Ga naar de hoofdinhoud

Ben jij je aan het oriënteren op de huizenmarkt en wil je als ondernemer een hypotheek afsluiten? Dan gaat dat net iets anders dan voor een particulier. Wat komt er allemaal bij kijken en wat heb je nodig? Je leest het hieronder.

Snel naar:

Hoe sluit ik als ondernemer een hypotheek af?

Wil je als (zelfstandig) ondernemer een hypotheek afsluiten? Er zijn genoeg mogelijkheden, maar ook punten van aandacht. Voor het kopen van een huis moet je, vooral in deze tijd, flink in de buidel tasten. Voor een (parttime) ondernemer is het proces ook net iets ingewikkelder dan voor particulieren, vooral als beginnend ondernemer. Vaak willen geldverstrekkers namelijk dat je minimaal 3 jaar actief bent als ondernemer. Zij berekenen dan je gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaar en op basis van deze informatie bepalen ze hoeveel hypotheek je kunt krijgen.

Wees voorbereid

Ben je als ondernemer net één jaar begonnen? Dan kan je ook al bij a.s.r. terecht. Elke geldverstrekker heeft andere eisen. Een hypotheekadviseur kijkt samen met jou naar jouw persoonlijke situatie. Op basis van alle informatie kan de adviseur je een advies op maat bieden en samen met jou kijken naar de mogelijkheden. Vind hier een onafhankelijke adviseur in jouw regio.

Zorg dus dat je jouw inkomsten van de laatste jaren overzichtelijk hebt. Kies je voor een hypotheek van a.s.r.? Dan vraagt je adviseur een Inkomensverklaring Ondernemer aan bij één van de partijen waar wij mee samenwerken. Een Inkomensverklaring Ondernemer is een verklaring van het ondernemersinkomen die wordt opgesteld door een gespecialiseerde en onafhankelijke partij.

Zekerheid voor de geldverstrekker

Daarnaast is het belangrijk om een startkapitaal te hebben. Een geldverstrekker wil namelijk de zekerheid dat je jouw hypotheek kunt blijven betalen. Ook wanneer je arbeidsongeschikt raakt. Het is daarom ook vaak een pré om een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) te hebben. Hiermee heb je namelijk een financieel vangnet bij arbeidsongeschiktheid.

Lees hier meer over de AOV

 

 

Wat als je arbeidsongeschikt raakt? Lees onze whitepaper!

Heb je net je droomhuis gekocht, raak je arbeidsongeschikt. Wat doe je dan? En vooral wat het betekent voor je financiële situatie? In deze whitepaper zetten we voor je op een rij welke mogelijkheden er zijn om je in te dekken voor dit risico. Download nu onze whitepaper en kom niet voor financiële verrassingen te staan!

Welke documenten heb ik nodig?

Voor het afsluiten van een hypotheek moet je behoorlijk wat documenten aan te leveren. Het is goed om hier op voorbereid te zijn. Een geldverstrekker kan verschillende informatie informatie willen ontvangen. Als ondernemer dien je vaak deze documenten aan te leveren:

  • Geldig legitimatiebewijs (paspoort of id-kaart)
  • Overzicht inkomstenbelasting (laatste 3 jaar, afhankelijk van geldverstrekker)
  • Jaarstukken (laatste 3 jaar, afhankelijk van geldverstrekker)
  • Overzicht eigen vermogen
  • Schenkings- of leenovereenkomst (als je geld krijgt of leent van familie)
  • Pensioenoverzicht (als je aangesloten bent bij een pensioenfonds als zzp'er)
  • Financiële prognose
  • Overzicht van leningen en schulden (bedrijf en privé)
  • Overzicht BKR
  • Eventuele alimentatie
  • Overzicht feitelijk arbeidsverleden voor startende en parttime ondernemers
Parttime ondernemer? Dan zijn ook de volgende documenten nodig:
  • Loonstrook
  • Werkgeversverklaring
  • Arbeidscontract
  • Formulier aanvullende voorzieningen werkgever
Ben je bijgekomen van bovenstaande lijst en wil je meer weten over de hypotheek van a.s.r.? Kijk dan hier voor meer informatie.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }