Blogs van a.s.r. Jij bent goed aangekomen op je bestemming. Je koffer niet.

Jij bent goed aangekomen op je bestemming. Je koffer niet.

16 juli 2019

Het zal je maar overkomen. Eindelijk aangekomen op de vakantiebestemming waar je zo lang naar hebt uitgekeken, blijkt dat je koffer zoekgeraakt of beschadigd is. Weet jij wat je moet doen?

Maak melding van vermissing of beschadiging

Kom je er op het vliegveld achter dat je bagage zoekgeraakt of beschadigd is? Dan moet je dit zo snel mogelijk kenbaar maken bij de luchtvaartmaatschappij. Ga met je vliegticket naar de vervoerder en vraag om een PIR-formulier (Property Irregularity Report). Met dit formulier kan de vervoerder op zoek naar je bagage of kan je aangeven waar de beschadigingen zitten. Zorg ervoor dat je bij het melden je vliegticket bij de hand hebt. Met je vliegticket kan je aantonen dat de bagage is ingecheckt op jouw naam.

Meld het bij je reisverzekering

Heb je je bagage meeverzekerd op je reisverzekering? Dan heb je vaak ook recht op een vergoeding voor noodzakelijke artikelen zoals kleding en toiletspullen. Indien later blijkt dat je geen recht hebt op een vergoeding van de vervoerder, kan je schade en vermissing ook claimen op je reisverzekering. Verzamel voor je claim zoveel mogelijk bewijsstukken, zoals het PIR-formulier en in geval van beschadiging ook een foto van de schade en de reparatienota. Bewaar bij aankoop van noodzakelijke artikelen ook altijd de aankoopbewijzen.

Raak je koffer niet kwijt en voorkom beschadigingen
  1. Voorzie al je bagage van een duidelijk zichtbaar, stevig bagagelabel en een cijferslot. Als je naar Amerika vliegt moet dit een TSA goedgekeurd slot zijn.
  2. Zorg dat je contactgegevens op het label goed leesbaar zijn door het uit te typen. Vermeld je telefoonnummer met de landcode. De landcode van Nederland is +31.
  3. Verdeel bagage van 2 mensen over 2 koffers, voor het geval één van de koffers zoek raakt.
  4. Verpak vloeistoffen in afsluitbare plastic zakjes mocht er iets gaan lekken.
  5. Stop nooit onmisbare zaken in de ruimbagage, maar bewaar artikelen zoals medicijnen altijd in je handbagage.
Fijne vakantie!
Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":true,"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }