Ga naar de hoofdinhoud
Home Rens over schadepreventie
preventiespecialist a.s.r.

Rens helpt zijn klanten bij schadepreventie: 'Veel schades zijn gewoon echt te voorkomen'

29 september 2022

Rens Janssen is preventiespecialist bij a.s.r. en helpt iedere dag ondernemers om te voorkomen dat er schade ontstaat in hun bedrijf. Dankbaar werk dat hem, maar vooral ook zijn klanten, veel oplevert: ‘Ik heb het leukste werk dat er is.’ Hoe hij precies te werk gaat? Dat lees je hier.

Rens werkt sinds december 2015 bij a.s.r. Hij vertelt: ‘Ik begon als bouwkundig schade-expert. Dat heb ik ruim zes jaar gedaan, vorig jaar juli bezocht ik mijn laatste schades. Dat was na de overstromingen in Zuid-Limburg, heel heftig.’ Sinds een jaar werkt hij als preventiespecialist. ‘Ik sta nu eigenlijk aan de andere kant: ik voorkom schade in plaats van dat ik mijn bezig houd met het herstel hiervan.’

Schades voorkomen is beter dan genezen

Niet alle schade is natuurlijk te voorkomen. ‘Vaak gaat het ook gewoon om menselijke fouten, en dat blijft zo. Maar er zijn wel dingen waar je op kan letten.’ Rens zegt dat brand bijvoorbeeld vaak begint in de meterkast van een bedrijf. ‘Daarom ben ik er heel scherp op dat iedereen zijn elektrische installatie laat keuren na ons bezoek.’ En als er iets niet in orde is, ligt dat vaak niet eens aan de intenties van een klant. Maar om schade te voorkomen is het wél belangrijk om te blijven controleren. ‘Denk bijvoorbeeld aan blusmiddelen. Vaak hebben ze het wel in huis, maar wordt het slecht onderhouden. Of hangt er een gedateerd alarmsysteem waarvan het certificaat is verlopen. Dan heb je er nog niks aan als het een keer mis gaat.’ 

‘Ook zie je schades die ontstaan door marktontwikkelingen in de energietransitie’, vertelt Rens. ‘Een voorbeeld: particulieren en bedrijven laten massaal zonnepanelen leggen en veel partijen springen hierop in. Niet alle bedrijven zijn hierin even secuur, dus wij komen de meest bijzondere situaties tegen.’ 

Iedere dag onderweg

Rens gaat nog altijd met plezier op pad. ‘Ik mag iedere werkdag meekijken in allerlei verschillende bedrijfstakken. Van horeca tot timmerbedrijven en van de detailhandel tot studentenhuisvesting. Dat is echt hartstikke leerzaam. Zo krijg ik steeds weer nieuwe kennis over alle verschillende sectoren.’ En het maakt zijn werk ook nog eens lekker afwisselend. Rens vertelt: ‘Ik ben vaak onderweg. Ik ben verantwoordelijk voor alle inspecties in Limburg en een deel van Brabant en Gelderland. Dus ik zit op een gemiddelde werkdag veel in de auto.’ Zo is iedere dag anders. 

De beste tips voor schadepreventie

Wie zo veel schades gezien heeft, komt vast ook met de beste tips. Toch, Rens? ‘Het belangrijkste wat ik altijd tegen bedrijven zeg is: stel je elektrakeuring niet uit. Daar voorkom je echt veel branden mee. Let daarnaast op orde en netheid. Schade ontstaat vaak wanneer iemand met meerdere dingen tegelijk bezig is, dus bijvoorbeeld wanneer je gaat lassen naast de papierbak. Als je alles netjes in orde hebt, gaat het minder snel fout. En tot slot: kijk altijd of verplichte certificeringen en onderhoud in orde zijn. Als het dan toch mis gaat, ben je in ieder geval verzekerd.’ 

Goed voor je bedrijf
Wij begrijpen dat je jouw bedrijf op één zet, altijd. Je moet er daarom niet aan denken dat door schade je bedrijf stil komt te liggen. Ontdek hoe onze preventiespecialist helpt om schade te voorkomen. 

Meer verhalen over Preventie zakelijk

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }