Waarschijnlijk is iedereen het er wel over eens dat succesvol ondernemen deels afhankelijk is van netwerken. Het is tenslotte belangrijk om als ondernemer zichtbaar te zijn, zodat je wordt opgemerkt door potentiële partners en klanten. Als ondernemer ontkom je er dan ook niet aan. Lees hier waar je op moet letten bij het opbouwen van een groot en relevant netwerk. 
Wat is netwerken?
Netwerken is essentieel voor een succesvolle onderneming. Maar wat betekent netwerken eigenlijk? Netwerken is het online of offline leggen en onderhouden van contacten. Het doel van netwerken is over het algemeen het delen van kennis, informatie en contacten. Daarbij is wederkerigheid enorm belangrijk. Dat betekent dat netwerken bestaat uit zowel geven als nemen. Wanneer iemand uit jouw netwerk jou verder heeft geholpen is het natuurlijk de bedoeling dat het de volgende keer andersom gebeurt! Het is de kunst om zoveel mogelijk (nieuwe) contacten aan te gaan en te onderhouden die nuttig en bevorderend zijn voor jouw onderneming. 
Wat levert netwerken je op?

Netwerken levert je als ondernemer nieuwe contacten op. Je wordt opgemerkt door potentiële partners en klanten en dit kan bijdragen aan de groei van je bedrijf. Zo kunnen deze contacten waardevol zijn, omdat:

  • Er onder deze nieuwe relaties potentiële klanten of opdrachtgevers kunnen zitten. Netwerken is voor ondernemers dus dé manier om klanten te werven en leads te genereren;
  • Er relaties bij kunnen zitten die zo enthousiast zijn over jouw dienst of product dat zij anderen naar jou doorverwijzen;
  • Een groot netwerk je naast leads ook kennis en ideeën oplevert. Of misschien wel een partner om mee samen te werken aan een bepaald project; 
  • Door het pitchen van jouw onderneming je ook naamsbekendheid opbouwt in jouw branche of regio.

Netwerken, hoe doe je dat? 5 tips
Dat netwerken belangrijk is voor de groei van jouw onderneming is wel duidelijk. Maar hoe werkt netwerken eigenlijk? Lees hieronder onze tips voor het opbouwen van een professioneel netwerk. 
Tip 1: actief netwerk opbouwen

Een groot en relevant netwerk krijg je niet vanzelf. Je moet je dus actief en open opstellen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het bezoeken van netwerkbijeenkomsten, congressen of seminars. Maar netwerken doe je natuurlijk niet alleen in werkgerelateerde situaties. Relevante contacten leer je vaak juist kennen in je privéleven, zoals op een feestje of bij de voetbalclub. 

Tip 2: je netwerk onderhouden

Naast actief netwerken is het natuurlijk ook belangrijk om je bestaande netwerk te onderhouden. Je netwerk is vaak veel groter dan je in eerste instantie denkt en veel opdrachten worden via via ingevuld. Nodig de persoon uit op LinkedIn, stuur een berichtje waarin je refereert naar eerder contact. Door regelmatig statusupdates te delen op LinkedIn, berichten en reacties te plaatsen of een ander te feliciteren, houd je contact en kan je elkaar makkelijker bereiken wanneer je denkt iets voor elkaar te kunnen betekenen.

Tip 3: netwerken is geven en nemen
Bij netwerken draait het om wederkerigheid. Vraag je daarom ook alvast af wat je voor de ander kan betekenen. Wanneer je wat te bieden hebt zijn anderen namelijk ook sneller geneigd hun best voor jou te doen. Alle energie die je in een relatie stopt, krijg je op den duur dus vaak weer terug. 
Tip 4: zorg ervoor dat jij de moeite waard bent om te onthouden

Breng jouw verhaal vol passie en enthousiasme over. Een aanstekelijk verhaal blijft langer hangen. Wanneer een relatie in de toekomst iets voor jou kan betekenen is het natuurlijk wel de bedoeling dat ze aan jou en je bedrijf denken. 

Tip 5: heb geduld

Verwacht niet dat je na je eerste netwerkbijeenkomst gelijk een nieuwe opdracht binnen sleept. Netwerken is een continu proces waarin het draait om het onderhouden van relaties om er op den duur de vruchten van te kunnen plukken. Heb dus geduld!

Kortom, er zijn een heleboel manieren om bij professionals uit jouw branche, maar ook bij potentiële klanten en opdrachtgevers in het vizier te komen. Met deze tips maak je een goed begin met het bouwen van jouw zakelijke netwerk. En hopelijk helpt dit netwerk je bij het bereiken van jouw doelen.

Download het whitepaper 'Succesvol ondernemen: zo doe je dat'

Een succesvol bedrijf oprichten en runnen gaat met vallen en opstaan. Daarom is kennis opdoen over hoe je flexibel en wendbaar blijft, naast het hebben van een visie en een gedegen strategie, misschien wel het belangrijkste. Als ondernemer is het jouw taak om zaken aan te pakken en door te gaan. Maar hoe doe je dat? 

In dit whitepaper leer je meer over wendbaarheid, hoe je kunt inspelen op veranderingen in de markt, wat een goede strategie inhoudt en hoe je aan goede klantrelaties werkt.