Als ondernemer wil je natuurlijk een succesvolle onderneming runnen en misschien ook wel groeien. Wist je dat 70% van de ondernemers een toename in werk oplost door zelf meer uren te maken? Het hebben van personeel kan een uitkomst bieden wanneer de werkdruk stijgt en kwaliteit steeds lastiger te waarborgen is. Lees hier of personeel aannemen de juiste keuze is voor jouw onderneming en waar je op moet letten bij het aannemen van je eerste werknemer.

Wel of geen personeel?

Om te beginnen moet je je natuurlijk afvragen of personeel aannemen een uitkomst biedt in jouw situatie. Voor ondernemers is het aannemen van personeel namelijk een grote stap die ook risico’s kent. Maar personeel biedt ook kansen om verder te groeien. Wanneer is het moment om te starten met personeel? Deze signalen betekenen dat het tijd is voor een nieuwe werknemer:

  • De werkdruk neemt toe. En als gevolg daarvan kan je de kwaliteit van je werk steeds lastiger waarborgen; 
  • Je hebt de ambitie om te groeien, maar loopt kansen mis omdat je steeds vaker noodgedwongen opdrachten moet afzeggen; 
  • Alleen werken kan eenzaam zijn, je mist het krijgen van feedback en steun; 
  • Je voorziet een verandering die een grote invloed gaat hebben op je onderneming in de toekomst.
Dit zijn verschillende soorten alternatieve arbeidsovereenkomsten

Het kan een grote stap zijn om direct de overstap te maken van ondernemer naar een bedrijf met personeel. Om de financiële risico’s laag te houden en toch in te spelen op de hogere werkdruk, kan je kiezen voor verschillende flexibele contracten. Naast een tijdelijk en vast contract zijn er ook deze verschillende arbeidsovereenkomsten.

  • Freelancers: een freelancer is een zelfstandige die voor meerdere opdrachtgevers werkt. Freelancers factureren zelf naar het bedrijf waar ze voor werken en daarom heb je hier het minste omkijken naar; 
  • Uitzendkrachten: een uitzendkracht is een werknemer in dienst van een uitzendbureau. Het uitzendbureau regelt de werving van het personeel en de facturen, salarisadministratie en verzekeringen;
  • Payrolling: een payroller werkt als freelancer via een payrollbedrijf. Als werkgever verzorg je zelf de werving van het personeel maar verder verzorgt het payrollbedrijf de facturen, salarisadministratie en verzekeringen;
  • Oproepkrachten: een oproepkracht heeft vaak een nulurencontract. Bij weinig werk hoef je werknemers op deze manier niet in te zetten en in de meeste gevallen ook niet te betalen;
  • Stagiairs: stagiairs lopen stage in jouw bedrijf als onderdeel van hun opleiding. Ze zijn goedkoper dan vaste werknemers en tijdelijk in dienst, maar het is belangrijk je te realiseren dat stagiairs meer begeleiding nodig hebben. Om een stagiair aan te nemen van een mbo-opleiding, moet je een erkend leerbedrijf zijn. Dit geldt niet voor hbo- of wo-studenten.
Vijf aandachtspunten bij het aannemen van personeel

Als je besluit te starten als werkgever moet je rekening houden met veel verschillende zaken. Een aantal belangrijke aandachtspunten zijn:

 

  1. Het is belangrijk je te realiseren dat niet alle werkzaamheden gelijk overgenomen kunnen worden door nieuw personeel. Je moet tijd vrijmaken om nieuw personeel in te werken en aan te sturen.
  2. Als eenmanszaak mag je zoveel personeel aannemen als je maar wilt. Wanneer je personeel krijgt, blijft je rechtsvorm hetzelfde.
  3. Wanneer je voor het eerst een werknemer aanneemt, moet je je bij de Belastingdienst en Kamer van Koophandel registreren als werkgever. 
  4. Wees voorbereid op de extra administratie die komt kijken bij het aannemen van personeel. Een boekhouder kan tips geven over het opstellen van arbeidscontracten en kan helpen bij de salarisadministratie. 
  5. Je moet er rekening mee houden dat je als werkgever ook zorgdraagt voor de risico’s die jouw werknemers lopen. Van een aansprakelijkheidsverzekering tot verzuimverzekering: je wilt alles goed geregeld hebben.
Wat kost het aannemen van een werknemer?

Wat kost personeel? Dat is waarschijnlijk de eerste vraag die je te binnen schiet wanneer je nadenkt over het uitbreiden van je team. Het is goed om vooraf inzichtelijk te maken of er ruimte is voor personeel in het budget. Het is belangrijk om in ieder geval het volgende in kaart te brengen: 

  • De kosten van een werknemer 
    Personeelskosten bestaan naast het brutosalaris uit primaire personeelskosten zoals vakantiegeld en werknemersverzekeringen. En ook uit kosten van eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden. Daarbij is het wel belangrijk rekening te houden met een eenmalige opstartinvestering voor alle benodigde administratie.
  • De opbrengsten van een werknemer
    Wat een werknemer precies oplevert hangt af van de rol van de medewerker en de arbeidsvorm die je kiest. Je kan je vast voorstellen dat een medewerker met ondersteunende taken direct niet veel oplevert, maar er indirect wel voor kan zorgen dat jij meer opdrachten kan aannemen.
  • De huidige financiële situatie 
    Om de nieuwe financiële situatie in perspectief te plaatsen, is het belangrijk om je huidige omzet en winst voor ogen te hebben. Met een exploitatiebegroting maak je inzichtelijk of je de komende 3 jaar winst of verlies denkt te maken.

 

Download het whitepaper 'Succesvol ondernemen: zo doe je dat'

Een succesvol bedrijf oprichten en runnen gaat met vallen en opstaan. Daarom is kennis opdoen over hoe je flexibel en wendbaar blijft, naast het hebben van een visie en een gedegen strategie, misschien wel het belangrijkste. Als ondernemer is het jouw taak om zaken aan te pakken en door te gaan. Maar hoe doe je dat? 

In dit whitepaper leer je meer over wendbaarheid, hoe je kunt inspelen op veranderingen in de markt, wat een goede strategie inhoudt en hoe je aan goede klantrelaties werkt.