Ga naar de hoofdinhoud
Home Er is ingebroken, wat nu?
Benen van inbreker met breekijzer

Er is ingebroken, wat nu?

04 april 2022
Je komt net thuis en... er is bij je ingebroken. Wat een schrik! Je wil direct alles opruimen en regelen. Maar wat moet je eigenlijk precies doen? Wij zetten het voor je op een rij.
Stap 1: Ontdekken

Direct na de ontdekking van de inbraak bel je de politie. Dit hoeft niet via 112, maar dit kan via het algemene telefoonnummer 0800-8844. Overleg of het nodig is dat de politie langskomt om de aangifte op te nemen. Probeer verdere schade zoveel mogelijk te voorkomen. Als het regent, dek dan eventuele ingeslagen ruiten en deuren af. Verzamel vervolgens bewijs: hoe zijn de inbrekers binnen gekomen? Hebben ze een raam of een deur geforceerd? Maak daar foto’s van, en ook van de situatie die je aantrof in huis. Bijvoorbeeld op plekken waar iets gestolen is.

Lees ook: Verzeker je sieraden goed tegen diefstal

Stap 2: Melden

Breng je verzekeraar of adviseur op de hoogte dat er is ingebroken. Is er iets gestolen? Maak als het kan een lijst van de gestolen goederen. Heb je nog bonnen of foto’s bewaard van wat er weg is? Zoek deze dan op. Vul samen met je adviseur (of online) het schadeformulier zo volledig mogelijk in. Stuur indien nodig het aangiftebewijs van de politie en eventuele aankoopbonnen van de vermiste spullen naar je verzekeraar. Je adviseur kan je hierbij helpen. 

Stap 3: Herstellen

Informeer bij je verzekeraar of adviseur met welke herstelbedrijven zij samen werken. Laat vervolgens de inbraakschade herstellen door een erkend herstelbedrijf. De kosten van het herstelbedrijf worden doorgaans betaald door de verzekeraar.

De verzekeraar beoordeelt aan de hand van de polisvoorwaarden wat de hoogte van de vergoeding voor de geleden schade bedraagt en regelt de uitkering. Eventueel kun je zelf samen met een expert de hoogte van de schade vaststellen.

Lees ook: Laat je schade duurzaam herstellen bij a.s.r.

Stap 4: Voorkomen

Neem extra maatregelen tegen inbraak: laat nooit ramen of deuren open en zorg dat alles op slot is als er niemand thuis is. Voel je je niet meer veilig in je eigen huis? Vervang alle sloten door een erkende slotenmaker en beveilig je woning beter tegen een volgende inbraak(poging). Schaf bijvoorbeeld een alarmsysteem aan of plaats zichtbare camera’s om het huis. Je adviseur kan hierbij adviseren. Ook kun je samen met je buren aan digitale buurtpreventie doen, bijvoorbeeld via Whatsapp.

Lees ook: voorkom inbraak, doe de Veilig Wonen scan

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }