Ga naar de hoofdinhoud
Home Zonnepanelen: moet je dan energie gebruiken wanneer de zon schijnt?
Vrouw voor huis met zonnepanelen | a.s.r.

Zonnepanelen: moet je dan energie gebruiken wanneer de zon schijnt?

28 juli 2023

Met zonnepanelen op je dak kun je zonlicht omzetten in elektriciteit. Moet je die elektriciteit dan ook gebruiken op het moment dat je het opwekt? We hebben het voor je uitgezocht.  

Moet je elektriciteit gebruiken als je panelen het meest opleveren?

Veel mensen wassen ‘s nachts hun kleren en ook de vaatwasser draait in de late uurtjes. Zo bespaar je geld op het energieverbruik. Dit is alleen voordelig als je een dubbele meter hebt, die onderscheid maakt tussen daluren en piekuren. 

Als je zonnepanelen op je dak hebt, wordt het een ander verhaal. Zonnepanelen produceren elektriciteit zodra er daglicht op de panelen valt. Dat hoeft niet per se een felle zon te zijn. Als het erg warm is, kan de opbrengst zelfs iets afnemen. Een mooie lentedag is ideaal. Maar ook in de winter leveren panelen elektriciteit. Zolang er maar daglicht is.

Dat betekent wel dat je ‘s nachts geen energie opwekt, terwijl veel mensen dan juist hun apparaten laten draaien. Moet je de momenten waarop je elektriciteit verbruikt dan aanpassen aan de momenten waarop je panelen het meeste opleveren?  

Het antwoord is 'ja'

Door je apparaten overdag te gebruiken, maak je gebruik van de stroom die je zonnepanelen op dat moment opwekken. Hierdoor hoef je geen stroom van je energieleverancier te gebruiken en bespaar je op je energierekening. Dit vereist soms wat planning. Als je overdag niet thuis bent, kun je tijdschakelaars of uitgestelde start-functies op je apparaten gebruiken. Bijvoorbeeld op wasmachines en vaatwassers. Zelfs voor grote energieverbruikers zoals een jacuzzi kun je dit toepassen. Laat de verwarming van de jacuzzi overdag draaien op de stroom van je eigen zonnepanelen en geniet 's avonds van een warm bad zonder extra kosten. 

Lees ook: zijn zonnepanelen brandgevaarlijk?

Altijd beter voor het milieu en straks ook voor je portemonnee
Wanneer je zonnepanelen meer energie produceren dan je op dat moment zelf gebruikt, gaat het overschot terug naar de energiemaatschappij. Hiervoor krijg je een vergoeding. Aan het einde van het jaar wordt de door jou geleverde energie verrekend met de energie die je hebt afgenomen, dit wordt salderen genoemd. 

Zolang salderen nog mogelijk is, maakt het tijdstip van energiegebruik niet uit voor je portemonnee., Vanaf 1 januari 2025 wil de overheid de salderingsregeling geleidelijk afbouwen. Dan wordt het financieel voordelig om zoveel mogelijk van je zonnestroom direct zelf te gebruiken, waardoor je de panelen sneller terugverdient. De exacte startdatum, afbouwmethode en het volledig afschaffen van de salderingsregeling zijn nog niet definitief. 

Voor het milieu is het altijd gunstig om de opgewekte stroom meteen te gebruiken. Hierdoor zijn er minder transportverliezen en voorkom je overbelasting van het elektriciteitsnet. 

Lees ook: zo snel verdien je je zonnepanelen terug

 

De woonhuisverzekering van a.s.r.

Zonnepanelen zijn niet altijd automatisch meeverzekerd. Je verzekering is daarnaast afhankelijk van het type dak van je woning en hoe de zonnepanelen zijn vastgezet. Met de woonhuisverzekering van a.s.r. zit je altijd goed! Deze verzekert niet alleen je muren, het dak, de vaste vloeren en je keuken, maar ook je zonnepanelen. Zo ben je goed voorbereid als er toch een keer schade ontstaat. 

Maarten Hermans

Meer verhalen over Duurzaam wonen

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }