Ga naar de hoofdinhoud

Iedere ondernemer wil een vol klantenbestand. Het continu genereren van leads is bepalend voor een succesvolle onderneming. Want: zonder leads geen sales. Wil je weten hoe je als ondernemer groei realiseert door meer klanten te werven? Lees hier waar je op moet letten bij het genereren van leads.

Wat is de betekenis van leadgeneratie?

Om succesvol te zijn en te blijven, moet je als ondernemer klanten werven. Maar hoe doe je dat? Een veel gebruikte term in marketing is leadgeneratie. Leadgeneratie maakt deel uit van het acquisitieproces en verwijst naar alle activiteiten die gericht zijn op het in contact komen met potentiële klanten. Een lead is dus een potentiële klant die geīnteresseerd is in een bepaald product of dienst. Je identificeert klanten en zorgt vervolgens dat hun interesse wordt gewekt. 

Leads genereren is een onderdeel van de acquisitie

Het acquisitieproces betreft het hele traject van contact leggen met potentiële klanten tot de uiteindelijke verkoop. Leadgeneratie heeft alleen betrekking op het genereren van verkoopkansen en zit dus aan de voorkant van het acquisitieproces. Je zou kunnen zeggen dat leadgeneratie behoort tot de marketingactiviteiten die onderdeel uitmaken van het acquisitieproces. Lees hieronder onze tips om veelbelovende leads te genereren.

Tip 1: verdiep je in je klant

Wanneer je op zoek gaat naar nieuwe leads is het belangrijk je te verdiepen in jouw potentiële klanten. Wat zoeken ze precies in een product of dienst? En hoe oriënteren ze zich? Alleen op deze manier kan je inspelen op hun behoeftes. En kijk hiervoor niet alleen naar potentiële klanten, ook naar je huidige klanten. Waarom kopen of nemen zij producten of diensten bij je af? Waarom kiezen zij voor jou?

Marketing automation

Daarnaast kan je ook gebruikmaken van een marketing automation systeem om data over je leads en bestaande klanten te verzamelen. Deze data stelt je in staat om je leads te voorzien van relevante mails en de juiste aanbiedingen. Op deze manier kan je bijvoorbeeld ook rekening houden met de fase van de klantreis waarin de lead zich bevindt. Vanwege de complexiteit van dit systeem is het aan te raden om deze implementatie uit te besteden aan bijvoorbeeld een marketingbureau.

Tip 2: wees waar je klant is

Het is essentieel dat je weet waar je je potentiële klanten vindt en dat je zorgt dat jij hier zelf ook aanwezig bent. Of dat nu een online platform of offline beurs is, zorg dat jij zichtbaar bent, op de juiste momenten aanwezig bent en relevante informatie geeft.

Tip 3: maak gebruik van SEO
Meer leads benaderen jou uit zichzelf wanneer je goed vindbaar bent in Google. Dit bereik je bijvoorbeeld door middel van Search Engine Optimization (SEO). Door gebruik te maken van relevante zoektermen kan je je website en teksten optimaliseren en hoger scoren in zoekmachines zoals Google. 
Tip 4: ruil interessante content voor contactinformatie
Een effectieve manier om online leads te genereren is door het aanbieden van interessante content zoals best practices, whitepapers of handige tools, natuurlijk in ruil voor contactinformatie. Met behulp van de verworven gegevens bereik je deze leads vervolgens op regelmatige basis. Met interessante en relevante content kan je ze overhalen jouw product of dienst aan te schaffen. 
Tip 5: netwerken is minstens zo belangrijk

Online leads genereren is efficiënt, maar persoonlijk contact is misschien nog wel belangrijker. Door te netwerken kan je nog beter inventariseren waar jouw potentiële klanten tegenaan lopen en je verhaal hierop afstemmen.

Tip 6: maak ambassadeurs van je klanten
Leads die worden aangedragen door bestaande klanten zijn vaak van hoge kwaliteit. Goede klanten moet je dus om weten te zetten naar ambassadeurs van je merk. Stimuleer ze om positieve en eerlijke reviews achter te laten. Dit verhoogt niet alleen de betrouwbaarheid van ieder product of dienst, maar zo genereer je ook kwalitatieve leads. En mond-tot-mondreclame is nu eenmaal de beste manier om nieuwe klanten binnen te halen.
Klanten werven is een continu proces
Leadgeneratie is een continu proces waarbij je niet direct resultaat ziet. Na het eerste contact is het belangrijk om leads op te volgen en warm te houden. Jij moet ze nog overhalen om daadwerkelijk klant te worden. Door bovenstaande tips toe te passen geef je een boost aan jouw database met leads! En hopelijk groeit je bedrijf dan ook in klanten.
Download het whitepaper 'Succesvol ondernemen: zo doe je dat'

Een succesvol bedrijf oprichten en runnen gaat met vallen en opstaan. Daarom is kennis opdoen over hoe je flexibel en wendbaar blijft, naast het hebben van een visie en een gedegen strategie, misschien wel het belangrijkste. Als ondernemer is het jouw taak om zaken aan te pakken en door te gaan. Maar hoe doe je dat? 

In het whitepaper leer je meer over wendbaarheid, hoe je kunt inspelen op veranderingen in de markt, wat een goede strategie inhoudt en hoe je aan goede klantrelaties werkt.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }