een stapje verder dan je concurrent. Veel startende bedrijven communiceren alleen richting hun (toekomstige) klanten, maar vergeten te converseren. Speel jezelf in de kijker door te netwerken. Dit kan zowel offline (op netwerk-events) als online (bijvoorbeeld via LinkedIn). Je kunt ook een e-mail sturen naar je netwerk met daarin de producten of diensten die jij aanbiedt. En dan maar wachten op die eerste order.

Maar, er zitten meer groeimogelijkheden in je bedrijf als je écht het gesprek aangaat met jouw klant. Vraag feedback (online of tijdens een telefoongesprek) en pas jouw product of dienst daarop aan. Klachten zijn niet vervelend, maar juist erg leerzaam! Zorg dat je snel bereikbaar bent via kanalen als WhatsApp en social media. Dat is beter dan drie dagen later reageren op een e-mail. En leer je klant steeds beter kennen: waar komen ze graag? Welke producten kopen ze het liefst? Kortom, zorg voor een luisterend oor. 

Ik ben geen boekhouder. Hoe regel ik mijn zakelijke financiën?
Bij een onderneming komt veel financiële rompslomp kijken: facturen sturen, BTW-aangifte doen, enzovoort. Niet het leukste werk, maar wel belangrijk. Zorg dat je de administratie van je werkzaamheden en financiële gegevens goed bijhoudt. Bewaar facturen en bonnetjes; hiervoor geldt vaak een bewaarplicht van zeven jaar. Google ook eens op “starterschecklist”: veel banken hebben deze online staan met handige financiële tips voor startende ondernemers. Je kunt er ook voor kiezen om een boekhouder of accountant in te huren voor jouw administratie. Dat scheelt je veel tijd en moeite. De tarieven voor een boekhouder liggen tussen de €40 en €70 per uur. Voor accountants ligt dit tussen de €80 en €150. Dit komt omdat accountant een beschermd beroep is en een verplichte opleiding kent.  
Hoe overtuig ik investeerders?

Straal enthousiasme uit! Dat klinkt natuurlijk als een open deur, maar vaak wordt vergeten dat de persoon minstens zo belangrijk is als het idee. Ga je pitchen voor investeerders? Geloof in jouw idee en zorg dat je ze in twee minuten een duidelijk en pakkend verhaal kunt vertellen: check daarvoor ook even deze handige tips van de Pitch Queen

Ik ben al een tijdje ondernemer (langer dan drie jaar)
Ondernemen kan eenzaam zijn. Hoe ga ik dit tegen?
Je hebt (nog) geen personeel in dienst. Dan kun je je nog wel eens alleen voelen achter je bureau. Ervaar je een gevoel van eenzaamheid? Ga dan eens naar één van de vele zzp-hotspots bij jou in de buurt. Je bent dan samen met anderen en kunt direct een nuttig gesprek beginnen. Wie weet komt daar ook meteen een mooie opdracht uit! 
Hoe vind ik de juiste balans tussen werk en privé?

Heel veel ondernemers worstelen hiermee, omdat werk en privé vaak door elkaar lopen. Het is verleidelijk om ’s avonds nog even je laptop open te klappen of die ene factuur op te stellen, maar wanneer geef je jezelf nu even wat vrije tijd? Wil je weten hoe je hier een balans in vindt? In onze blog Hoe vind je de balans tussen werk en privé als ondernemer lees je tips over hoe jij de balans tussen werk en privé kunt behouden.

Hoe ga ik door na tegenslagen?
Je hebt moeite met het vinden van investeerders, je raakt een grote klant kwijt, je omzet is niet wat die zou moeten zijn: als ondernemer krijg je heel wat tegenslagen voor je kiezen. Hoe ga je daarmee om? Veerkracht is een van de belangrijkste eigenschappen van ondernemers, aldus Sierd Nutma. Hij schreef hierover het boek Mentale veerkracht voor professionals.  Talent kan je op weg helpen, maar hoe ver je komt in het leven heeft veelal te maken met veerkracht en doorzettingsvermogen. Wat nu als je van nature niet zo veerkrachtig bent? Goed nieuws: dit kun je trainen! Verzamel mensen om je heen die je kunnen motiveren, stel de juiste doelen en focus je op het positieve
Help, ik krijg personeel. Waar moet ik op letten?
Spannend dat je personeel krijgt, dat betekent dat de zaken goed gaan! Wel komen er bepaalde regels bij kijken als je werkgever wordt. Zo ga je meer uitkeren dan alleen het salaris. Bovenop het brutosalaris van een werknemer komt ook nog eens zo’n 30% aan verplichte premies en bijdragen. Houd hier rekening mee. Ook zijn er regels rondom het verzuim (ziekte) van werknemers. Zo ben je verplicht één of twee jaar het loon van zieke medewerkers door te betalen. Dit staat in de Wet Verbetering Poortwachter. En wat als één van jouw medewerkers schade veroorzaakt? Het kan zijn dat je hier als werkgever aansprakelijk voor bent. Het kan slim zijn om dan een verzekering af te sluiten, bijvoorbeeld een WEGAS-verzekering. Laat je hierover adviseren door een verzekeringsadviseur.

Dienstverband

Denk ook na het over type dienstverband. Neem je een aantal zzp’ers aan voor tijdelijke projecten of investeer je liever in fulltimers met een jaar- of vast contract? Daarbij is het ook verstandig om rekening te houden met een eventuele collectieve arbeidsovereenkomst (CAO). Daarin staan arbeidsvoorwaarden tussen verschillende werkgevers of een hele branche. Heb je eenmaal personeel rondlopen? Dan is een functionerings- en beoordelingsgesprek natuurlijk onderdeel van een goed personeelsbeleid. En drink regelmatig gewoon even een kop koffie samen en vraag hoe het gaat!
Kan ik wel leiding geven?
Niet iedereen is een geboren leider. Er is ook geen eenduidig handboek voor. Wat jouw managementstijl ook is, vertrouwen hebben in jouw personeel en de expertise van anderen is belangrijk. Durf zaken uit handen te geven en zorg je dat je geen micromanager wordt. Als je bedrijf namelijk groeit, zal je je echt op de grotere lijnen moeten gaan richten. 
Mijn klant lijdt schade door mijn fout. Hoe kan ik dit voorkomen of oplossen?

’Ondernemen is risico nemen. En fouten maken is menselijk. Wat doe je nu als een klant van jou schade lijdt door een fout die jij hebt gemaakt? Als je algemene voorwaarden opstelt waarmee jouw klanten akkoord gaan, kun je daarin bepalen dat je niet aansprakelijk bent voor schade die de klant lijdt door jouw toedoen. Zo’n bepaling heet een exoneratiebeding. In gerechtelijke procedures houdt zo’n beding alleen niet altijd stand, omdat het onredelijk bezwarend kan zijn voor de klant. Daarom kan het verstandig zijn je te verdiepen in aansprakelijkheidsverzekeringen en rechtsbijstandsverzekeringen.

Met een aansprakelijkheidsverzekering (AVB of BAV) kun je het risico op aansprakelijkheid afdekken. Met een rechtsbijstandsverzekering word je geholpen door een jurist, als er discussie ontstaat over jouw aansprakelijkheid. Laat je hierover adviseren door een verzekeringsadviseur. 

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }