Ga naar de hoofdinhoud
Home Wat te doen na brand?
Gebouw in brand

Wat te doen na brand?

25 maart 2022

Er is brand geweest bij jou in huis. Dat is heftig en ingrijpend. Bovendien moet je ineens allerlei zaken regelen, waar je liever niets mee te maken had willen hebben. Wij zetten op een rij waar je allemaal aan moet denken.

Regelwerk
  • De verzekering: na een brand heb je altijd schade. Daarom is het van belang om, voor je zelf iets regelt, je verzekeringsmaatschappij in te lichten. Zij sturen een schade-expert. De expert stelt objectief de oorzaak van de schade en het schadebedrag vast. Op basis hiervan stelt hij of zij -met jouw akkoord- een schaderapport op. 
  • Contra-expert: je kunt ook een eigen schade-expert in de arm nemen – overleg dit met je adviseur. Jouw eigen expert noemen we een contra-expert. Deze regelt namens jou de schade met de verzekeraar. Dit kun je bijvoorbeeld doen als de schade zo groot of zo complex is, dat je de hele afwikkeling uit handen wil geven. 
  • Stichting Salvage: meteen na het blussen van de brand, kan de brandweer Stichting Salvage inschakelen. Deze stichting staat je de eerste 24 uur kosteloos bij. Ze helpen je bij de eerste emotionele verwerking en het nemen van rationele beslissingen.
  • De energiemaatschappij: meestal schakelt de brandweer het gas en de stroomtoevoer uit, om veilig te kunnen blussen. In overleg met de energiemaatschappij kan dit weer ingeschakeld worden. Zorg er dan wel voor dat je zeker weet dat de elektrische installatie geen brand- of waterschade heeft opgelopen.
  • Het waterleidingbedrijf: soms is het nodig om het water af te sluiten. Bijvoorbeeld als waterleidingen gesmolten zijn door de brand. Extra schade en een hoge rekening voor waterverbruik kan voorkomen worden door het afsluiten van de waterleiding.
  • De woningbouwvereniging: misschien heb je tijdelijk andere woonruimte nodig. Als je een woning huurt via een woningbouwvereniging, kunnen zij je hierbij helpen. Bij koopwoningen kan de verzekeraar meedenken over vervangende woonruimte.
  • Brandonderzoek: soms wordt er brandonderzoek gedaan door de politie. En soms wil de verzekeraar een onderzoek, om de oorzaak te achterhalen. 
Let erop dat…
  • Ga niet zelf opruimen voor de expert van de verzekeringsmaatschappij langs is geweest, of voordat je toestemming hebt van je verzekeraar om op te ruimen. Gooi niks weg voor alles bekeken is door de expert, en maak eerst foto’s.
  • Als je de leidingen en afvoeren controleert, is het belangrijk dat je zeker weet dat alles goed is. Weet je dat niet zeker? Schakel dan een specialist in die met je mee kan kijken. Bij huurwoningen moet de eigenaar van de woning dit regelen.
  • Maak foto’s van de schade, en stel een lijst met beschadigde eigendommen op.
  • Bewaar alle nota’s en bonnen van uitgaven die je doet in verband met de brand. Vaak kun je deze declareren bij je verzekeraar. Maak een apart mapje of Excel bestand waarin je dit bijhoudt.
  • Heb je een schoorsteenbrand gehad? Dan kan het rookkanaal beschadigd zijn. Laat deze inspecteren door een specialist (en indien nodig herstellen) voor je deze opnieuw gebruikt. Als je dit niet doet, kan het gevaar opleveren voor je eigen veiligheid, omdat er zo een koolmonoxidevergiftiging of opnieuw brand kan ontstaan.
  • Moet je je huis verlaten? Neem je belangrijke papieren, zoals ID, mee. En ook je geld en sieraden.
Laat je schade (duurzaam herstellen)

Het is lastig om een aannemer te vinden die direct tijd heeft om je schade te herstellen. Daarom hebben we bij a.s.r. ons duurzaam herstelnetwerk: een aantal herstelpartners die allemaal het keurmerk Groen Gedaan! hebben. Zij kunnen je helpen en de schade repareren, wat er ook gebeurd is. De blusschade oplossen? De roet van je plafond zien te krijgen? Beschadigde vloeren, meubels of keukens herstellen? Nieuwe ramen? Dit (en nog veel meer) kun je regelen via ons duurzaam herstelnetwerk. En de voordelen voor jou: ze herstellen de schade zo snel mogelijk (je hoeft dus niet lang te wachten). En wij handelen de administratie rechtstreeks met ze af.

Lees ook: Duurzaam schade herstellen, zo werkt het!

Pas goed op jezelf!
  • Voel je je niet goed na de brand, of heb je klachten? Ga dan naar je huisarts.
  • Praat over wat je hebt meegemaakt. Praat met je vrienden, familie of met lotgenoten. Doe dit zo vaak je maar wil en zo uitgebreid als je wil.
  • Is praten niet voldoende? Zoek dan professionele hulp. Een brand maakt grote indruk, het kan zijn dat alleen praten met familie en vrienden niet voldoende is. Neem dan contact op met je huisarts, die verwijst je door.
Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }