Gezond leven is één, maar gezond blijven is twee. Je bent vastbesloten om maandag te beginnen. Gezond eten, meer bewegen. Het gaat twee weken goed, maar al snel sluipen de kleine “ach eentje kan toch wel” momenten erin. Hoe zorg je ervoor dat je het wél volhoudt? Met deze simpele vuistregels van ons (en wat discipline van jezelf) voel jij binnen no time een stuk fitter.
Start je dag met een gezond ontbijt

Een gezond begin is erg belangrijk. Het zet namelijk de toon van de dag. Kies daarom ook voor een goede start. Overdags heb je namelijk deze meeste energie nodig om je te kunne focussen. Maar wat is dan een gezond ontbijt?

Probeer suiker te vermijden. Als je jouw dag start met suiker, vraagt je lichaam hier de rest van de dag meer om. Dit komt door veranderingen in je bloedsuikerspiegel. Een witte boterham met hagelslag of cornflakes met melk is dus niet zo’n goed idee. Niet alleen heb je snel weer trek, maar je gaat je ook duffer voelen.

Begin de dag daarom met een schaaltje havermout met wat fruit erin als je toch iets zoets wil. Dit balanceert elkaar. Houd je meer van hartig? Start de dag dan met een volkoren boterham met een eitje. Eiwitten en vezels geven je een meer verzadigd gevoel. Zo houd jij over de dag een betere focus.

Ritme: een beetje regelmaat kan geen kwaad

Een gezonde leefstijl is vooral structuur aanbrengen in je week. Dus niet ineens na wekenlang niet sporten, 4 keer per week naar de sportschool gaan. Dat houd je twee weken vol en dan ga je alweer excuses zoeken om te netflixen. Bouw het daarom rustig op.

Zorg ervoor dat je 2 of 3 per week op een vast tijdstip gaat sporten. Dat geldt ook voor gezond koken. Blok er elke dag gewoon een half uur tot uurtje voor in je agenda. En ga elke avond om dezelfde tijd naar bed. Je zal zien dat je op den duur veel sneller en dieper in slaap valt!

Wees reëel: je hoeft geen Hulk of supermodel te worden

Een gezonde levensstijl betekent niet dat je een strakke sixpack, dito triceps of een fotogenieke #fitgirlbody hoeft te hebben. Houd je doelstellingen reëel. Wie dankzij een regelmatig ritme genoeg beweegt, rust en gezond eet, krijgt vanzelf een goed lichaam. Die gespierde fitnessinstructeur in je sportschool is fulltime aan het sporten. Blijven relativeren dus.

Heb je geen tijd om structureel naar de sportclub te gaan? Je hebt ook apps die je elke dag 7 minuten in het zweet laten werken. Iets is immers beter dan niks.

Oh, dit is trouwens de makkelijkste manier om af te vallen: drink 2 liter water op een dag en zorg dat je minimaal 7,5 uur per nacht slaapt. Je hebt dan minder vaak honger en je lichaam maakt hierdoor meer insuline aan, waardoor meer overtollige suikers worden verwerkt.

Varieer: altijd maar hetzelfde gaat vervelen

Niks is zo slecht voor de motivatie als wanneer iets als een moetje begint te voelen. Dus op het moment dat je denkt: ‘Ik heb geen zin om in de gewichten te hangen vandaag’, ga dan eens wat anders doen! Een rondje rennen in de buitenlucht bijvoorbeeld.

Gratis tip: tegenwoordig zijn er ook sportabonnementen waarmee je verschillende sporten kunt beoefenen. Ga dus ook eens naar een hot yogasessie of de boulderhal!

Dit geldt ook voor in de keuken: varieer! Als je een beetje bent vastgeroest in de maaltijden die je maakt, bestel dan eens maaltijdboxen waarbij de recepten voor je worden samengesteld. Een beetje inspiratie maakt het koken weer leuk.

Sta op: zitten is écht het nieuwe roken!

De gemiddelde werknemer in Nederland zit per dag 9 uur. Bij het ontbijt, in de auto, op werk, in de trein, bij het avondeten en op de bank voor de tv. Nu zullen ondernemers en zzp’ers hier wellicht iets minder last van hebben, maar zeg zelf: ook jij zit (te) veel op een dag.

Door te zitten, verslappen je spieren, waardoor er verkeerde vetten in je bloed komen. Dit tast je stofwisseling aan. Zodra je opstaat, pompt je hart tien keer zoveel bloed rond. Gevolg: mensen die af en toe staan zijn (volgens verschillende studies) gelukkiger, productiever en energieker.

Er wordt niet voor niks gezegd ‘zitten is het nieuwe roken’. Daarom wordt er op steeds meer kantoren gedaan aan staand werken. Alleen; niet elke zzp’er of ondernemer heeft een hoog bureau in huis. Probeer daarom gewoon elk half uur even te bewegen. Sta even op achter je laptop en loop een rondje. Zo houd je die spieren in beweging.

Weet jij al wat je vanaf morgen gaat toepassen?

Wij helpen je graag