Zet alle middelen en kanalen in om duidelijk te maken dat je op zoek bent naar versterking. Informeer ook altijd eerst je eigen personeel over de vacature. Misschien zit daar al een potentiële kandidaat bij, of wie weet kennen zij een geschikte kandidaat. Vraag je medewerkers om de vacature te delen via hun sociale netwerk. Dit heet referral recruitment. Online zijn er veel tips te vinden hoe je dit het best kunt inrichten.
Het online vinden van mensen hoeft niet kostbaar te zijn en geeft de mogelijkheid om mensen direct aan te spreken. Op LinkedIn kun je mensen vinden op basis van hun ervaring, skills en competenties. Ook kun je hier als bedrijf vacatures plaatsen. Facebook is een social platform waar je voor weinig budget advertenties kunt plaatsen. Doe je dit op een ludieke manier, dan heb je kans dat mensen het ook gaan delen. Niet veel ervaring met sociale media? Schakel een freelancer in om je te helpen bij een social media strategie of het inzetten van Google Ads.
Meldt de ideale werknemer zich ondanks alle inspanningen niet? Dan kun je overwegen om een recruitment bureau of een headhunter in te schakelen. Dit is vaak wel een kostbare oplossing.