Ga naar de hoofdinhoud
Home Wat doe je als je ziek wordt op vakantie?
koffers op het vliegveld

Wat doe je als je ziek wordt op vakantie?

14 juli 2021

Stel: je wordt ziek op vakantie. Je zit al in het buitenland en hebt medische zorg nodig. Er staat je (of je familie) een hoop geregel te wachten. Wat kun je doen om hier op voorbereid te zijn?

  • Moet je naar de lokale huisarts of naar het ziekenhuis? Neem dan contact op met de Alarmcentrale van je verzekeraar. Dat kan je zorgverzekeraar zijn, of je reisverzekeraar. Zij helpen je te regelen wat je nodig hebt, en denken met je mee wie je moet contacteren en waar. Ze kunnen je ook helpen een tolk te regelen.
  • Maken jij of je familie extra reiskosten door bijvoorbeeld heen en weer te reizen van en naar het ziekenhuis? Of doordat je plotseling terug moet naar Nederland? Ook dit kun je regelen via de Alarmcentrale.
  • Denk voor je vertrekt goed na over je verzekeringen. Een deel van je ziektekosten in het buitenland valt onder je zorgverzekering, en een deel onder de reisverzekering (met aanvullende dekkingen). In de Verenigde Staten (bijvoorbeeld) kost een dag in het ziekenhuis liggen zoveel meer dan in Nederland, dat dit meer is dan een Nederlandse zorgverzekering uitbetaalt. Dan kan de aanvullende dekking ‘geneeskundige kosten’ heel nuttig zijn. Deze dekking zorgt er namelijk voor dat jij het verschil niet uit eigen zak hoeft te betalen.
Alarmcentrale

Iedere verzekeraar beschikt over een eigen Alarmcentrale, die 24 uur per dag en 7 dagen per week te bereiken is. Ze helpen je in noodsituaties en voorzien je van advies waar nodig. Zoek de Alarmcentrale van je verzekeraar op in dit handige overzicht. De a.s.r. Alarmcentrale is bereikbaar op (030) 256 77 77.

Wil je weten waar de Alarmcentrale je bij kan helpen? Lees dan hier verder.

Adviseur

Laten we hopen dat je dit lijstje nooit nodig zal hebben. Maar gebeurt het je toch, en wil je advies op maat? Neem dan (voor je op vakantie gaat) contact op met je adviseur.

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Doorlopende reisverzekering

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }